Route Mobiel mag niet langer beweren dat zijn hulpdienst bij pechgevallen
sneller en goedkoper is dan die van de ANWB. Dat heeft vandaag de rechtbank in Den Haag volgens het ANP bepaald in de uitspraak in een bodemprocedure die de ANWB had aangespannen tegen de concurrent. Route Mobiel hangt een dwangsom van 100.000 euro boven het hoofd als het opnieuw gebruik maakt van een reeks reclameboodschappen die volgens de rechtbank niet door de beugel kunnen. →
Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"
Logo-oorlog: Bud wint van Bit voor Europees Hof
Een symphatiek actie om de Europese verkoop tegen te houden van een naar niets smakend Amerikaans biertje -met hele goeie reclame, dat wel- is helaas mislukt. De Amerikaanse bierfabrikant Budweiser mag zijn bier inclusief logo’s en de naam Bud op de Europese markt brengen. Een protest daartegen van de Duitse brouwerij Bitburger (bekend als Bit en van de slogan ‘Bitte ein Bit’) is donderdag door het Europees Hof van Justitie afgewezen, meldt het ANP. →
Viral The Ventilators mag eigenlijk niet van advocaat
Reclame vermond als geintje? Zeker weten. De overheid zet voor het eerst ‘viral reclame’ in. Een promotioneel internetfilmpje dat zich snel moet verspreiden, omdat het zo leuk is. De bouwvakkers van The Ventilators, die daadkrachtig optreden in ongeventileerde ruimtes, vormen een spin-off van de Ministerie van VROM-campagne “Goed ventileren is 24 uur per dag ventileren.’’ Maar mag zo’n viralcampagne eigenlijk wel? Nee dus, zegt een advocaat op nrc.nl, de site van NRC Handelsblad en NRC Next. →
Zuivelbranche wil reclame Alpro Soja stoppen
Mot in de melktent, om de reclame. Sojaproducten worden steeds populairder in Europa, het merk Alpro groeit als kooi en de sojalobby wil niet meer alleen de ’’alternatief levende consument’’ als klant hebben. Met steun van Floortje D. En de zuivelbranche vindt die opmars maar zozo, blijkt. Alpro Soja –onderdeel van de Nederlandse Vandemoortele Groep- wordt voor de rechtbank gedaagd door de Nederlandse Zui¬vel Organisatie (NZO). De brancheorganisatie van de Nederlandse zuivelindustrie wil via een kort geding →
Na uitspraak Code Commissie: spotje Pearle van tv
Helaas, de humor ervan werd niet ingezien. Opticien Pearle heeft meteen zijn ”verloren zoon”-commercial van de buis gehaald. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf donderdag laten weten in reactie op de uitspraak van de Reclame Code Commissie. Meldt persbureau Novum. De RCC vindt dat in de commercial de grens van het toelaatbare wordt overschreden. Het zou in strijd zijn met de goede smaak en nodeloos kwetsend →
Transavia daagt Reclame Code Commissie uit
Transavia zoekt de confrontatie met de Reclame Code Commissie (RCC), door Het Parool gisteren de ”reclamepolitie” genoemd. Opnieuw biedt de maatschappij vliegtickets aan zonder de daarbij komende toeslagen te vermelden. Transavia staat in zijn recht, maar of ze handig bezig zijn is een tweede. Enorm veel gratis reclame is gegarandeerd, daarom zal het wel gaan. →
Engels pleidooi voor verbod kinderreclame
De regerende Labour Party wil in Groot-Brittannië een compleet verbod op reclame gericht op kinderen onder de 12 jaar. Dit voorstel gaat veel verder dan een eerder voorstel om alleen de reclame voor frisdrank, snoep en fastfood aan banden te leggen. →
Vakblad Adformatie tegen ‘zeurterreur’ rond reclame
De ‘zeurterreur’ is alom in Nederland, dus ook in de reclame. Schuld van de reclamemakers? ‘’Welnee,’’ schrijft Léon Bouwman, hoofdredacteur van het leidende vakblad Adformatie in zijn column in De Telegraaf op Zondag. ‘’Het is de opmars van de zeurterreur, die maakt dat burgermans bij het minste of geringste op de bres springt.’’ Om reclame-uitingen aan te laten passen of zelfs terug te laten trekken. ‘’Tijd om die zeurterreur te lijf te gaan’’, aldus Bouwman gisteren. →
Transavia ‘fout in met reclame 1 euro-actie’
De ‘tickets voor 1 euro’-actie, waarmee luchtvaartmaatschappij Transavia deze zomer klanten probeerde te werven, was ongeoorloofd. Dat is het oordeel van de Reclame Code Commissie na een klacht van de Consumentenbond.
De stuntactie in juli zette kwaad bloed bij de bond, die meende dat de prijsvechter zich in de reclamevoering schuldig maakte aan misleiding. →
‘Goedkoopste’ moet uit reclame winkelketens
Winkelketens mogen in hun reclamevoering niet langer in het algemeen claimen de goedkoopste te zijn. Prijsvergelijkende reclame mag, maar alleen voor duidelijk vergelijkbare producten. Dat heeft het Europese Hof van Justitie geoordeeld in een zaak tussen discounter Lidl en de Belgische concurrent Colruyt. De zaak heeft waarschijnlijk invloed op de hele detailhandel, zegt een medium dat het kan weten, Zibb Retail. →