Adverteerders gaven in 2015 voor €36,2 miljard uit aan reclame op digitale kanalen in Europa, een groei van 13%. Online is voor het eerst groter dan televisie qua besteedde mediabudgetten. Dat meldt Erwin Boogert op vaksite Emerce vanochtend. Nederland is met €1,6 miljard de nummer vijf markt binnen de EU. De nummers een en twee, Engeland (€11,8 miljard) en Duitsland (€5,8 miljard), zijn samen goed voor ongeveer de helft van alle netto Europese bestedingen aan mediareclame. Dit blijkt uit de cijfers die Daniel Knapp van onderzoeksbureau IHSgisteren presenteerde tijdens het Interact-congres dat nu gaande is in Lissabon. Hij rekende zijn publiek voor dat de online reclamemarkt met ruim €36 miljard euro groter is dan de Europese tv-markt, waar vorig jaar €33 miljard in omging.
Het IAB Europe AdEx Benchmark-onderzoek splitst de cijfers op in drieën:
- Display – €13,9 miljard (+17,4%)
- Search – €16,9 miljard (+12,6%)
- Classifieds & Directories – €5,4 miljard
Op de grootste online markt Engeland werd in 2015 meer dan de helft van alle digitale budgetten besteed bij mobiele kanalen, apps en sites.
Gekeken naar de media- en reclameformaten laten Mobiel en video de grootste groei zien. Mobiele display is goed voor €3,5 miljard, of 25,4 procent van de display-uitgaven. Video is goed voor 16,7 procent van de displaybestedingen: €2,3 miljard.
Eleni Marouli, die met Knapp op het podium stond, signaleert: “Opkomende maar ook volwassen markten laten sterke groeicijfers zien. Daaruit blijkt dat innovatie in formaten, data en targetingtechnieken effect sorteren voor performance- en merkadverteerders.” Aldus Emerce vandaag.
Lees ook:Europese online advertentiebestedingen ruim een derde omhoog
Lees ook:Online media reclame 8,4% omhoog in Nederland in 2015
Lees ook:Netto reclame-uitgaven op tv 3,3% omhoog, groei zet door in 2015 zegt Spot
Lees ook:IAB Europe: Nederland vierde Europese markt voor onlinereclame
Lees ook:Onderzoek VS: ‘Online reclame vaker geblokkeerd’