Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"

‘Hoe duidelijk moet het zijn?’-campagne Reclame Code gericht op adverterend bedrijfsleven

RCC online berichtenRCC camp schoenen tweetStichting Reclame Code lanceert website met awareness campagne voor het adverterende bedrijfsleven, kopt het persbericht, net binnen. ”Hoe weet je nu als adverteerder, marketeer en reclame-creatief of de uiting waar jij mee bezig bent voldoet aan de regels? En zeker als je reclameboodschap online wordt geplaatst, bijvoorbeeld als bericht op Facebook of Twitter? Op eenvoudige wijze kun je aan de hand van een paar duidelijke vragen snel te weten komen of je met je uiting of campagne op het goede spoor zit. Stichting Reclame Code (SRC) brengt een speelse

Dansend borstenwerk taboe in spotje cardio horloge TomTom

Watch This Model’s Boobs Bounce All Over the Place (in Slow Motion) in A Strapless Top…to Sell A Strapless Fitness Tracker. Fact: Boobs bounce when women run.” Met als achtergrondmuziek Vangelis’ hit Chariots of Fire. Blogger Steve Hall van Adrants windt zich op dat deze commercial van reclamebureau DDB voor TomTom’s cardio fitness-horloge met ingebouwde hartslag monitor (kosten $400) met model

Jack van Gelder boos om Bergkamp-quote op reclamemast voor WK-samenvattingen wedstrijd

Presentator en stercommentator Jack van Gelder kon het niet bepaald waarderen dat zijn Bergkamp-quote gebruikt werd op een groot reclamebord langs de snelweg,” melden de dagbladen Sp!ts en Metro. BuitenrJack en Bergkampeclame exploitant Interbest maakte even reclame voor die leuke wedstrijd, de WK-voetbalrecensie in zes woorden, waaraan ik ook graag mee doe. Heb ik hier ook over geschreven.”Onder druk van een kort geding van Van Gelder heeft snelwegreclame exploitant Interbest en schrijverscollectief Nightwriters het bord daarom verwijderd,” aldus berichten de twee kleine zussen

‘Voorlichting voedselbedrijven op scholen lijkt op sluikreclame’

De voorlichting die voedselbedrijven als Unilever en McDonald’s geven op lagere scholen en kinderdagverblijven, zou bij wet verboden moeten worden omdat hun aanpak neigt naar sluikreclame. Dat stelt de Ronald McDonald plaatjevoedsFoodwatch logoelorganisatie Foodwatch, die vandaag een petitie start die het na de zomer aan de Tweede Kamer aanbiedt, aldus de Volkskrant vandaag in een bericht. Reclame op scholen en kinderdagverblijven is in Nederland niet wettelijk verboden, maar voedselproducenten hebben hun eigen regels vastgelegd in de Reclamecode voor

Ophef over Lourdes bedevaart-reclame van CZ

Ophef, in ieder geval op de sociale media, over bijgaande advertentie met als onderwerp de Lourdes bedevaart van zorgverzekeraar CZ. KLIK erop om wat te vergroten. Ieder jaar een groep van ongeveer vijfhonderd verzekerden met CZ-korting naar LoCZ Lourdesurdes. Enkele pittige reacties op Twitter: Arita Jol de Vries : ”Als ik bij CZ verzekerd zou zijn, was dit reden voor opzegging! Bidden is mooi, maar niet van mijn premie!” @Roy Houben: ‘Evidence based gezondheidszorg?’ En reclameman/ columnist @Jan_Bennink tenslotte: ”Kijk @andre_rouvoet, dit is nu kwakzalverij. Doe daar eens iets aan.” Oud-minister Rouvoet (partij: CU) is Voorzitter Zorgverzekeraars Nederland. De reactie van zorgverzekeraar CZ is hier te lezen. Een citaat alvast. ”Dit past bij onze wortels als katholieke organisatie. Sommige bedrijven huren een bureau voor

