Vrouwelijk model van 71 op de motorkap als reclame voor tentoonstelling ‘Blij dat ik Rij, 125 jaar Autoreclame’

Donderdag 2 februari gaat de reclamecampagne van start voor de tentoonstelling Blij dat ik Rij, 125 jaar Autoreclame. Deze vindt plaats in het Louwman Museum in Den Haag van 17 februari t/m 15 april. Zie daarover ook onze vorige posting. Centraal in de campagne -zie bijgaand beeld- staat een bijzondere foto van een vrouw op de motorkap. Het model is 71 jaar oud -ze konden er zeker geen van 125 jaar vinden, haha- en de auto waarop zij zit is afkomstig uit de collectie van het Louwman Museum. Het is Ford’s beroemde Edsel die eind jaren vijftig in Amerika werd gelanceerd (maar verdween als merk al na twee jaar, de duurste autoflop uit de Amerikaanse geschiedenis). De campagne, gemaakt door reclamebureau ARA in Rotterdam, is te zien in een groot aantal massa- mediumtypen. Voor de beeldbewerking tekende  Tjeerd Kruse. Ook zullen er briefkaarten en A3-posters van het campagnebeeld worden gemaakt. Daarnaast is er een ludieke guerilla-actie in voorbereiding, waarover later meer bekend wordt gemaakt, aldus de organisatoren. Via de site (www.blijdatikrij125.nl) kan nu al gestemd worden op de leukste autoreclame (zie ook Reclamewereld-bericht erover). Aan deze verkiezing zijn prijzen verbonden. Daarnaast zullen vakgenoten uit een longlist de beste Nederlandse autoreclame aller tijden kiezen. De uitslag van deze verkiezingen worden gedurende de tentoonstelling bekend gemaakt.

De tentoonstelling is samengesteld door reclamehistoricus Wilbert Schreurs, Hans Horwitz, verzamelaar en oud-reclameman,  ontwerper Pim van Schaik en oud-reclameman Rob Verwoest. Zij waren eerder betrokken bij de samenstelling van  de publiekstentoonstelling 100 jaar ReclameKlassiekers, die in ruim twee maanden ca. 70.000 bezoekers trok. Blij dat ik Rij. 125 jaar Autoreclame wordt ondersteund door een groot aantal organisaties en bedrijven. Het Comité van Aanbeveling bestaat uit Erik Glasius, Nick van Loendersloot, Jaap Toorenaar, Ton Vugs, Theo van Vugt en Barbera Wolfensberger.

Bij de tentoonstelling verschijnt ook een lijvige en kleurrijke catalogus, met de titel Blij dat ik Rij, 125 jaar Autoreclame. De teksten voor deze catalogus zijn geschreven door Wilbert Schreurs, Erwin Wijman en Bas van Putten. Daarnaast zijn er ook bijdragen opgenomen van een groot aantal reclamecreatieven van naam (onder wie Béla Stamenkovits, Hans van Dijk, Wim Ubachs, Kees Sterrenburg en Ron Meijer) die op anekdotische wijze terugblikken op een campagne waaraan zij hebben meegewerkt. De catalogus, die €17,50 kost en als paperback met liefst 192 pagina’s verschijnt bij uitgeverij Stokerkade, is nu al te bestellen.

Lees ook:Tentoonstelling ’125 jaar Autoreclame’ nu in Hoorn te zien
Lees ook:‘Blij dat ik Rij, 125 jaar autoreclame’ in Louwman Museum
Lees ook:Laatste week ’125 jaar Autoreclame’ in Louwman Museum
Lees ook:Stemmen op ‘leuke autoreclame’ op site 125 jaar Autoreclame
Lees ook:Prachtige reclame voor ’125 jaar Autoreclame’- tentoonstelling… in vrouwenkatern DeTelegraaf

0 reacties op “Vrouwelijk model van 71 op de motorkap als reclame voor tentoonstelling ‘Blij dat ik Rij, 125 jaar Autoreclame’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.