Hadden wij maar een Loden Leeuw gewonnen, reageerde Vodafone. En bekende Nederlander Frans Bauer noemde de onderscheiding ”leuk.” KPN/Hi had ‘t irritatieverwijt ‘ingecalculeerd,’ niets aan de hand dus. Maar actiesite Reclamezooi pikt het niet en is wel boos. ”Het falen van de Loden Leeuw” kopt het lange bericht op de site van reclamehaters Ad en Marie Jansen. Tros Radar-presentatrice Antoinette Hertsenberg krijgt een suggestie mee. Organiseer sancties voor de winnaars: spotje van de buis als straf. Maar dat pikt de STER, dat ook voor de Tros werkt, natuurlijk never nooit. Reclamezooi: ”Het is op zichzelf een prachtig initiatief, de Loden Leeuw van TROS Radar. De ‘onderscheiding’ zet irritante reclamemakers te kijk. Een reclamemaker die een Loden Leeuw aan zijn broek krijgt, staat voor gek als een ergerniswekkende en onbeschofte aso, iemand die zich aan tv-kijkers annex consumenten niets gelegen laat liggen. Het is dan ook een grote schande om als reclamemaker een Loden Leeuw te ontvangen. Tenminste, dat zou het moeten zijn. Want, hoe jammer, hoe jammer, de praktijk is helaas anders. De Loden Leeuw werkt niet.” Reclamezooi heeft een punt, natuurlijk. Mijn advies aan die reclamehaters daar: stimuleer juist het maken van goeie reclame, zoals Reclamewereld.blog poogt te doen. Ga dus ook eens aandacht besteden aan de Gouden Loeki, Dagbladgoud, de Effies, Lampen, SAN-accenten, enzovoorts. Beschouw dit al een gratis reclameadviesje voor 2010, haha.
Lees ook:‘De Loden Leeuw werkt niet.’ Moet-ie dan maar weg? POLLETJE Reclamewereld
Lees ook:Loden Leeuw mag stoppen van Reclamewereld-stemmers
Lees ook:Tros/Radar vraagt inzendingen voor Loden Leeuw 2012
Lees ook:Loden Leeuw: 12 ‘meest irritante spotjes’ in voorselectie Tros Radar
Lees ook:ReclameWereld.blog-lezer geeft Loden Leeuw aan Hennie Huisman
Nou, Michael, wij denken dat er voor reclamemakers juist een enorme stimulans van uitgaat om betere (en minder hinderlijke) reclame te maken wanneer ze de kans lopen om met irritante spotjes een Loden Leeuw te oogsten en voor straf voor vijf jaar een reclameverbod opgelegd te krijgen. Dus al vinden reclamemakers ons vaak zeurpieten, wij bedoelen onze site wel degelijk zeer positief en hopen dat het ook ooit nog eens dat positieve effect krijgt.
Verder kan wat jij noemt ‘goeie reclame’ nog altijd zeer hinderlijk zijn, als het wordt uitgezonden in stoorblokken in programma’s of met een zeer hoge frequentie.
Tenslotte: je gaat toch zeker geen stoorblokken zitten kijken omdat er misschien es een keertje een niet-onaardig spotje tussen kan zitten?
Ad en Marie Jansen
By the way: Heb je je Vodafone-abonnement al opgezegd?
@Ad en Marie: Waar jullie je (wel vaker hoor) ongelofelijk in vergissen, is dat jullie uitgerekend de reclamemakers verantwoordelijk houden voor de kwaliteit van spotjes die adverteerders uitzenden. Zoals je ook zag bij de uitreiking van de Loden Leeuw ontvangt de adverteerder dit beeldje, en niet het bureau. Om de simpele reden dat de adverteerder bepaalt wat ze willen uitzenden, en de reclamemakers hier iets bij bedenken. Dus allemaal leuk en aardig wat jullie hierboven zeggen, maar ook lachwekkend dom: het klopt gewoon niet, en dus raakt het kant noch wal. Ga dus eerst eens na hoe dingen in hun werk gaan, voordat jullie met vingertjes gaan wijzen in de verkeerde richting. Bedankt alvast. Zo, en nu jullie huiswerk gaan doen dus: een mooi goed voornemen voor 2010. Aan de slag!
P.S. Tenzij jullie natuurlijk met ‘reclamemakers’ inderdaad die adverteerders bedoelen. In dat geval heb ik niks gezegd.