Nederlandse digitv-kijkers kunnen ‘binnen afzienbare tijd’ met de afstandbediening een reis boeken, terwijl ze een reisprogramma bekijken. Zei onlangs
directeur Per Borgklint van telecomconcern Tele2. Maar vakblad Adformatie meldt dat digitale tv-kijkers al begin december de eerste interactieve reclamespot op hun scherm te zien krijgen. Marketingbaas Erik-Jan Gelink van UPC, ex-Unilever, wil dan met een showcase starten, waaraan
(liefst) meerdere A-merkadverteerders en meerdere commerciële zenders meedoen. Hij heeft nog niemand gestrikt. ‘’Desnoods doen we het met UPC als adverteerder zelf.’’
Borglint had het er al over: een zogenaamde ‘red button ad’ is de laatste commercial in een blok, waar een soort extra ‘laag’ overheen komt met daarop een rode knop. De reguliere kijker ziet de reguliere spot, de interactieve digitale tv-kijkers van UPC (al 400.000 volgens Gelink) zien de rode knop, waarmee ze een productsample of een proefrit kunnen bestellen. Of een reisje naar Parijs, dus.
Reclamebureaus zijn enthousiast voor de nieuwe reclamemogelijkheid die UPC biedt, adverteerders zijn nog wat ‘terughoudend.’ Aldus Relink tegen Adformatie.
Lees ook:Eerste interactieve spot Holland Casino op SBS6
Lees ook:Reclamebestedingen op tv bijna 4 pct omhoog in eerste kwartaal
Lees ook:Voordeeltjes en extra info via interactieve reclame-app ‘Ster Extra’
Lees ook:Tele2 start met Agis interactieve reclame op televisie
Lees ook:Gratis live Europees topvoetbal tijdens Fox Sports 10-daagse meldt zenderreclame