Twee programma’s die de ‘’mediawijsheid’’ en het commerciële bewustzijn van kinderen in het basisonderwijs pogen te verbeteren zijn Reclame Rakkers en het bredere Media Makkers. Ook op ouders en leerkrachten wordt gemikt. Niet makkelijk te volgen, al die programma’s, want er is ook nog Media Smart. Hun site werpt meer licht erop. Een paar nieuwtjes
uit hun laatste persbericht. Om te beginnen vallen alle programma’s onder de Stichting Reclame Rakkers. En die heeft net weer, net als vorig jaar, een subsidie van 40.000 euro ontvangen van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Een nieuwtje is ook dat flink aantal nieuwe bedrijven van naam heeft besloten de activiteiten van de stichting te ondersteunen. Dat zijn volgens het persbericht KPN, MSN Nederland, Telfort, Orange en Wanadoo.
Kort samengevat: de stichting zonder winstoogmerk is een initiatief van maatschappelijke organisaties, wetenschappelijke instellingen, Nederlandse media, de overheid, de communicatiebranche en het bedrijfsleven. Zij richt zich op educatie aan kinderen op het gebied van reclame en media, met het doel de mediavaardigheid en het commerciële bewustzijn van kinderen te vergroten.
‘’Dat is hard nodig,” licht de stichting toe, ”gezien de ontwikkeling van het mediagebruik van kinderen en de hoeveelheid commerciële boodschappen die zij tegenwoordig onder ogen krijgen. Onderzoek door Stichting Reklame Rakkers toonde aan dat kinderen pas op hun 12e jaar zelf in staat zijn reclame goed te herkennen, begrijpen en interpreteren. Daarom hebben kinderen recht op educatie, ook op het gebied van de commerciële omgeving die volwassenen creëren.’’
Tenslotte is er het relatief nieuwe Media Smart van dezelfde
organisatie, dat zich richt op het verbeteren van de mediawijsheid van
leerlingen in het voortgezet onderwijs. Ook daarover meer informatie op de RR-site.
Lees ook:Nieuwe Jeugd Reclame Wijzer gepresenteerd aan reclamemakers meldt Media Rakkers
Lees ook:ReclameWijzer leert ‘bewust’ omgaan met reclame richting jeugd
Lees ook:‘Voedingsindustrie staakt reclame gericht op jonge kinderen’
Lees ook:Onderzoek: ‘Kindermarketing kán, maar wel verantwoord’
Lees ook:‘Voedselreclame verleidt vetzuchtige kinderen tot dubbele portie’