Duitse filmstudenten hebben een ‘spoof’ (parodie) commercial gemaakt waarin een Mercedes-Benz (C-klasse) een jonge Adolf Hitler doodrijdt, meldt vaksite Adformatie. Het ongeautoriseerde filmpje -dus gemaakt zonder medeweten, laat staan toestemming van M-B- is een hit op YouTube. Erin rijdt de Mercedes zonder bestuurder door een pittoresk Oostenrijks dorpje, ontwijkt verschillende kinderen, maar raakt de jonge Adolf. De Collision Prevention Assist-technologie in de auto ‘bespeurt gevaar voordat het opdoemt’. Bij Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, is met ontzetting gereageerd op de film, maar hij is nog steeds te zien. De makers moesten van Daimler wel duidelijk voorafgaand en na afloop van de video melden dat het hier om een spoof gaat. De drie Duitse studenten zeggen dat ze met de film de ethiek van technologie wilden onderzoeken, door zichzelf af te vragen wat er zou gebeuren als machines (in dit geval een auto) een ziel zouden hebben.
Categorie: "Fake/parodie"
Sexy huwelijksnacht spotje Skittles mocht niet op tv
En dat verbaast mij niet. Met die Skittles en dat echtpaar zo druk in de weer. Want wel in Amerika, dat preutse land. Hoewel, zou dit in Nederland op de buis zijn toegelaten? Heb mijn twijfels. Twijfels heb ik ook of ie wel door of namens snoepfabrikant Skittles is gemaakt, dit spotje, waarnaar ik een tijdje heb moeten zoeken. Uit De Oude Doos. Maar never mind, enjoy
BetaalKwispel: de creditcard voor honden als 1 april-mop
Beetje (te) lang verhaal, deze infomercial van Barclay’s Bank, over de PayWag (de BetaalKwispel), ”the first contactless payment device for dogs.” Handig, zo kunnen ze hun eigen inkopen doen en meteen ook betalen aan de kassa. Ontlast de baasjes natuurlijk. ”PayWag uses the same NFC contactless technology found in our Barclaycard Contactless credit cards and PayTags.” Jaja. De 1 april-mop (”April Fools Day heet het daar) van Barclay Card in Engeland. Het reclamebureau dat het bedacht is Dare, London.
Is dit de beste fake Apple iWatch-commercial ooit gemaakt?
Ja. Zie maar. Een Apple-fan in de VS en enkele vrienden deden moeite om deze knappe commercial te maken voor de ‘Apple iWatch‘ waarover zoveel geruchten gaan. En die misschien nooit komt. Of misschien wel. De credits ervoor staan bij het filmpje op YouTube. ‘Is This the Best Fake Apple iWatch Ad Ever?‘ kopte bron Mashable.
‘Besteelauto’ SNS-er Sjoerd van Keulen op Nissan-billboard
Nergens meer te vinden deze Amsterdamse billboard met hatelijke ‘Sjoerd van Keulen‘- inhaker, daarom plaatje/praatje overgenomen uit de Volkskrant van vanochtend. Als onderdeel paar artikelen over de media-aanval op de voormalige baas van SNS Reaal. Met als koppen ‘Natuurlijk deugt hij niet, maar dit wilde niemand‘ en ‘Wat nu met Sjoerd van Keulen gebeurt, is bijna middeleeuws.’ Volgens het bijschrijft onder de billboardfoto van fotopersbureau Hollandse Hoogte is hier ‘een onbekende’ aan het werk geweest die de Nissan bestelauto omtoverde in een besteelauto, met Van Keulen voorop. En met -waarom?- de koningin achter het stuur. Of is die onbekende soms een republikein? Ongetwijfeld heeft de buitenreclame-exploitant al ingrepen, iets waarmee ook Nissan wel blij zal zijn. Hoewel, wel wat extra aandacht voor de NV200, natuurlijk. Maar, toegeven, ik kon een glimlach niet onderdrukken.
Coke maakt oorlog met concurrent in spotje (maar niet echt)
”This is a Spec Ad, i’ve created in my spare time with the precious help of a bunch of very talented friends!” Zegt Alvise Avati uit Londen die dit nepspotje voor Coca-Cola regisseerde. Heel cool met actie, oorlog, de dood en romance, hij mag er trots op zijn. ”They may take our bottles, but they will never take our taste.” Spec Ad betekent speculatief spotje, gemaakt voor eigen rekening (en in Avati’s eigen tijd), in de hoop dat Coke er brood in zou zien. Forget it maar, zie zelf waarom niet. Ze hebben bovendien liever lieve ijsberen. De geleende muziek is van de film ‘Unstoppable‘ van Harry Gregson-Williams. Bron: Copyranter.
Jongens hebben lol met gooien condoombommetjes in spot
”Eindelijk eens een ‘Durex-commercial’ die niet over seks gaat, maar de kracht van een condoom, waarom het toch draait, laat zien.” Verzucht blogger Copyranter. Waarbij-ie aantekent dat dit vrolijke filmpje dus niet van het bekende merk is, maar een spec-spotje. Gemaakt door iemand die ‘m graag had willen slijten aan Durex, of, indien dat niet zou lukken, zo mooi de eigen reclamekunst de wereld kan tonen. Spec staat hier voor speculative. En Buzzing Bees schrijft: ”Lang geleden dat ik nog eens een spot voor
De auto die crasht in magazine reclame op een iPad
Fake ad, staat erboven de posting van het hoogst gerespecteerde Braziliaanse reclamebureau AlmapBBDO voor klant verzekeraar Bradesco Seguros Insurance, Brazil. Zou ‘t zijn? Jammer, maar mooie toekomstmuziek. Hoewel, lang hoeven we m.i. niet te wachten. Wie heeft er geen tablet, binnenkort, nu de goedkoopste van Google maar een paar honderd euro kost…
Niet naar de hoeren maar lekker thuis knorren en Knorr eten
”En dat is de missie van Knorr: meer mensen gezonder te laten genieten van eten!” Meldt de site. Maar datzelfe Knorr maakt nu ook al reclame bij de hoeren, en hoe. Wie had dát nu verwacht. ”Goed geplaatst campagnebeeld van Knorr, haha like it!” Twitterde a@caroliendebont. Grappig, ja, maar speciaal daar even neergezet? Ach, wat maakt het uit, LOL toch. Via Bob Dexter.
KPN speelt laf in op brand bij Vodafone (nee hoor, hoax!)
De abri met de tekst ‘KPN helpt je uit de brand’ is natuurlijk hartstikke fake, roept blogger Gonnie Spijkstra van Verse Reclame. Gelijk heeft ze. Ten eerste zou KPN nooit zo’n laag-bij-de-grondse commerciële actie doen ten koste van een tijdelijk in moeilijkheden verkerende concurrent, Vodafone. En, ten tweede, had KPN zèlf storingen onlangs, en ten derde wordt Voda juist geholpen door KPN (en door T-Mobile, goed van ze). En ten vierde, zoals de site zegt: je kunt niet zo snel een abri designen, laten drukken, verspreiden en plaatsen. Maar even lachen erom moest ik wel, sorry. Verse Reclame vermoedt dat de dader al ‘ns eerder heeft toegeslagen in abriland, en denkt zelfs de creatieve geest te kennen, dankzij twitter. PS Overigens is Vodafone voornemens om een ‘gebaar te maken’ naar klanten die last van de grote telefoniestoring hebben. Maar →