Van BinckBank, zo ongeveer de uitvinder van vergelijkende reclame in de bankenwereld, mag vergelijkende reclame niet. In ieder geval niet die van hun concurrent, internetbroker Lynx. Als je het doet, moet je het goed doen. Lynx is namelijk door de Amsterdamse voorzieningen- rechter gedwongen enkele prijsvergelijkingen op zijn website te verwijderen. Bovendien moet het bedrijf drukwerk met soortgelijke informatie laten vernietigen, op straffe van forse boetes, aldus vandaag De Financiële Tele- graaf. BinckBank had een kortgeding aangespannen. Volgens BB maakte Lynx zich schuldig aan misleidende vergelijkingen. De rechtbank stelt Binck in het gelijk, door te stellen dat Lynx reclameregels over- treedt als gevolg van het publiceren van onjuiste en onvolledige prijsoverzichten.Het Amsterdamse bedrijf, dat hier het Amerikaanse Interactive Brokers
aanbiedt, adverteerde met verkeerde kosten en rentepercentages van
Binck en Alex door geen rekening te houden met staffelkortingen,
waardoor de concurrenten duurder leken. Binck is tevreden met de
uitspraak: „Klaarblijkelijk is ook de rechter van mening dat de
consument op het verkeerde been wordt gezet door Lynx.”
Opmerkelijk genoeg is óók Lynx tevreden met de uitspraak, stelt DFT. „Binck eiste
in het kort geding namelijk nog vele andere aanpassingen en te nemen
acties, waaronder het plaatsen van een rectificatie”, aldus
Lynx-directeur Rogier Groen. Volgens Groen blijkt uit recent
tarievenonderzoek bovendien dat Lynx tóch goedkoper is dan Binck en
Alex, of er nou rekening wordt gehouden met staffelkortingen of niet.
Lees ook:De Big Bank Theory-spot van Alex ook hier, omdat-ie zo goed is
Lees ook:Kruidvat nu boos over reclame van Nutricia
Lees ook:Reclamecommissie vindt tv-spot Bol.com ‘misleidend’
Lees ook:Binck Bank in nieuwe commercial: ‘grootbank’ berooft beleggers
Lees ook:Hugo Borst onder vuur als reclameboegbeeld online gokker Unibet