Jury knokt bij het kiezen van Grand Prix Cannes

Op het jaarlijkse internationale reclamefilm in Cannes, dat
volgt op het meer bekende filmfestval daar, was het bijna knokken. Zo moeilijk
bleek het voor de jury om de beste commercial ter wereld, de Grand Prix, te
kiezen. De meeste reclamemakers hadden verwacht dat de Sony Bravia-film ging
winnen, met die gekleurde balletjes en Jose Gonzalez’s hit
. Niet dus.

De winnaar werd de commercial ‘’Noitulove’’ van het biermerk
Guinness, die in Nederland, in tegenstelling tot de Braviafilm van Sony, niet
te zien is geweest op televisie. Nederland is voor het biermerk een te kleine
markt. In de prachtig gemaakte film drinken drie jonge mensen Guinness en
plotseling gaat de film achterstevoren draaien; ze maken een evolutie mee van
duizenden jaren. Waarna de slogan (pay-off in vaktermen): ‘Guinness. Good things come to those who wait.’

Binnen de jury van reclamemakers van meer dan 10 landen was
een forse groep die voor Sony Bravia was, die ze toch populairder vonden voor
een algemeen publiek. Het idee was eenvoudig en daarom beter, vonden ze. Dat de
hit ‘Heartbeats’ van Gonzalez een internationale hit is geworden speelde
daarbij ook een rol. Het lukte ze niet, Guinness won toch, maar de dissidenten
hebben nog gepoogd, toen ze hun zin niet kregen, een ander biermerk aan de
Grand Prix te helpen, een film met duizenden figuranten voor Foster’s. Die was
gemaakt in Australië –het is een Australisch merk dat amper te koop is in
Nederland- door George Patterson Y&R. Let vooral op de tekst die wordt
gezonden. Sony Bravia, het enige filmje, opgenomen in San Francisco, is gemaakt
door reclamebureau Fallon in Londen. Guinness, Noitulove werd ook door een
Brits bureau gemaakt, AMV BBDO.

De Grand Prix, de mooiste prijs ter wereld die je als
reclamemaker kunt winnen, is te zien op www.canneslions.com/winners_site/film/

Klik op Gold bovenin als je de concurrerende commercials van
Sony Bravia en Foster’s wilt bekijken. Wil je meer weten over het maken van de
Sony-commercial, ga dan naar www.bravia-advert.com/commercial/index.html

Lees ook:Europese reclameprijzen Terugroepactie VW en Centraal Beheer-bus (van DDB)
Lees ook:Sony komt met opvolger ‘Balletjes’-commercial Bravia
Lees ook:AC Milan-voetballer Kaká in nieuwste Sony Bravia-spotje (met zoötroop!?)
Lees ook:Kinderen voetballen naar hartelust in Sony TV’s WK-spot
Lees ook:‘Grootste strandbal ter wereld’ tevens spotje Carnival Cruise Lines

0 reacties op “Jury knokt bij het kiezen van Grand Prix Cannes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.