Categorie: "Issue advertising"

‘Zondag gesloten voor klanten en 20.000 medewerkers’ (advertentie Detailhandel)

Zondag gesloten voor klanten en 20.000 medewerkers.’ Het Platform Detailhandel Nederland richt zich via een hele advertentiepagina in de krant vandaag rechtstreeks tot leden van de Tweede Kamer. Deze buigen zich over het kabinetsvoorstel het aantal koopzondagen te beperken. Een heldere, aandacht trekkende vorm van issue advertising. Het platform PDN accepteert geen banenverlies. ”Er moet een onderzoek komen naar de gevolgen van dit wetsvoorstel. Definitief het ‘gesloten’ bord ophangen, is in deze tijd toch niet uit te leggen?” Namens ”de winkeliers van Nederland” zegt het Platform ook: ”Geachte leden van de Tweede Kamer, u kunt dit bord nog omdraaien.” Op de PDN-site is de volledige tekst te zien. Zèlf zeg ik: banen eerst, dan een tijd niets, dan pas religieuze overwegingen.

‘Red de rechtshulp’ roepen grote advocatenkantoren in advertentie

Red de rechtshulp. En: Stop de bezuinigingsplannen van het kabinet. Die boodschap gericht aan de Tweede Kamer en verpakt in een krantenadvertentie vandaag, komt van de belangrijkste in Nederland actieve advocatenkantoren. Ze steunen de intiatieven en de petitie van het Actiecomité Red de Rechtshulp. Twaalf gerenommeerde kantoren keren zich tegen twee voorstellen van Staatssecretaris Albayrak. Tegen het afschaffen van de gefinancierde rechtsbijstand voor alle inkomensgroepen tussen bijstands- en modaal niveau voor vrijwel alle civielrechtelijke en bestuursrechtelijk geschillen. En tegen het pas toewijzen van een advocaat aan iemand die strafrechtelijk vervolgd wordt, nadat deze persoon een bevel tot gevangenhouding is opgelegd. ”Dit betekent dat deze persoon niet bij de eerste fase van de strafvervolging door een advocaat wordt bijgestaan. En dat is juist erg belangrijk voor een optimale verdediging.

Aanval TNT Post op ”niets te bieden” cao’s van concurrenten

Opvallende advertentie in de dagbladen vandaag van TNT Post, echte Issue advertising. In beschaafde termen wordt de net afgesloten cao van de concurrentie afgekraakt. Die cao is ''boterzacht'' en biedt ''geen enkele harde basis voor solide arbeidsvoorwaarden.'' Dat denkt TNT Post te staven met een vergelijkend staatje. De postbode kost de concurrentie nog geen kwart van die van TNT Post kost (23 euro per uur). Die bedragen moeten naar elkaar toe groeien. ''Want als dat niet gebeurt, zijn de 50.000 van TNT Post uiteindelijk de pineut,'' aldus het staatsbedrijf, dat zich hiermee heftig verzet -en daarvoor weer steun van de Tweede Kamer verwacht- tegen het volledig liberaliseren van de postmarkt op basis van deze cao van Sandd en Selekt Mail, met Netwerk VSP in hun kielzog. Alle posbodes moeten een vergelijkbare cao hebben, is de boodschap. Pas dan kan er eerlijk worden geconcurreerd in een echt vrije markt.

Na rookverbod: Horeca Nederland vreest verdwijning bruine café

Het 125-jarige Kon. Horeca Nederland luidt de noodklok -hun eigen woorden- voor een groot aantal typisch bruine café's die in de problemen zijn geraakt door het rookverbod sinds 1 juli. Die café's krijgt binnenkort ook een klap van een ''drastische'' accijnsverhoging op bier. KHE, dat nota bene instemde met het verbod ondanks verzet van veel kleine café's, is dus wakker geworden en ''vecht voor het behoud van deze huiskamers van de samenleving,'' blijkt uit een hele advertentiepagina vandaag in De Telegraaf op Zondag. Maar misschien had KHE nauwelijks of geen keus, destijds vanwege een vastberaden kabinet. De club van 21.000 (!) horeca-ondernemers komt met een pakket eisen.

Fortis-topman Verwilst vraagt om tijd in dagbladadvertentie

Goede timing, maar dat moet toeval zijn. Uit onderzoek i.o.v. RTL Nieuws over de kredietcrisis blijkt bijna 40 pct van de Nederlanders bezorgd is over de toekomst van de wereldwijd actieve bank- verzekeraar Fortis. Eén op de drie heeft zorgen over de financiële situatie van de Nederlands-Belgische onderneming. En laat er nu vandaag een hele pagina in de kranten staan van Fortis, waarin de nieuwe CEO Herman Verwilst aandeelhouders en klanten geruststelt probeert te stellen. En om tijd vraagt om het vertrouwen terug te winnen. Dat laatste noemt Verwilst zijn eerste prioriteit. ''Ik verzeker u dat wij ons uiterste best zullen doen.'' Het is overduidelijk dat die kredietcrisis roet in het eten gooide m.b.t. Fortis' ambitieuze groeiplannen (en niet alleen bij Fortis). Verwilst wijst op de ''stevige fundamenten in de Benelux,'' terwijl Fortis ''een solide ondernemingsstrategie heeft weten te behouden.'' Op het gebied van communicatie, lees pr, waaraan het nogal schortte geeft Verwilst toe in dit goede voorbeeld van issue advertising, worden ''extra stappen'' gezet. Hard nodig, inderdaad. Voor vragen is een speciale site

