Apple doet nooit moeilijk over ‘inclusivity‘ – steun voor LGBT-rechten (=Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender), schrijft bron AdAge. Logisch, natuurlijk, met baas Tim Cook, die openlijk heeft verklaard homosekstueel te zijn als eerste CEO van een Amerikaanse top-500 onderneming. Maar onlangs, na Moederdag, was er ophef over een wezenlijk veranderd iPhone-inhaakspotje van Apple dat, schrijft AdAge op basis van een artikel in The Guardian uit Engeland. De foto van een vrouwelijk koppel met hun twee kinderen in bed, zie, bijgaand, die wel te zien was in de Amerikaanse versie, was opvallend geknipt uit de spotjes voor de landen Frankrijk, Duitsland, Italië, Turkije en Zuid-Korea [en kennelijk niet uitgezonden in onze voor Apple minder interessante, want beperkte NL markt - MvO]. ‘Is the brand selectively inclusive?’ Vraagt redactrice Ann-Chrisine Diaz vande Amerikaanse reclamevaksite AdAge zich terecht af. Zie de beide versies op hun site. Apple heeft eerder ingegrepen in een reclame voor een buitenlandse markt, met andere gebruiken en cultuur, meldt bron AdAge. ”For example, the brand tweaked its “Date” ad for the Apple Watch in Japan and removed the tattoos off one of its stars — tattoo artist Scott Campbell. Presumably, the company was being careful around the country’s stigma toward tats, long associated with Yakuza, amongst other things.” Oja, de achtergrondsong heeft de toepasselijke titel Because You Are Who You Are en de zanger is K. S. Rhoads.
, . Most recently, on Mother’s Day, it debuted an ad featuring a same-sex couple. But the company has come under fire recently for being selective about where it’s preaching support for gay rights. The Guardian and 9to5 Mac recently reported that new cuts of the brand’s Mother’s Day ad without the same-sex couple appeared in France, Germany, Italy, Turkey and South Korea.
The U.S. version (below) featured same-sex couple Melanie and Vanessa lying in bed with their two babies, while another international edit (above) subbed in just a shot of Melanie with one child.
Apple declined comment on the other edits of the ad.
It’s a strange move, given how global local ads can go in a heartbeat. Moreover, the company has long been known to be a staunch supporter of gay rights. CEO Tim Cook is the first openly gay CEO in the Fortune 500, and the company threw its support behind the LGBT Equality Act of 2015. Back in 2014, Apple and many of its employees partook in San Francisco Pride, posting a video on YouTube and even bringing the rainbow-color scheme back to its logo in a fresh way.
Apple has altered its ads for other markets before. For example, the brand tweaked its “Date” ad for the Apple Watch in Japan and removed the tattoos off one of its stars — tattoo artist Scott Campbell. Presumably, the company was being careful around the country’s stigma toward tats, long associated with Yakuza, amongst other things.
Lees ook:Tattoos houden van mensen, net als bloemen, in reclame-uitingen
Lees ook:Indie popgroep Bleachers in eerste Apple Pay-spotje Chase bank in VS
Lees ook:iPhone 6, 6 Plus en Apple Watch: de commercials
Lees ook:Na Apple Watch in de ‘Will it blend’-reclame volgt Apple Auto denkt Blendtec
Lees ook:Maori-billen maken reclame voor TravelEssence