The medium is the message, schreef popcultuurpriester Marshall McLuhan ruim 40 jaar geleden, maar nu is er nieuws over een bierbrouwer die zowel het medium als de boodschap controleert. Dat vinden sommigen in de VS riskant. Bud.TV, daarover gaat het, oftewel ‘'A new generation of entertainment.'' Schreven we hier in october vorig jaar. Jonge bierdrinkers kijken minder tv dan voorheen, internet is troef. In Amerika begon bierbrouwer Anheuser-Busch, bekend van ondermeer Budweiser, daarom zijn eigen tv-zender op internet, in marketing termen heet dat een online branded entertainment-portal. Met Hollywood-shows en originele content. Het probleem? De procureurs-generaal van 21 Amerikaanse Staten claimen dat jonge Amerikanen -die pas alcohol mogen als ze 21 jaar (!) zijn- zich te makkelijk kunnen inschrijven om Bud.tv te bekijken. Bij voorbeeld door gegevens van volwassenen te ‘'lenen.'' Want entertainment trekt de jeugd
natuurlijk. Maar de belangrijkste klacht van het Amerikaanse vakblad Advertising Age is nota bene dat, hoewel het Bud.TV een buitengewoon boeiend en baanbrekend experiment noemt voor marketeers, het te ingewikkeld is voor 21+-ers om erop te komen … Laat staat, wat de bedoeling is, om content door te mailen naar anderen…
Erg boeiend allemaal, zo'n nieuwe reclamevorm op internet van een bedrijf dat gebonden is aan allerlei regeltjes, want zo'n portal kan overwaaien naar Europa. Een internationaal bierconcern als Heineken zal deze ontwikkeling ongetwijfeld nauwlettend volgen. Wordt vervolgd.
Lees ook:Bierbrouwer met Bud TV als reclame op internet
Lees ook:MSN: ‘Van alle Nederlanders haalt 60 pct informatie van internet’
Lees ook:PwC: ‘Aversie tegen opdringerige online-reclame, vooral pop-ups’
Lees ook:Vodafone met reclame op mobieltjes voor zakelijk markt
Lees ook:Barack Obama ‘Marketeer van het jaar’ in VS – vóór Apple