Categorie: "Poll"

Stemmers Reclamewereld-poll willen af van ‘staatspropaganda’ op tv

Onderwerp van de recente poll op Reclamewereld.blog was de Ne- derlandse overheid, die haar boodschappen over integratie, de Derde Wereld en Europese samenwerking ook verpakt door voor miljoenen euro's tv-programma's te sponsoren (item RW.blog hier). Deze keer werd er minder gereageerd dan gebruikelijk, bij 50 reacties stopte het wel zo ongeveer. Maar de boodschap van de blogbezoekers is duide- lijk: een meerderheid van 56 pct (28 stemmen) vindt dat de overheid daar meteen mee moet stoppen, want het gaat hier om ''niet als zodanig herkenbare staatspropaganda.'' Bijna een kwart (24 pct of 12 stemmen) kan het ''geen bal schelen'' hoe de overheid reclame maakt. Toch nog één-op-de-vijf stemmers, dus 20 pct (12 stemmen) vindt deze vorm van overheidsreclame heel slim, dóórgaan dus, want wordt veel serieuzer genomen dan Postbus-51-spots. 

  

Grote meerderheid Reclamewereld-stemmers voor reclamevrije PO

Uit het HP De Tijd-onderzoek bleek het ook al deze week. De vorige poll ging over president Nicolas Sarkozy, die de Franse staatsomroep vrij van reclame wil maken, deels te financieren door commercials op de commerciële omroepen extra te belasten. Na 120 stemmen wisten we het wel,  65.8 pct van de stemmen (79 stemmen) vond dat we dat ook meteen bij de Publieke Omroep (PO)-kanalen moeten doen. Wat toch te denken geeft, als bezoekers van een reclamenieuwsblog zo reclame-kritisch blijken te zijn…  Leuke filmpjes prima, maar verder? Van de stemmen vond 18.3 pct (22) het geen goed idee vanwege de kans om via de fiscus zwaarder belast te gaan worden voor het kijken, terwijl 19 stemmen (15.8 pct) meende dat Sarkozy zich niet met dit soort zaken moet bemoeien (laat-ie maar eerst gaan trouwen). 

 

Poll Reclamewereld: géén goedkopere dvd’s in ruil voor reclame

Bij ruim 150 reacties op Reclamewereld's derde poll ben ik maar gestopt, de trend was meteen duidelijk -en dat bleef ook zo. De vraag ging over de nieuwe technologie van IBM die het mogelijk maakt goedkopere dvd's op de markt te brengen dankzij reclame-onder-  brekingen (doorspoelen onmogelijk). Bijna driekwart van de in totaal 153 stemmers voelt er niets voor, betaalt liever meer dan gestoord te worden tijdens het bekijken van films. Stukjes over de twee eerdere polls verschenen op 1 december (over Job Cohen als Reclameman van het Jaar) en 15 november (over het belang van humor in de reclame).

Reclamewereldpoll: Job Cohen is géén Reclameman van ‘t Jaar

De eerste poll op Reclamewereld. blog.nl ging over humor in de reclame, de tweede over de vraag of Amsterdam's burgemeester Job Cohen terecht was benoemd tot Reclameman van het Jaar. We hebben de poll gesloten toen 100 stemmen waren bereikt en daarvan was iets meer dan de helft, 53 pct (53 stemmen) het niet eens met die benoeming. Voorstanders van Cohen's onderscheiding waren er ook, 17 pct. En onder de Reclamewereld.blog.nl-lezers bevinden zich heel wat lieden die niet geïnteresseerd blijken in reclameverkiezingen, 30 pct van de stemmen. Dat is dan wel pech voor ze, want we gaan gewoon door met nieuws en uitslagen brengen. Want dat hoort er gewoon bij hier op dit blog.

Poll verdeeld over belang van humor voor goede reclame-uitingen

Is reclame alleen goed als je erom kunt lachen, vroegen we in ons eerste polletje. En dat bleek meteen een lastige vraag, want zaaide verdeeldheid. Iets meer dan een derde van de ruim 200 stemmers, 35.1 pct (71 stemmen) was het er mee eens. We hebben de poll na 200 stemmers maar afgesloten, is wel een mooi aantal zo. Liefst 30.7 pct (62) stemmen -daaronder de mijne- vond dat serieuze reclame  ook effectief kan zijn. Dat laat 27.7 pct over, 56 stemmers, heel wat dus, dus antwoordden dat dat als reclame op de buis komt, ze meteen zappen. Zorglijk hoog, dat percentage (en dat zijn dan nog mensen die een (publieks)reclamenieuwsblog bezoeken… Of misschien zijn dat nu juist toevallige passanten, die afkomen op een commercial die ze wel leuk blijken te vinden. Kan ook. Een conclusie valt moeilijk te trekken, gezien de verdeeldheid.