De ANWB noemt het prijzenbeleid van autoverkopers onduidelijk en spreekt zelfs van misleidende reclame. De auto blijkt ná aanschaf soms duurder en van vanaf prijzen als lokkertje moeten we ook af. Giste- ren, meldt het AD, werd een
oproep gedaan aan importeurs, dealer- organisaties en universele autobedrijven
om orde op zaken te stellen. De garagebedrijven, verenigd in de Bovag, vinden dat de ANWB ten onrechte klaagt. Volgens de ANWB, die liever de totaalprijs voor een gebruiksklare auto in advertenties ziet -net als sinds kort in de luchtvaartbranche- wijkt de geadver- teerde verkoopprijs van een auto sterk af van de uiteindelijke kosten die betaald moeten worden bij aanschaf. De Bovag erkent dat sommige accessoires somsniet in de prijs van een auto worden meegerekend, terwijl die er wel
onlosmakelijk mee verbonden zijn. ,,Dat wordt dan gedaan om de BPM over
de aanschafprijs te ontwijken en daar profiteert de consument dus
alleen maar van.''
De ANWB vindt dat het rijklaar maken, de
verwijderingsbijdrage, een volle tank brandstof en de leges voor het
overschrijven van het kenteken, onvermijdelijke kosten zijn die moeten
worden meegenomen in de totaalprijs die in advertenties wordt
gecommuniceerd, aldus het AD. ,,Onzin'', reageert Paul de Waal van de Bovag. ,,Je
kunt autodealers niet dwingen een volle tank mee te geven. Dan heb je
het over een cadeau van 100 euro en dat is nogal wat.'' De ANWB moet
weten dat autoprijzen altijd adviesprijzen zijn, meent De Waal. ,,En de
consument weet heus wel dat hij altijd in de showroom nog kan
onderhandelen over de prijs.''
Volgens de ANWB wordt ook
geadverteerd met auto's die nauwelijks leverbaar zijn: ,,Een
gedragscode zoals in de reisbranche zou als voorbeeld kunnen dienen om
dergelijke praktijken aan banden te leggen.''
Lees ook:Mierzoet spotje Bovag gaat niet over de auto als melkkoe
Lees ook:Voortaan tapijten te koop bij benzinepomp (schuld van Mini-diesel)
Lees ook:Rechtbank kraakt ‘anti-ANWB’-reclame Route Mobiel
Lees ook:Inhakers op Prinsjesdag scoren goed bij dagbladlezende publiek
Lees ook:Nieuwe Wegenwacht Fiets Service in reclame ANWB
Ik ben het inderdaad met de anwb eens. Ik ben op zoek naar een nieuwe auto en vind de nieuwe kia picanto een erg mooie auto en ik dacht dat deze ook scherp geprijsd was, omdat daar mee geadverteerd wordt, namelijk vanaf 7995 euro. En dit paste wel binnen mijn budget. Maar wat bleek toen ik bij de dealer kwam voor de goedkoopste picanto was de prijs geen 7995, maar totaal rijklaar moest de auto 10250 kosten. Dit vind ik echt belachelijk, hoewel dit trouwens bij alle merken het geval is. Dat is dus echt misleidende reclame als de vanafprijs niet leverbaar is.