De kwalijke reclame-actie van het Nederlands Muntkantoor in Echt (site onvindbaar), die als een enquête werd verpakt, leidde tot veel klachten bij de Consumentenbond, de Consumentenautoriteit en dagbladredacties. Maar dat weerhield 's lands grootste dagblad De Telegraaf er niet van de brief nog bij te sluiten in de dikke zaterdageditie (oplage bijna een miljoen). Kassa. ''Persoonlijk, document'', stond op de witte envelop. Niks persoonlijk, dat om te beginnen. Het kantoor moet voor de reclamewaak- hond, de Reclame Code Commissie verschijnen. Want wie een onschuldige enquête over de euro verstuurt, en als dank
voor het invullen een gratis setje Finse euromuntjes en een horloge ontvangt, krijgt vervolgens óók geregeld dure muntsetjes thuis – en de laatste zijn níet gratis. Verre van zelfs (voor niets gaat toch alleen de zon op?), maar dat staat in de kleine lettertjes. Wie zijn handtekening zet, tekent daarmee ook in op toezending van een aantal setjes munten.
Het Nederlands Muntkantoor, dat al eerder in het nieuws kwam vanwege dubieuze wervingsacties, heeft de Consumentenbond toegezegd dat e.e.a. via een brief kan worden geannuleerd (antwoordnummer 1000, 6100 XB Echt). Benieuwd of je dan te gratis munten en het horloge mag houden (nee, ik ben er zelf niet ingetuind, mocht u dat soms denken).
(Illustratie: Erik Varekamp)
Lees ook:RCC: ‘Enquête’ van Nederlands Muntkantoor is misleidende reclame
Lees ook:Willem Holleeder maakt reclame voor Otumm-horloges
Lees ook:Geld maken gecombineerd met OS winterspelen in spotje
Lees ook:Relletje om horlogereclame voor Philip Stein door Belgische minister
Lees ook:81-jarige Sophia Loren in Dolce & Gabbana-reclame voor eigen merk lipstick
Gezien de structureel dalende oplages en omzetten bij de Telegraaf Holding, verbaast een actie als deze natuurlijk niet. Ze kunnen het geld daar goed gebruiken. Verder past een actie als deze natuurlijk ook prima bij het imago van de krant.
Persoonlijk denk ik dat er iets fout is gegaan in de communicatie daar, zoals enkele jaren geleden bij de ANWB, dat zo’n zelfde getructe wervingsactie via de Kampioen verspreidde. Maar je weet maar nooit.
UPDATE: Onder druk van de nieuwe Consumentenautoriteit en de Consumentenbond heeft Het Nederlands Muntkantoor aangegeven af te zien van de ongevraagde toezending van muntensetjes aan Nederlandse huishoudens. Het Nederlands Muntkantoor zal consumenten die de euro-enquête hebben ingevuld en geretourneerd per brief expliciet om toestemming vragen alvorens de muntensetjes te versturen.
Hiermee is de dreigende ongevraagde toezending van muntensetjes aan duizenden huishoudens voorkomen. Uit de oorspronkelijke mailing, die aan circa vier miljoen Nederlandse huishoudens is verstuurd, bleek niet duidelijk dat men door deelname aan de enquête vast zat aan maandelijkse
vervolgzendingen van munten voor tientallen euro’s.
De Reclame Code Commissie heeft inmiddels geoordeeld dat de grootschalige mailing in de vorm van een euro-enquête misleidend was.