Maart vorig jaar kwamen ze als eens met een mooie reclamestunt, het Duitse bedrijf Alpecin, dat ”De eerste shampoo met cafeïne die vermoeide haarwortels nieuw leven inblaast en erfelijk bepaalde haaruitval een halt toeroept” op de markt brengt. Hun slogan ‘Doping voor het haar‘ voor die cafeïne-shampoo werd vervangen door ‘Vecht voor je haar.‘ En wel omdat doping in Nederland ‘zo’n beladen begrip’ is. Dat was in de Volkskrant. Vandaag, in De Telegraaf, een als ingezonden mededeling uitziende advertentie van Alpecin (KLIK erop om te vergroten), keurig met ‘advertentie’ er boven, over het afzien van doping-reclame tijdens de Tour door het Giant-Alpecin-team. Ondertekend door Eduard R. Dörrenberg, Directeur-grootaandeelhouder. ”Daarmee willen wij voorkomen dat er mogelijk discussie ontstaat over onze sponsoring,” grapt de fabrikant. Maar de ‘succesvolle formule’ met cafeïne wordt niet gewijzigd, voegen ze daaraan toe. Grappig bedacht. Maar wat mij vooral boeit is dat zinnetje, die claim, over ‘erfelijk bepaalde haaruitval een halt toeroepen’. Zouden ze op de vingers getikt zijn daarvoor? Want klopt niet of mag niet? In een spotje vorige week hoorde ik een heel ander zinnetje. Namelijk dat Alpecin ‘haarwortels tegen uitputting beschermt.’ Op de site staat dit zinnetje erover: ”Cafeïne stimuleert de haargroei. De stof kan zelfs erfelijk bepaalde haaruitval aantoonbaar afremmen.” Afremmen dus, niet stoppen…
Lees ook:Reclame voor Alpecin’s ‘doping-shampoo’ met cafeïne tegen haaruitval bij mannen
Lees ook:Alpecin-shampoo vervangt ‘Doping voor het haar’-slogan
Lees ook:‘Doping-Shampoo’ verklaard in advertentie Alpecin
Lees ook:Shampoo met cafeïne voor haaruitval mannen èn vrouwen melden advertenties
Lees ook:Alpecin claimt in reclame ‘meest succesvolle mannen-shampoo van Nederland’ te zijn