De Britse reclamewaakhond, The Advertising Standards Authority, is overstroomd met klachten van het Britse publiek dat vindt dat de reclamecampagnes in verband met Kerstmis veel te vroeg zijn gestart. Ruim twee maanden voor Kerstmis barstten ze al los. De klacht die steeds terugkeert is dat het ’sociaal onverantwoordelijk’ is omdat daardoor te veel financiële druk op gezinnen wordt gezet gedurende zo’n lange periode om geld uit te geven. En Kerstmis wordt te veel gecommercialiseerd, is ook een populaire klacht. Maar de ASA geeft gecommercialiseerd.
Maar
niet thuis. ‘Hoewel we er begrip voor hebben dat het irritaties opwekt, dat de campagnes nu al zijn begonnen, kunnen we er niets aan doen. Om dat te reguleren zijn wij niet in het leven geroepen.’’ De ASA onderzoekt slechts of de getoonde reclame door de beugel kan, op basis van een aantal criteria. ’De adverteerders lopen wel een risico dat ze zo weerstanden bij het publiek oproepen.’ Begin deze maand besteedden we aan aandacht aan de Boots-commercial.
Kennelijk trekken die Britse adverteerders zich er geen (kerst)bal van aan, jammer. In Nederland hebben we gelukkig nog geen Kerstcommercials op tv gezien (of in de gedrukte media). Logisch, want wij kennen natuurlijk Sinterklaas. Wordt goed bewaakt, als commercieel festijn voor Kerst.
Overigens lijken de Britse consumenten zich op hun beurt weer geen bal aan te trekken van de lopende campagne van de ASA, waarin wordt uitgelegd waar die organisatie voor staat. Wat een ironie: de reclamewaakhond die zelf een campagne begint en vooral geld over de balkt gooit…
Lees ook:Campagne Britse kerk: ‘Kerst is geen bier zuipen’
Lees ook:Kerstmis zoals het ècht is voor mam (denkt supermarkt UK)
Lees ook:Kia-reclame met 7 jaar garantie in de ban in Engeland
Lees ook:Britse Code Commissie begint ‘awareness campagne’
Lees ook:Duurzaamheidsclaim biobrandstof afgewezen door Britse reclamewaakhond