De reclamemannen Diederick Koopal en Cor den Boer zijn vanavond in Amsterdam uitgeroepen tot VEA Legend 2014. Dat gebeurde tijdens het jaarlijkse VEA Legend Dinner, in aanwezigheid van de leden, bestuur en oud-bestuurders. Na Giep Franzen, Albert Winninghoff, Paul Meijer, Pietro Tramontin, Frank Pels, Hans van Dijk, Béla Stamenkovits, Tejo Hollander en Lucas Mees hebben Den Boer (rechts op foto) en Koopal een plek gekregen in de VEA Hall of Fame. Cor en Diederick, die laatste is ook bekend als regisseur van de succesvolle speelfilm De Marathon, en maakt nu een film over het leven van André Hazes) waren met Simon Neefjes de oprichters van het succesvolle reclamebureau Neboko (nu TBWA\Neboko). Als creatief team waren ze verantwoordelijk voor campagnes voor o.a. Cup-a-Soup (John de Manager), Heineken (Biertje?) en Albert Heijn (Supermarkt- manager Harry), meldt het persbericht. Ze ontvingen de onderscheiding uit handen van VEA bestuurslid Inge Ligthart. Bij de benoeming hoort een beeldje met het profiel van de Legend van de hand van kunstenaar Jeroen Henneman. Nieuw dit jaar is dat de VEA heeft besloten om naast de senior Legend ook veelbelovend jong talenteen podium te geven in de vorm van the Next Legend. Iemand die gezien zijn of haar performance weleens in de toekomst in de VEA eregalerij zal kunnen staan, aldus het persbericht. ”Met de verkiezing van de Next Legend wil de VEA het belang van de ontwikkeling van jong talent in ons vak onderstrepen. Een Next Legend wordt gekozen aan de hand van drie criteria: 1) werkt bij een bureau in de functie van creatief, strateeg, media, productie of account. 2) Is niet ouder dan 35 jaar 3) Stimuleert vernieuwing in ons vakgebied.”
Aan de hand van deze criteria hebben alle VEA leden een kandidaat kunnen voordragen. Aan de hand van het aantal voordrachten per kandidaat zijn er drie genomineerden uit de bus gekomen: Anke Kuik (Vivaki), Reinier Steures (Natwerk) en Robert Volten (TBWA\Neboko). Alle drie de genomineerden hebben vervolgens een motivatie geschreven met een visie op de (noodzakelijke) verandering in het vak en de rol die ze daar in willen spelen.
Op basis van deze motivaties heeft het VEA Bestuur een keuze gemaakt. Het VEA Bestuur wil benadrukken dat het een moeilijke keuze was, omdat het drie zeer goede kandidaten betrof. Robert Volten (foto) is uiteindelijk als winnaar uit de bus gekomen. Die motivaties, dus evenmin die van Volten, zijn helaas niet vermeld in het persbericht.
De prijs voor the Next Legend is een zetel in het VEA Bestuur voor de duur van een jaar. Hiermee is Robert Volten voor het jaar 2015 toegetreden als junior lid in het VEA Bestuur, aldus het persbericht van de VEA, de vereniging van de toonaangevende communicatie adviesbureaus in Nederland.
De bijeenkomst was vanavond bij de Roei- en Zeilvereniging De Amstel aan de Amsterdamse Hobbemakade.
.
Lees ook:Reclameman Tejo Hollander 8ste ‘legend’ VEA Hall of Fame
Lees ook:Drie Gouden Effies gewonnen door bureaus/adverteerders
Lees ook:Gouden Loeki winnaars voorronde MAART: KPN, Bavaria en AH
Lees ook:TBWA’s Simon Neefjes Reclameman van het jaar 2012
Lees ook:Gouden Loeki winnaars voorronde AUGUSTUS: Suzuki, KPN en ABN Amro