Reclame Postcode Loterij met daarin een BMW is ‘misleidend’

Na de Reclame Code Commissie oordeelt ook het College van Beroep dat een geadresseerde mailing van de Postcode Loterij misleidend is.
In de mailing waarover geklaagd is, ontvangt de geadresseerde een ‘persoonlijke BMW-wincode.' Maar wordt onvoldoende duidelijk gemaakt dat men als deelnemer aan de Postcode Loterij al kans maakt op een prijs in de BMW-week. Het is ook onduidelijk dat men de BMW-win- code alleen maar hoeft te activeren om extra kans te maken op een prijs plus dat men de BMW-wincode alleen kan activeren door één of meer extra loten aan te schaffen. Het College acht de uiting ook in strijd met de Code Brievenbusreclame en de Reclamecode voor Kansspelen. ''De uitspraak is openbaar gemaakt, omdatde Postcode Loterij al eerder naar aanleiding van vergelijkbare uitingen is aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken,'' aldus de Reclame Code Commissie.

Lees ook:RCC: ‘Enquête’ van Nederlands Muntkantoor is misleidende reclame
Lees ook:Code Commissie: reclame Prosta Totaal misleidend
Lees ook:Bustours en Reiscentrale beschuldigd van oneerlijke en agressieve ‘Hoofdprijs’-reclame
Lees ook:‘Bezuinigingsprijs’-reclame Foto Klein misleidend
Lees ook:Reclame voor vliegtickets Vueling misleidend volgens RCC

3 reacties op “Reclame Postcode Loterij met daarin een BMW is ‘misleidend’

  1. A.V.

    Beste mensen, Ik stoor me aan de niet aflatende reclames van de postcodeloterij.
    We spelen al jaren mee (want je weet het maar nooit) maar de wijze waarop de schreeuwerige en opdringerige poststroom blijft binnenkomen om Postcodeloterijdeelnemers telkens maar weer opnieuw over te willen halen om NOG meer loten op de eigen postcode te laten kopen, stoort me mateloos. Hoeveel schaduwloten bestaan in werkelijkheid er op elk adres? Doen al die lotnummers elke keer mee in de loterij? En hoe zit dat als je zelfs al loten kunt nemen op het adres van je beste vrienden??????
    Daarmee wordt de prijzen pot natuurlijk voller en voller maar de ‘spoeling’ toch dunner en dunner??? Is dat wel fair? Hoe intelligent schat men de consument in?
    Onze hoofdprijs was dit jaar een kalender vol reclamesponsoring!!!! En als je dan misschien ooit een keer een geldprijs wint wat hou je dan aan geldbedrag over als je met zoveel andere lotenhouders op dat postcodeadres de prijs moet delen? Is dat nog wel leuk???? En wat heb ik aan alle reclame-aanbiedingen zoals een ‘goedkoper aanbod’ voor een AGIS ziektekostenverzekering namens de postcodeloterij??? Nog afgezien of het wel de beste en goedkoopste van ons land is (wat ik sterk in twijfel trek) krijg ik nu toch een gevoel dat hier sprake is van complete branche-verloedering!
    Gaat de Postcodeloterij nu ook hier miljoenen uitbaten?
    En wat staat ons na AGIS nog meer te wachten?
    Misschien door de postcodeloterij aanbevolen: Energieleveranciers? Waterverstrekkers? Telefoonmaatschappijen? Het kon nog wel eens een lange lijst worden als het zo door kan gaan.
    Ik vind dat er beter op moet worden toegezien waar men mee bezig is. En of dit nog wel iets met kansspelen te maken heeft zoals bedoeld in de wet!

      /   Beantwoorden  / 
  2. rub&

    @A.V. Rustig jongen, rustig. Denk aan je hart…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.