Staatsloterij geeft uitleg over trekking Jackpot in dagbladadvertentie

Opmerkelijke dagbladvertentie van de Staatsloterij, met deze keer alleen woorden. In 't jargon issue advertising geheten. Een boodschap, lijkt het, maar eigenlijk twee, als antwoord op kritiek. De kop luidt Vraagt u zich ook wel eens iets af bij een Jackpot van € 25 miljoen? Volgt de uitleg -zie maar beter hun site- dat het heel eerlijk en netjes gaat rond de uitkering. Maar geef mij maar 25 prijzen van een miljoen extra in plaats daarvan, of liever nog: 50 van vijf ton of nóg liever 250 van een ton… De tweede boodschap lost de issue op, waarover destijds terecht zoveel heibel was.  Lees mee: Alle prijzen in de Staatsloterij worden getrokken uit de voor die trekking verkochte Staatsloten (bij de Jackpot werkt het dus anders). Eerder werd dus bekend dat de winnende prijzen op élk lot kon vallen, dus ook op niet verkochte. Zonder helaas ondertekening, anders dan Staatsloterij, Alles kan. Had natuurlijk de naam van de directeur moeten staan om het écht persoonlijk te maken.

Absolute Vodka trekt advertentie terug na rel erover in VS en Mexico

 

We've got it! (again) De advertentie van Absolute Vodka die in Mexico en in de VS zo'n rel veroorzaakte, dat-ie deze week meteen werd teruggetrokken. Met 1000x excuses van het Zweedse bedrijf. In de advertentie in de serie In an absolute world werd de oude kaart van het land uit de tijd voor 1848 gebruikt, toen, zo leer je nog eens wat, Amerikaanse staten als Californië, Nevada en Utah nog bij Mexico hoorden. De reclamecampagne was alleen bedoeld voor Mexico, maar Amerikaanse media berichtten erover. Dit leidde tot een storm van protesten en oproepen tot een boycot van het Zweedse wodkamerk daar. Maar ook Mexicanen zijn dus boos. De VS voerden van 1846 tot 1848 oorlog tegen Mexico en pakten bijna de helft van het Mexicaanse grondgebied af. Het verlies ligt nog steeds gevoelig bij trotse Mexicanen. Lees verder over de knieval van PR-bazin Paula Eriksson op de Absolute-site:

Anti-Wilders advertentie van De Winter en Een Ander Joods Geluid

''Als Wilders hetzelfde over Joden (en het Oude Testament) gezegd zou hebben als wat hij nu over Moslims (en de Koran) uitkraamt, dan was hij allang afgeserveerd en veroordeeld wegens antisemitisme.'' Precies zo luidt de tekst van een opmerkelijke anti-Wilders voorpagina-advertentie in de Volkskrant vandaag, en misschien in meer kranten, ondertekend door programmamaker Harry de Winter, ''mede namens'' Een Ander Joods Geluid en een organisatie die ik niet ken, Stichting de Initiatieven. Uit onverwachte, en onverdachte hoek, dus. Onderaan de krant, over de hele breedte, dus niet te missen. Een Ander Joods Geluid, waarvan De Winter een van de woordvoerders is, treedt doorgaans naar buiten met ''de noodzakelijke kritische noot'' in de berichtgeving over Israël en spant zich in voor een ''rechtvaardige en vreedzame oplossing van het conflict tussen Israël en Palestina.'' Mijn mening over dit staaltje van issue advertising? Prima initiatief van De Winter c.s.

Nederland ontzuil! Zegt PricewaterhouseCoopers in advertentie

Even gemist, deze nieuwjaarsadvertentie in enkele dagbladen, maar gelukkig verscheen hij nog een keertje achterop Elsevier. Nederland moet ontzuilen van PricewaterhouseCoopers, we moeten aan de ''Connected thinking'' van ze. Altijd interessant, deze vorm van reclame, ook wel issue advertising genoemd. Voordeel: je komt komt met je ongeschonden boodschap in de traditionele media, want eer is geen redacteurenhand aan geweest. PWC's boodschappen zijn veelal kritisch van aard, constructief bedoeld. De koers van ons vaderland behoeft aanpassing, het vestigingsklimaat is ''bleek'' enzovoorts. Namens de rvb zegt PwC-voorzitter Jos Nijhuis nu dat er ook veel positiefs te melden is (inspanningen op het gebied van duurzaamheid, voedingstechnologie, gas, watermanagement). Maar… We werken niet samen, we connecten niet. ''Onze expertisegebieden zijn losse kraampjes

Regionale omroep adverteert met noodkreet voor minister Plasterk

Vandaag discussieert de Tweede Kamer over de toekomst van de publieke omroep met minister Plasterk van mediazaken. De regionale omroep grijpt het middel issue advertising aan om de minister te laten weten dat hij die omroep in gevaar brengt. En legt uit waarom.  Het kabinet wil 50 miljoen euro extra per jaar besteden aande publieke omroep, ''maar geen cent van het extra geld gaat naar de publieke omroep in de regio.''  Ze zeggen het niet, maar ze voelen zich gediscrimineerd. Dit beleid leidt tot ''het wegkwijnen van de publieke omroep in de regio.'' En terecht, er moet zeker geld daar naartoe. Met