Categorie: "Regelgeving/Zelfregulering"

Protest BNR bij Commissariaat voor de Media na weigering spotjes op Publieke Omroep/Ster

Commerciële radiozender BNR begint half april een grote reclame-campagne en heeft van de Ster, het verkoopbedrijf Ster van de Publieke Omroep, te horen gekregen dat die niet geaccepteerd wordt op haar media. BNR heeft niet alleen protest aangetekend, maar ook is BNR logohet Commissariaat voor de Media gevraagd een uitspraak te doen. Dat meldt de reclame/media-vaksite Adformatie. BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich: ”Naar mijn mening is deze opstelling van de Ster juridisch niet houdbaar en eigenlijk belachelijk.” Ster beroept zich volgens hem op het eigen reglement, waarin staat dat partijen mogen worden geweigerd als deze schade toebrengen aan de Ster of de Publieke Omroep. ”Het kan niet zo zijn dat een publieke organisatie, waar we allemaal aan meebetalen, partijen

Klacht over Corendon’s Spaanse Kids & Co vakantie-spotje afgewezen door RCC

Recent klaagde een consument bij de Reclame Code Commissie dat de commercial voor de Kids & Co-vakanties van Corendon is opgenomen op Curaçao, terwijl deze wordt gebruikt voor de promotie van Kids & Co vakanties naar verschillende landen. Bijgaand voor Spanje bij voorbeeld. ”De voorzitter van de RCC wees de klacht af,”

Ministerie VWS in beroep over uitspraak RCC inzake ‘te rooskleurige’ Zorg-campagne

Interessant, want principiële kwestie. Het ministerie van VWS, in casu minister Edith Schippers, gaat in beroep tegen een uitspraak van de Reclame Code Commissie over de campagne ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’. Zo meldt vaksite Adformatie. Volgens de commissie zijn de spots te ongenuanceerd en te rooskleurig. De uitspraak volgde op een klacht van FNV Zorg & Welzijn. Edith

Jumbo fout met reclameclaim ‘goedkoopste in groente en fruit’ zegt Code Commissie

Jumbo mag van de Reclame Code Commissie niet langer beweren altijd de goedkoopste in groente en fruit zijn. De consument kan namelijk niet weJumbo laagste prijs garantieten dat Jumbo zich daarbij alleen met andere supermarkten vergelijkt, meldt RetailNews. De klacht was afkomstig van groothandel Postuma en groente- en fruitspecialist H & M, die stellen dat er op de markt iedere week heel veel producten zijn te vinden die goedkoper zijn dan bij Jumbo. De laagste

Bikini spotje Miss Sweden voor Kazam-smartphone mag niet

Ze strijkt haar shirt, Miss Sweden Camilla Hansson, en heeft niet door hoe dun haar mobieltje is. Want ”the World’s Slimmest Phone, the Stunning New Kazam Tornado 348.” En dat doet ze in bikini en veel te sexy en dat sexy staat ook nog eens geheel los van het aan te prijzen product, en dat is geen Zweedse body, maar, juist ja, een

Albert Heijn overtrad reclameregels met actie nep kristalglas oordeelt Code Commissie

Supermarktketen Albert Heijn (AH) heeft ten onrechte in een reclame de suggestie gewerkt dat klanten konden sparen voor kristallen glazen vAH kristalblazen folderan de hoogste kwaliteit. Bijgaand reclamespotje met -toen nog- supermarktmanager Harry- is daarom in strijd met de regels. Dat stelt de Reclame Code Commissie in een uitspraak. Zo melden diverse media vandaag, Nu.nl citerend (zie ook foldertekst, KLIK erop om te vergroten). “Sparen voor kristalglas glazen van Villeroy & Boch. Gewoon bij Albert Heijn”, zegt een voice-over in een spotje van de keten. De reclame-uiting druist daarmee in tegen de

‘Fox krijgt gratis spotjes bij deal met NOS over voetbal’

Opnieuw zijn er vragen gerezen over de afspraken tussen de NOS en het Amerikaanse Fox over de samenvattingen van het eredivisievoetbal, zo meldt de Volkskrant vandaag. Over de marketingkant dan. ”In een vertrouwelijke deal staat dat FOX gratis reclamezendtijd krijgt bij de publieke omroep. Ook is afgesproken dat FOX en anFox Sports logodere rechthebbenden voorkeursposities kunnen krijgen in STER-blokken rond sportuitzendingen. Dat blijkt uit gesprekken met mensen die het contract kennen. Volgens hen zijn de afspraken in strijd met de Mediawet. Pikant is dat de NPO niet op de hoogte was van de afspraken, terwijl NPO-directeur Henk Hagoort lid is van het stichtingsbestuur van de STER.” Volgens het

FNV klaagt ‘misleidende’ overheidsspotjes over zorg aan bij Reclame Code Commissie

Vakbond FNV Zorg & Welzijn komt in het geweer tegen spotjes van het ministerie van Volksgezondheid. De vakbond dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie omdat hij een aantal filmpjes over veranderingen en bezuinigingen in de zorg misleidend vindt. Zo meldt onder meer de VolkZorgplaatje tvcskrant vandaag. ‘In de spotjes worden verwachtingen gewekt die voor veel mensen niet waargemaakt kunnen worden. Minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn proberen Nederland in slaap te sussen met mooie verhaaltjes. Mensen hebben recht op het eerlijke verhaal’, zegt kwartiermaker van FNV Zorg & Welzijn Corrie van Brenk. Daarom

Belgische stripwinkel mag geen Lucky Strike-reclame maken

In het Belgische Gent is een stripwinkel, De Poort -zie foto van hun site, nog in de ‘oude’ kleuren?-  sinds de opknapbeurt in 2002 geschilderd in de kleuren van Lucky Strike en ook het logo is er prominent aanwezig, meldt de nieuwsbrief van Buro Blanchard, dat bedrijfseconomische enStripwinkel De Poort juridische ondersteuning voor de communicatie industrie biedt. ”Een en ander was toen geen probleem, want toen werden er nog voornamelijk kranten verkocht. Intussen echter worden er in de winkel steeds meer stripboeken verkocht. En het publiek dat daarop afkomt is vooral jong. En dus heeft het Brusselse parket geoordeeld dat er nu sprake is van overtreding van het verbod op tabaksreclame. De winkel zelf staat niet voor de rechter. En BAT/British American Tobacco heeft met enige

ChristenUnie wil reclameverbod alcohol tot 23.00 uur

Commercials voor alcohol op televisie moeten verboden worden voor 23:00 uur. Bierbrouwers en wijnverkopers mogen nu al niet voor 21:00 uur hun spotjes op tv vertonen maar dat gaat Tweede Kamerlid Joel Voordewind niet ver genoeg. Daarvoor dient de ChristenUnBud bier plaatjeie vandaag een initiatief wetsvoorstel in. Dat meldt dagblad Metro vandaag. ”Het promoten van geluk in combinatie met alcohol moet ver weg gehouden van kinderen en jongeren”, zegt Voordewind. ”Niet elk pilsje is verkeerd, maar voor jonge mensen levert alcohol wel heel veel schade op. Ik wil daarom tegelijkertijd aan staatssecretaris Van Rijn