De Zweedse supermarktketen Coop pionierde de verkoop van organisch voedsel al sinds de jaren ’80. Door boeren te helpen met de overstap, maar ook de politiek te beïnvloeden om organisch voedsel meer toegankelijk te maken voor de consument. Kijk en huiver bij het zien van bijgaande mini-docu als reclamefilmpje van het eveneens Zweedse reclamebureau Forsman & Bodenfors . Over pesticiden in ons
Categorie: "Sociale campagne"
Anti-hooligan reclame van Voetbal Ambassadeur Eric Cantona in leuk EK-spotje
Fake camera voor fake gehandicapten als reclame Toyota
‘Make love, not war’ met bloot en nationale kleuren in veilige seks-promotie AIDES voor EK Voetbal
”De nieuwe campagne van de Franse AIDES-organisatie is misschien te goed.” Schrijft blogger en voormalig collega Marc van Gurp op zijn nieuwssite over sociale reclame Osocio. ”Want te mooi, als campagne, om veilige seks te promoten.” Maar wel heel treffend, voegt hij daaraan toe. De inderdaad fraaie ‘Make Love Not War‘-campagne met subtitel Blend together, safe together, die vanaf vandaag gaat lopen, is gemaakt door reclamebureau TBWA\ →
Alicia Keys’ reclametrailer ‘Let Me In’ en nieuwe single ‘Hallelujah’ ten behoeve van vluchtelingenhulp
Alicia Keys‘ reclametrailer voor ‘t onroerende filmpje ‘Let Me In‘ als bijdrage om de internationale vluchtelingencrisis op te lossen. In de video van ruim 11 minuten -desgewenst helemaal te zien op de site van Rolling Stone- zingt Alicia ook haar nieuwe, aan het onderwerp gerelateerde single ‘Hallelujah.’ Zelf zegt Keys op die site: ”I was stunned when I learned that there are more refugees living in the world today than at any other point in history, and half of them are children.” En: “Creating this
Dagbladadvertentie tegen overspel- en seksreclame van SGP-leider Kees van der Staaij
Over Liefde en Trouw gaat een opmerkelijke persoonlijke advertentie van een hele pagina vanochtend in de Volkskrant. Of-ie ook in zusterdagblad Trouw staat weet ik niet . De campagne zet zich vooral af tegen overspel (zie ook campagnebeeld in doorlees), ‘Het familiespel met alleen maar verliezers.’ De ondertekenaar: Kees van der Staaij (44), de conservatieve fractievoorzitter van de SGP in de Tweede Kamer, maar dat staat er niet bij (KLIK erop om wat te vergroten). Alleen zijn naam. De erin genoemde website Ik Ga Voor Trouw maakt alles echter duidelijk. De advertentietekst in rode hoofdletters: ”Vind jij ook dat liefde en trouw heel belangrijk zijn? Dat je elkaar liefhebt, en dus niet bedriegt? Dat je er bent voor de kinderen?” En daaronder, ik tik het maar allemaal even op, want vermoedelijk onleesbaar anders: ”Veel mensen in Nederland vinden dat. En zij proberen, zo goed en zo kwaad als het gaat, hun kinderen positief op de voeden. De waarde van trouw door te geven. Kinderen zuinig te laten zijn op hun lichaam en seksualiteit. Je kleedt je niet zomaar uit voor de webcam. Je geeft je lichaam niet zomaar weg. Je bedriegt je geliefde niet. Allerlei seks- en overspelreclames, of dat →
Handen uit de mouwen voor vluchtelingen adviseert reclame Stay Human-coalitie van goede doelen
Stay Human is een oproep om – ondanks vragen en bezorgdheid – vluchtelingen altijd te blijven zien als mensen. Lees ik op hun gelikte site. ”En om respectvol om te gaan met wie een ander standpunt inneemt dan jij.” Bijgaande vele vragen oproepende advertentie plukte ik vandaag uit De Telegraaf. Bijgaand ook de video van Stay Human. Maar erg duidelijk wat ze verder willen van ons wordt het allemaal niet als je de reclame bekijkt van deze ‘coalitie’ van een groot aantal goede doelen. Lees maar: ”Stay Human is het ontbrekende geluid in het vluchtelingendebat. Want →
Supergewone pleegouders gezocht met busreclame
Supergewone Mensen Gezocht is een campagne van Pleegzorg Nederland, met als doel om nieuwe pleegouders te werven. Deze foto van de achterkant van een bus in Amstelveen nam ik even toen we allebei stil stonden. Daarom slecht te lezen, ondanks de vergroting door erop te klikken. Excuses. Er staat: ‘Rogier (4) zoekt een pleegvader die hem nog sneller wil leren fietsen.’ Daaronder, onder de fietstekening, wordt de naam=url van de →
Weekplanning tegen verspilling eten geadviseerd in reclame Voedingscentrum
Het Voedingscentrum wil mensen helpen slim met eten om te gaan, zodat er minder wordt weggegooid. In hun campagne met teksten van Mwah -zie bijgaande uiting, gisteren geplukt uit dagblad Metro- worden lezers uitgedaagd om stil te staan bij jouw manier van boodschappen doen. Lees meer over de geadviseerde werkwijze. De site bepleit ook de installatie op je smartphone van een WhatsApp Kitchen Assistant om je te helpen minder te verspillen. Daarmee krijg je twee keer per week tips om goed te plannen en een praktisch boodschappenlijstje te maken. ”Ook herinnert hij je eraan om je →
Legertje moeders kalmeert voetbalhooligans in Brazilië bewijst infomercial
Al gehoord van de actie Security Mums? Om geweld in voetbalstadions in Brazilië een halt toe te roepen kwam een reclamebureau daar op een goed idee: schakel de moeders in. Want de enige persoon voor wie die tough guys respect hebben. In die cultuur dan. Het werkte, vorig jaar april. Hierbij de infomercial die reclamebureau Ogilvy Brazil maakte voor Sport Club do Recife. Ik zie het in Europese landen niet gebeuren. Daar zijn die banden toch wat minder. En zeker niet bij het EK Voetbal. Tenzij. Tenzij de Engelse en Russische ‘fans’ worden gedwongen hun moeders mee