Vanaf volgend jaar krijgen Amsterdammers geen ongevraagde reclame meer door de brievenbus. Een meerderheid in de Amsterdamse gemeenteraad lijkt het daar over eens. Er wordt a.s. woensdag over gestemd. In Het Parool en de Amsterdamse editie van Metro stond vrijdag deze inhaker van liefst een dubbele pagina (KLIK erop om te vergroten) van het bedrijfsleven met de oproep aan de raad om ‘nee’ te zeggen tegen de voorgestelde ja/ja-sticker (want alleen als je die hebt, krijg je nog folders door de bus). MKB Nederland is fel tegenstander, een van de vele partijen. ”Degemeente gaat voorbij aan de malaise in de detailhandel,” vindt directeur Leendert Jan Visser. De advertentie in subkop: ‘Verandering stickersysteem verspilt geld, kost banen en veroorzaakt verwarring.’
Een fraai staaltje van issue advertising, deze opvallende inhaker van het mede van deze vorm van reclame afhankelijke bedrijfsleven, gericht op leden van de Amsterdamse gemeenteraad. De belangen zijn kennelijk groot. Het gaat in de advertentie primair om behoud van werkgelegenheid van betrokkenen. Het milieu is maar even niet om een mening gevraagd .
Lees ook:Autoverkoper haalt zinnetje ‘Geld lenen kost geld’ onderuit
Lees ook:Pak geld verdienen in de reclame bij The Society Shop
Lees ook:Ajax maakt reclame voor Jaarboek en dvd seizoen 2012-13
Lees ook:Vanessa Paradis toont duurzame jurk in fraaie H&M-reclame
Lees ook:Hoofdrol Susan Visser in drakerig spotje Oikos-yoghurt van Danone
Mooie reactie op een artikel hierover: ‘Digitalisering is onomkeerbaar, het heeft geen zin om langer vast te blijven houden aan een systeem dat verdwijnt. Print en digitaal onder de noemer ‘crossmediaal’ tot definitieve methode verklaren is net zoiets als veronderstellen dat er over 15 jaar nog hybride auto’s zullen zijn. Het is een kwestie van verder kijken. Retailers die dat doen zullen overleven, zij die krampachtig vasthouden aan successen uit het verleden zullen verdwijnen.’
Ben ik het helemaal mee eens, de non-argumenten in deze advertentie spatten er van af.