KWF Kankerbestrijding hekelt rookreclame e-sigaret met jonge moeder

Terwijl e-sigaretten in de VS een giga tv/media-adverteerder zijn geworden en de overheid daar een ban overweegt, is in Nederland een relletje ontstaan naar aanleiding van een spotje van e-sigaretmerk Flavor Vapes. Hier zegt KWF Kankerbestrijding geschokt te zijn door het spotje, waarin een jonge moeder te zien is die haar rook bewust uitblaast in een kinderwagen. Dat ze een electronische sigaret rookt is volgens KWF niet in eerste instantie duidelijk, meldt de organisatie vandaag in dagblad Metro. En (echte) tabaksreclame is uit den boze in de media. Het Amerikaanse Flavor Vapes maakt electronische sigaretten die waterdamp in plaats van rook produceren. ‘No smoke, no smell, no ash, no tar. Just taste,’ zegt het bedrijf in het VS-spotje, dat voor de Nederlandse markt is geadapteerd door reclamebureau QiOnly. ”Wat de moeder in het filmpje uitblaast is geen rook, maar waterdamp”, zegt Hans Meijering van Flavor Vapes in het bericht. Volgens hem is dit ook meer dan duidelijk in de reclamespot. ”De consument begrijpt echt wel dat het hier om een reclame voor een elektronische sigaret gaat.” Of KWF gaat klagen bij de Reclame Code Commissie is onduidelijk.

www.metronieuws.nl
woensdag 4 september 2013.

KWF Kankerbestrijding is geschokt door een reclamespotje op televisie waarin een jonge moeder te zien is die haar rook bewust uitblaast in een kinderwagen. De moeder rookt weliswaar een zogenoemde elektronische sigaret, maar KWF vindt dat dit in eerste instantie niet duidelijk is in de commercial.

”Het lijkt of de moeder bewust tabaksrook in de kinderwagen blaast en alsof het normaal is om bij kinderen te roken, verschrikkelijk”, zegt Fleur van Bladeren van KWF. ”Daarnaast is de reclame in het Engels, niet alle Nederlanders zullen de woorden begrijpen en denken dat er weer sigarettenreclames op televisie zijn.”

De reclame, die sinds vorige week wordt uitgezonden, promoot de Flavor Vapes, een e-sigaret die volgens de makers
een verantwoord alternatief biedt voor de traditionele sigaret. Bij het roken van deze elektronische sigaret komt geen rook, teer of as vrij. ”Wat de moeder in het filmpje uitblaast is geen rook, maar waterdamp”, zegt Hans Meijering van Flavor Vapes.

Volgens Meijering is dit ook meer dan duidelijk in de reclamespot. ”De consument begrijpt echt wel dat het hier om een reclame voor een elektronische sigaret gaat. Er staat duidelijk bij ’Save Humanity’, het gros van de Nederlanders weet wel wat dat betekent.” Meijering zegt dan ook verbaasd te zijn over de reactie van KWF. ”De belangrijkste gedachte achter de commercial is juist dat we tegen roken zijn. De e-sigaret biedt juist een goed een alternatief voor rokers.”

KWF is het daar niet mee eens en onderzoekt de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Reclame Code
Commissie. Sinds 2002 is het maken van reclame voor tabak verboden. ”Deze reclame is echt een schrikbeeld voor
ons. Het is misleidend, je ziet een rokende vrouw. Met een 74 procent niet rokende meerderheid van de bevolking
is roken al jaren niet meer de norm. Wij maken ons zorgen over de negatieve bijeffecten van deze campagne
waarin roken weer normaal lijkt te zijn”, zegt Van Bladeren. Of een klacht indienen daadwerkelijk zin heeft, betwijfelt Van Bladeren. ”We weten dat deze producent nog een aantal reclamespots klaar heeft staan. Als specifiek dit filmpje verboden wordt, verschijnt zo de volgende op televisie.”

Volgens KWF is ook niet bewezen dat de e-sigaretten volledig veilig zijn.

Van Bladeren wijst op een vorige maand verschenen rapport van de RIVM over de schadelijkheid van de sisha
pen, ook een elektronische sigaret. De RIVM liet in dit rapport weten dat de damp van een elektronische sigaret
kleine hoeveelheden schadelijke stoffen bevat, zoals aldehydes. Sommige aldehydes zouden kankerverwekkend
zijn. KWF wil daarom dat elektronische sigaretten gereguleerd worden.

Aldus het bericht in Metro van vandaag.

PS  Goed blog, Reclamewereld?

Lees ook:Reclameverbod voor SuperSmoker maar verkoop mag doorgaan
Lees ook:Reclame mag voor EBN Ferro’s elektronische sigaret met nicotine?
Lees ook:‘Dampen op tv weer cool’ blijkt uit Brits e-sig spotje
Lees ook:Reclame voor ‘gezonde’ e-sigaret mag definitief niet van rechter
Lees ook:Reclame elektronische sigaret SuperSmoker nu toch toegestaan

Eén reactie op “KWF Kankerbestrijding hekelt rookreclame e-sigaret met jonge moeder

  1. Z. Moker

    Heel begrijpelijk. Deze reclame slaat nergens op. Er zitten wel wat schadelijke stoffen in de elektronische sigaret, maar wel minder dan de normale.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.