Ilja Gort: ‘Tina Turner vroeg miljoen dollar voor tune’

Ilja Gort (55), de Nederlandse wijnboer met eeuwige alpino en asymmetrische hangsnor, vulde vroeger hele STER-blokken met zijn reclamejingles, maar neemt nu alleen nog maar ‘’leuke’’ opdrachten aan. Vertelde hij NRC.nl. Toyota Nederland vroeg hem vorig jaar een remake te maken van het refrein van ''Simply the best''. Gort zag het al helemaal zitten met Tina in de studio. „Dat kon niet. Maar mevrouw Turner kon wel thuis in Zwitserland een tape inzingen. Of we even een miljoen dollar wilden overmaken. Dat ging het budget weer net te boven.” De maker

van de Albert-Heijnbestseller La Tulipe, tekende als succesvol reclamecomponist ook voor de muziek achter commercials van Randstad Uitzendburohó, de Nescafé-accordeon (ta ti ta ti, ta da da) en Duo Penotti, twee kleuren in een potti – allemaal deuntjes van Gort.

Aan de talloze versies van de tune van Randstad verdient Gort nu niets meer. Met Nescafé daarentegen heeft hij doorlopende afspraken. „Vier cent per keer dat het muziekje wordt gebruikt. Wereldwijd. Dat betekent dat ik op dít moment weer vier cent verdien. Toch een prettig idee.”

Herhaling, daarin schuilt de kracht van reclame, vertrouwt Gort NRC.nl nog toe. „Je moet een product maken en er vervolgens zo hard op timmeren dat iedereen het hoort. Dat heb ik geleerd als drummer bij After Tea (Delftse afsplitsing van de jaren zestig-band Tee Set, red.). Ik stond bekend als de hardste drummer van Nederland.”

Lees ook:Reclame-trailer voor Ilja Gort’s roman ‘De Vrouwenslagerij’
Lees ook:Fietsreclame waar wijnboer Ilja Gort ‘blij’ van wordt
Lees ook:Liedje van Duo Penotti-spot blijft maar in ons hoofd zitten
Lees ook:Mevrouw Honhoff weer op de fiets, voor Randstad-reclame
Lees ook:Dat is pas cool: ijsdrummer als promotie Zweedse Icehotel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.