Het bedrijfsleven en de overheid moeten zich meer bewust worden van de invloed van reclame op kinderen. Een JeugdRecla- meWijzer, net uit (hier meer info & down-loaden), moet daarbij helpen. De richt- lijnen en adviezen in de Jeugd- ReclameWijzer zijn bedoeld voor reclame-uitingen gericht op jongeren onder de leeftijd van 18 jaar. ''In sommige gevallen zullen deze regels en adviezen in het bijzonder van belang zijn voor reclame-uitingen gericht op kinderen (personen van 12 jaar en jonger),'' aldus kenniscen- trum Stichting Reklame Rakkers gefinan- cierd door o.m. het bedrijfsleven (incl. b.v. Mars en McDonald's), dat zelfregulering bepleit en dus geen overheidsingrijpen in de reclame. De inhoudvan de JeugdReclameWijzer is voor een groot deel gebaseerd op de richtlijnen van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Enkele van deze codes zijn al op jeugdreclame gericht. In de wijzer worden deze codes op een begrijpelijke en overzichtelijke manier samengevat, zegt de stichting. Daarnaast bevat de handleiding adviezen van Reclame Rakkers.
Een van de redenen voor het opstellen van de handleiding is de toename van overgewicht bij kinderen, zegt woordvoerder Liesbeth Hop van de Reklame Rakkers in Trouw. Organisaties zijn zich vaak niet bewust van de schadelijke invloed van reclame op kinderen en benaderen ze op dezelfde manier als volwassen consumenten.
De Consumentenbond tekent hierbij aan dat het, in het geval van voedingsreclame gericht op kinderen, wetgeving bepleit. ''Hier is de zelfregulering door middel van de voedingsreclamecode niet effectief gebleken'', laat Henry Uitslag ons namens de bond weten. Maar de bond pleit ''in lang niet alle gevallen voor wetgeving in plaats van zelfregulering'', voegt hij daaraan toe.
Lees ook:Nieuwe Jeugd Reclame Wijzer gepresenteerd aan reclamemakers meldt Media Rakkers
Lees ook:Reclamerakkers noemt reclamebesluit Mars ‘onnodig’
Lees ook:Meer subsidie en nieuwe sponsors Reklame Rakkers
Lees ook:‘Afspraken rondom kinderen en reclame goed nageleefd’
Lees ook:‘Afspraken over reclame gericht op kinderen goeddeels nageleefd’ zegt levensmiddelenbranche na onderzoek SRC
CORRECTIE: de tekst is op twee punten aangepast. De Consumentenbond maakt géén deel uit van de Stichting ReclameRakkers (dat had ik wel geschreven), terwijl de bond in het geval van voedingsreclame gericht op kinderen voor wetgeving pleit.