De netto reclamebestedingen in Nederland kwamen in 2015 dankzij een slechts minimale daling van 0,1% op vrijwel exact hetzelfde niveau uit als vorig jaar, namelijk € 4,62 miljard. Opmerkelijk, want gezien de economische groei dat jaar worden doorgaans hogere reclameuitgaven in de media verwacht. ”Internet, out of home (=buitenreclame) en bioscoop zagen de mediabestedingen het sterkst toenemen. Televisie sloot het jaar met een nipte plus, de overige mediumtypen hadden te maken met dalende inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte.” Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 dat onderzoekbureau Nielsen binnenkort publiceert. ”De ontwikkeling van de netto mediabestedingen liep daarmee uit de pas ten opzichte van de economie,” aldus een persbericht vandaag. KLIK op staatje om de reclamebestedingen per mediumtype in 2014-15 te vergroten.In 2014, aldus Nielsen in het persbericht van vandaag, was er sprake van voorzichtig economisch herstel, gevolgd door een groei van de reclamebestedingen van bijna 2%. ”Waar de economische groei in 2015 doorzette en zelfs groter was dan een jaar eerder, namen de netto mediabestedingen juist af. Ook volgden de reclamebestedingen de trend van de fors gestegen bedrijfsinvesteringen niet. Over het algemeen leiden hogere bedrijfsinvesteringen ook tot hogere reclamebestedingen, maar dat was dus niet het geval in 2015.”
Grote verschillen per mediumtype Het beeld per mediumtype liep in 2015 sterk uiteen. Eerder was er een duidelijke tweedeling in de ontwikkeling van de netto mediabestedingen tussen print- en non-printmedia, waarbij non-print herstel toonde zodra de economie weer enigszins aantrok en de printmedia rode cijfers bleven schrijven. Dat verschil vervaagde in 2015 enigszins.
Internet groeide in 2015 net als in 2012 en 2013 met ruim 8%. Het aandeel van online steeg tot bijna eenderde van de totale netto mediabestedingen. Binnen internet is search het grootst, op de voet gevolgd door display advertising. Het aandeel van beide in de totale markt is respectievelijk 14,6% en 13,3%. In dat opzicht is televisie nog steeds veruit het grootste mediumtype met een aandeel van meer dan 20%.
Dikke plus voor out of home en bioscoop Out of home krijgt een steeds promintere plek in het medialandschap. Nadat de economische crisis zijn hoogtepunt had bereikt in 2009 realiseerde het mediumtype jaarlijks groei, behalve in 2013. En in de meeste jaren was die hoger dan de toename van de totale markt. In 2015 namen de bestedingen met 6,8% toe, de op één na hoogste groei in tien jaar. De digitalisering van het mediumtype en de mogelijkheden die dat biedt, lijken meteen verzilverd te worden. Bioscoop rondde die digitaliseringsslag al eerder af. In combinatie met het filmaanbod en toegenomen bezoekersaantallen stegen de mediabestedingen tot ongekende hoogte. De groei kwam in 2015 uit op 30%.
Daling bij print stabiliseert Alle overige mediumtypen zagen de inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte dalen. Bij printmedia is dat een trend die al in 2008 begon. De daling was in 2015 met 10% vrijwel gelijk aan die van 2014 en duidelijk minder groot dan in 2012 en 2013, toen de advertentie-inkomsten daalden met 15%.
De grootste daling binnen print vond met 13,5% plaats bij huis-aan-huisbladen. Dat was iets minder dan de -14% in 2014. Dagbladen zagen de bestedingen met 9% iets sterker dalen dan een jaar eerder. Bij publiekstijdschriften en vak- en managementbladen lag de afname op hetzelfde niveau als een jaar eerder met respectievelijk 8,5% en 7,2%.
Radio, folders en sponsoring in de min Over het algemeen is de ontwikkeling van de mediabestedingen aan radio vergelijkbaar met die van televisie. Zo niet in 2015. Waar televisie echter een kleine plus noteerde, was bij radio juist sprake van een behoorlijke daling van 3,5%. Bij folders namen de bestedingen met -3,7% nog iets sterker af. Bij sponsoring tenslotte was voor het vijfde jaar op rij sprake van afnemende bestedingen (-3,5%).
Aldus het persbericht van Nielsen van vanochtend.
Lees ook:Reclame-omzet omlaag, behalve bij internet & buitenreclame
Lees ook:Ook in eerste helft 2013 sterke daling netto reclame-omzet
Lees ook:Netto reclame-omzet 3,7% omhoog in eerste helft ’14
Lees ook:Bruto reclamebestedingen in media 3,9% omlaag in 2012
Lees ook:Dankzij tv en online: minimale 0,3%-stijging reclameuitgaven