Onderzoek: jongeren grijpen fles sneller na alcoholreclame op tv

Jongens die naar alcoholre- clame kijken of naar een film waarin veel alcohol voorkomt (zoals American Pie 2, foto), gaan direct meer alcohol gebruiken. Bij veel alcohol op de buis drinken ze anderhalf glas per uur extra. Dit blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen, dat is verricht in samenwerking met STAP, Stichting Alcoholpreventie. Al langer is bekend, zo meldt het ANP, dat blootstelling aan alcoholreclame op lange termijn leidt tot een hogere alcoholconsumptie. Als de jongens

naar een film en reclameblok met drank keken, consumeerden ze in een
uur drie glazen drank. Bij een 'alcoholneutrale' film en commercials
zonder drank bleef dat beperkt tot anderhalf glas. Waarschijnlijk door
onbewust imitatiegedrag, zeggen de onderzoekers.

Tachtig jonge
proefpersonen (gemiddelde leeftijd 21,5 jaar) namen deel aan het
onderzoek in een 'barlab' op de Radboud Universiteit in Nijmegen. Dat
lab ziet er uit als een gewoon café.

In tweetallen keken veertig
koppels willekeurig naar films en reclameblokken met en zonder alcohol.
De film waarin veel alcohol voorkwam was 'American Pie 2'. De neutrale
film met weinig alcohol was '40 Days and 40 Nights'. De jongens die
meededen, werden achteraf geïnformeerd over het precieze doel van het
onderzoek.

Directeur Van Dalen van STAP pleit niet alleen, zoals altijd, voor minder alcoholreclame, maar doet naar aanleiding van het onderzoek ook een beroep op auteurs van filmscripts om minder alcohol in hun scripts te gebruiken.

Lees ook:STAP wil van politiek verbod op alcoholreclame
Lees ook:Tienermeiden gevoelig voor alcoholgebruik in soaps
Lees ook:Tijdslot mediawet werkt niet volgens STAP: ’12-17 jarigen zien meer alcoholreclame op tv dan voorheen’
Lees ook:Reclame verleidt jongens meer tot snoepen/snacken dan meisjes
Lees ook:Regeerakkoord: ‘Geen alcoholreclame voor 21:00 uur’

2 reacties op “Onderzoek: jongeren grijpen fles sneller na alcoholreclame op tv

  1. Onno Maas

    Een opmerkelijk bericht, waar niet op gereageerd wordt en wat – zover ik weet – ook niet verder in de vakbladen belicht is.
    Vreemd, want nu bewijst onderzoek dat reclame werkt en vervolgens laat de branche dit nieuws liggen. Of hadden liever gezien dat het onderzoek betrekking had op ‘gezonde snacks’ i.p.v. alochol?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Ja, nou je t zegt. Niks ”stimuleert de consumptie niet” want het gaat om onderling marktaandelen afsnoepen. Zoals in die voorbije tabaksreclame-discussie. Inderdaad dus, onderschat bericht, zou goede discussie moeten zijn in de vakbladen. Bron van e.e.a. lijkt mikj ook betrouwbaar. Goed dat Radboud Universiteit dit constateert en haar wetenschappelijke naam eraan verbindt en het niet alleen STAP is die weer eens wat roept. (by tghe way: leuk om zo wat van je te horen, Onno)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.