Voorspellen van de Gouden Loeki blijkt moeilijk, zelfs als serieuze pogingen worden ondernomen. De winnaar werd toch wel verrassend Buddyhond van KNGF. De, vonden wij ook, leuke Engelse Bingo-commercial van Specsavers, deze week getipt als winnaar in een wetenschappelijk onderzoek van bureau Panteia, haalde de top-5 niet eens. En de redactie van de Volkskrant zat er ook naast, met hun voorspelling, al eindigde hun nummer 1, het populaire Klushondje van Gamma, wèl in de top-5 (als 4e). De redactie was tot die voorspelling gekomen na een ‘rondgang onder reclamemakers en wetenschappers over de nominaties van dit jaar.’
Bij Panteia kwam Bingo/Specsavers als winnaar naar voren op basis van onderzoek naar, toe maar, ”Emotionele Stopkracht, Emotionele Betrokkenheid, Emotionele Buy In en activering van positieve emoties.” Het spotje Route 99 van Albert Heijn met scheidend supermarktmanager Harry, aanwezig in de zaal, haalde evenmin de top-5, uit de longlist van 10 gekozen door het Nederlandse publiek gisteravond . Panteia voorspelde een tweede plaats voor Piekema en de uiteindelijke winnaar, Buddyhond, zou de hekkensluiter van de top-5 worden (en nummer 4 Flappie van Bol.com, die uiteindelijk als 2e eindigde).
Zo zie je maar dat je ook het belang van dat soort onderzoeken moet relativeren. En Reclamewereld, welke spotje voorspelden wij als Ster Gouden Loeki 2014 winnaar? Geen eentje, we deden er niet aan mee. Wel een beetje laf, toegegeven .
Overigens lazen we Loeki-uitslag niet terug in de Volkskrant vandaag, ondanks alle aandacht voor het evenement in die krant gisteren. Maar dat zal toeval zijn, en wordt in de krant van morgen -en online- vast goedgemaakt
Lees ook:Specsavers/Bingo in onderzoek getipt als winnaar Gouden Loeki voor AH/Route 99 en Gamma/hondje
Lees ook:Gouden Loeki 2014: Buddyhond van KNGF gemaakt door reclamebureau Selmore
Lees ook:Tim en Tom Coronel/Allsecur krijgen Loden Leeuw BN’rs 2014, ‘gewone’ LL naar HoyHoy
Lees ook:Favoriete werkgevers 2014 Shell, Rabobank en Philips gefeliciteerd door Intermediair
Lees ook:Specsavers pakt Pearle met vergelijkende reclame