Wat nou weer, eindelijk een campagne tegen overgewicht, waarin de overheid prachtig samenwerkt met het bedrijfsleven, is er kritiek op dat ie niet werkt. Of maar deels.
Nogal fundamenteel dus. Die kritiek komt van de Hartstichting, zelf ook actief in de strijd tegen overgewicht.
De campagne van minister Hans Hoogervorst van Volksgezondheid en de voedings- en
frisdrankindustrie tegen overgewicht mist haar belangrijkste doelgroep, aldus de stichting. Hij slaat namelijk niet aan bij de lage sociale economische klassen. ,,Het effect is dat gezonde mensen nog gezonder gaan leven”, zegt directeur Hans Stam
van de Nederlandse Hartstichting. Stam gaat binnenkort met de industrie praten om te kijken wat er gedaan kan worden aan genoemde campagne. Dat zei hij vandaag tegen het ANP.
We zijn zeer benieuwd naar de statische onderbouwing van de claim van de Hartstichting.
Het Convenant Overgewicht dat Hoogervorst met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in 2005 sloot, heeft wel geleid tot een hogere consumptie van nieuwe, minder schadelijke producten met minder calorieën. Maar het bereikt vooral hoger opgeleiden. Die stappen sneller over op light frisdrank.
Uit eerder onderzoek blijkt dat een derde van de Nederlanders met een
hbo-diploma of een universitaire opleiding te zwaar is. Van mensen met alleen basisschool is ruim de helft te zwaar.
Stam heeft de FNLI uitgedaagd zich te richten op de vmbo-leerlingen en minder rijke mensen, aldus het ANP. ,,De industrie pakt die handschoen op”, zei de directeur.
Lees ook:‘Voedingsindustrie staakt reclame gericht op jonge kinderen’
Lees ook:Foodbranche bepleit reclamelessen op basisschool
Lees ook:‘Strengere reclameregels voor voeding kinderen’
Lees ook:Onderzoek: Campagne tegen overgewicht mist doel
Lees ook:‘Nieuwe mediawet moet regels bevatten voor kinderreclame/voedsel’
Dan toch maar een vet-tax zoals eerder geopperd?