NRC weigert advertentie Dela na kritisch artikel

NRC Handelsblad, de krant, niet de site, heeft een advertentie geweigerd die Dela wilde plaatsen na publicatie van een kritisch stuk over die uitvaartorganisatie. Dat meldt directeur Communicatie Martin Kersbergen in een interview NRC logomeDela logot Communicatieonline. De beslissing van NRC’s hoofdredacteur Peter Vandermeersch volgde op gehakketak over de vraag over beschuldigingen van onvolledige crematies bij een van de aangesloten crematoria juist waren of niet. Dela wilde haar kant van het verhaal vertellen in

Bloot moet uit sexy reclameposter Sin City’s Eva Green

Sin City Eva GreenPreutse Amerikanen, weer. Dimension Films van Harvey en Bob Weinstein heeft beloofd de sexy reclameposter van Eva Green -Franse moeder, Zweedse vader- aan te passen. De poster voor de film Sin City: A Dame To Kill For werd te bloot bevonden door de MPAA, de Amerikaanse raad die films classificeert. Op het affiche staat de Franse actrice in een doorschijnende ochtendjas en zijn haar borsten te zien. Op de nieuwe poster zal volgens NY Post de ochtendjas minder doorschijnen, meldt Metro vandaag. Haha. In vol(ler) ornaat is de Eva Green-poster bij site Business Insider te zien, evenals posters van haar filmcollega’s Jessica Alba en Rosario Dawson – maar dan minder

‘Socialistische Partij (SP) negeert weer Nee/Ja-sticker’

De SP heeft (in Amsterdam) een folder verspreid waarin de politieke denkbeelden en het lidmaatschap van de SP worden aangeprezen. ”Hoewel de folder ongeadresseerd reclamedrukwerk betreft, heeft de SP de folder gedeponeerd in een brievenbus die was voorzienSP logo van een zogenaamde Nee/Ja-sticker,” aldus de Reclame Code Commissie vandaag in een ‘alert’-bericht. Naar aanleiding van een klacht hierover heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld dat de SP artikel 3.1 van de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (Code VOR) heeft

Reclame voor afslankproduct Nuvoryn ‘misleidend’ zegt Code Commissie

Op de website www.nuvoryn.nl -bijgaand beeld is van deze site geplukt- wordt Nuvoryn onder meer aangeprezen als “een vetverbrander, en een stofwisseling- en energiebooster”, zegt de Reclame Code Commissie vanmiddag in een ‘Alert‘-bericht want misleidende reclamNuvoryn logo RCCe is weer geconstateerd. Ook wordt gesteld: “Nuvoryn is een revolutionair afslankproduct dat uit 9 en natuurlijke ingrediënten bestaat, waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze afslanken bevorderen”, “erkend door artsen” en “Nuvoryn wordt door doktoren aanbevolen”.  De

Jonge activista Malala misbruikt in absurde reclame voor matrassen

Malala Bounce back naam adverteerderEven weg geweest en gemist. De rel rond de absurde Indiase advertentie voor Kurl-On, een Indiase matrassenfabrikant, waarin Malala wordt getoond in cartoonvorm dat de kinderrechten- activiste terug veert na te zijn neergeschoten door de Taliban. En met bloed besmeurd op ‘het’ matras belandt. Hoe verzin je het. Het verantwoordelijke reclamebureau claimde eerst dat de advertentie juist respect toonde voor Malala’s moed, maar toen de hele wereld over Ogilvy India en klant heen viel, kwamen de excuses. En hopelijk, na een snel onderzoek, enkele snelle ontslagen… Veel internationale (vak)media hebben de bedrijfsnaam van bijgaande uiting afgehaald, om extra ‘reclame’ te vermijden, maar dat leek mij niet nodig. Ook die naam moet genoemd, geshamed. En staat toch al in het bericht. Extra pijnlijk: Malala is een inmiddels naar Engeland uitgeweken activiste uit Pakistan, het buurland dat verre van bevriend is met India. KLIK op advertentie om te vergroten. In de overlees de reactie van het bureau, met dank  aan de Daily Mail.