‘Alle ballen op Amsterdam als creatieve hoofdstad van Europa’. Luidt het dringende advies van reclameman/bureaudirecteur Dick van der Lecq in zijn nieuwe column, die eerder in Het Parool en op vaksite Adfo verscheen. Want ‘veel gunstiger gaan de sterren niet staan’. Links de vernieuwde Diamantbeurs in Amsterdam van media-ondernemer Willem Sijthoff, dat volgens Van der Lecq het ‘creatief hoofdkantoor’ van de hoofdstad moet worden. ”Redeneer even met me mee,” begint DvdL zijn ‘Als‘ column. ”Als Hans Klok nou volledig de weg kwijt is na de driedubbele verdwijntruc van Cameron, Johnson en Farage. Als Grexit van Google 5 miljoen zoekresultaten krijgt en Brexit 155 miljoen. Als Standard & Poors de triple A-rating van de Britten afpakt en die van ons bestendigt. Als Bart Verschoor van Deloitte stelt dat de Brexit het allerbeste is dat Nederland handelsland is overkomen. Als Aziaten
met zesmaal het Europese inwonersaantal gek zijn op gokken, maar zakelijk met een gele boog om politieke en economische onzekerheid heengaan.
Als je niet meer in een meurende underground naar kantoor hoeft, maar bovengronds mag fluiten op je fiets.
Als je draaikonterige stiff upper lips kunt inwisselen voor rechtvoorzijnraapse bruggenbouwers.
Als we hier stikken van de universiteiten en onze studenten na dertig bier nog steeds vloeiend Cambridge Engels spreken.
Als Hamburg voor multinationals te saai is en Parijs een socialistisch moeras der ellende.
Als Londen glamorous klinkt maar men doorgaans wordt gehuisvest in armetierige buitenwijken als Slough, waar toevallig ook The Office met Ricky Gervais is opgenomen.
Als AkzoNobel het hoofdkantoor voor een astronomische fiscale besparing verhuisde van Londen naar de Zuidas.
Als FedEx het Europese hoofdkantoor onder de rook van Amsterdam vestigde in Hoofddorp.
Als Amsterdam door de Europese Commissie is uitgeroepen tot Europese Hoofdstad van Innovatie 2016.
Als het Nederlandse ING en hun Amsterdamse bureau J. Walter Thompson met de Next Rembrandt-campagne de grote winnaars waren op het internationale reclamefestival in Cannes.
Als Willem Sijthoff en Cor van Zadelhoff de oude Diamantbeurs verbouwen tot Capital C, een imposant hoofdkantoor voor de creatieve industrie.
Als die sector in de UK goed is voor 121 miljard dollar en wij uit die taart –bij wijze van amuse- ongemerkt een puntje van 20 kunnen snijden. Dan moeten we als Nederland creatieland wel een hele lelijke vetbult op onze rug hebben als we van Amsterdam niet snel, heel snel The Creative Capital of Europe maken. Strike when the iron is hot zouden de Engelsen zeggen. Dus een lintenstop voor Van der Laan, geen Toppers voor Rutte en even geen Lingo voor loco Ollongren. Nee, het zomerverlof is met onmiddellijke ingang ingetrokken. Want veel gunstiger gaan ze niet staan, de sterren.”
Aldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn column onlangs in Het Parool en Adformatie. Zijn reclamebureau Etcetera in Amsterdam, waarvan hij directeur is, werkt onder meer voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, Lidl, T-Mobile en TNT. Van der Lecq is ook vice-voorzitter van de VEA, de vereniging van grote, in Nederland actieve reclame/communicatie-adviesbureaus.
Lees ook:Recep Erdogan en Willem Alexander halen column reclameman Dick van der Lecq
Lees ook:De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame zegt Dick van der Lecq
Lees ook:Agressieve taal in spotje Memphis Depay van sportmerk Under Armour
Lees ook:Nederland adoreert haar antihelden, dus zien we ze ook in de reclame
Lees ook:Johan Cruijff had ook wat met reclamemakers volgens Dick van der Lecq