Deze maand regent het. En volgende maand ook nog, in Cannes zelfs. Reclameprijzen. ”Reclame is hartstikke belangrijk. Reclame vermaakt. Reclame informeert de mensen over belangrijke onderwerpen als voeding, eenzaamheid en aids. Reclame werft broodnodige fondsen voor goede doelen. Reclame financiert tv-programma’s en bijvoorbeeld deze krant. Reclame versterkt de concurrentie- positie van ons bedrijfsleven. Creativiteit is nondedju de motor van vooruitgang!” Zegt reclameman Dick van der Lecq in zijn column in de Amsterdamse krant Het Parool. Maar al die prijzen. Reclamewereld’s vaste striptekenaar/reclameman Frank Pels, de man achter De Opportunisten, zei ooit: ”We zijn elkaar maar prijzen gaan geven omdat niemand anders dat deed.” En wat zegt Van der Lecq? Lees Verder voor zijn complete column. Dick van der Lecq: ”Een ijzingwekkende gil klonk deze week achter de schutting, de buurvrouw heeft zich verwond met een heggenschaar. Ze had het knipwerk beter aan haar man kunnen overlaten, die is daar als gynaecoloog namelijk voor opgeleid. Bij gelijktijdige thuiskomst groeten mijn buurman en ik elkaar altijd vriendelijk. Ik knik dan vragend, wat steevast wordt beantwoord met tussen de twee en zes vingers. Zo rapporteert hij al jarenlang het aantal brullende baby’s dat hij –samen met brullende moeders- dagelijks ter wereld helpt. Een pijnlijker contrast met mijn bijdrage aan deze wereld is nauwelijks denkbaar.
”Zou dit de reden zijn dat reclamemensen elkaar zoveel prijzen uitreiken? Medici, uitvinders en wereldleiders moeten elke dag wakker worden met een euforisch gevoel dat de wereld niet zonder hen kan. Reclamemensen moeten leven met het feit dat de wereld zonder hen gewoon doorgaat. Maar niet getreurd, want wie niet bovenaan de maatschappelijke ladder staat, creëert gewoon zijn eigen ladder. En rijkt elkaar prijzen uit van wieg tot graf. Ben je jong en aanstormend, dan is er de Young Talent Trofee. Voor tv-toppers is er de Gouden Loeki, voor mediatoppers de AMMA. Voor toppers onder de adverteerders de SAN Accent. Voor creatieve toppers de Esprix, de ADCN-lamp en de Cannes Lions. Voor campagnes met bewezen resultaat is er de Effie. Ben je niet in vorm, pak je evengoed een Loden Leeuw. En ben je oud en versleten, dan word je achter de geraniums, vlak voor je laatste zuchtje nog gekroond tot VEA Legend.
”In Engeland kwam onlangs een groep creatieven in opstand. Ze zijn de narcistische zelfbevlekking van reclamemakers beu, en bedachten de Handy Awards [foto links-red.]. Met de Handy Awards-app kun je jezelf een prijs geven door alleen maar met je smartphone te schudden. Hoe langer je schudt, hoe mooier de prijs. Uitgelachen, praat ik mezelf snel weer moed in. Reclame is hartstikke belangrijk. Reclame vermaakt. Reclame informeert de mensen over belangrijke onderwerpen als voeding, eenzaamheid en aids. Reclame werft broodnodige fondsen voor goede doelen. Reclame financiert tv-programma’s en bijvoorbeeld deze krant. Reclame versterkt de concurrentiepositie van ons bedrijfsleven. Creativiteit is nondedju de motor van vooruitgang! Ik ben deze week wel begonnen met LOI Gynaecologie. Niet omdat het rijmt maar gewoon, voor de zekerheid.”
Aldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn column onlangs in Het Parool en Adformatie. Zijn reclamebureau Etcetera in Amsterdam, waarvan hij directeur is, werkt onder meer voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, Lidl, T-Mobile en TNT.
Lees ook:Willy Wortel wint Reclame WK in Cannes volgens Dick van der Lecq
Lees ook:De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame zegt Dick van der Lecq
Lees ook:Na vijf jaar ‘Altijd Samen’ gaan Ali B en T-Mobile uit elkaar met ‘bedankt’ commercial (ook voor Brownie)
Lees ook:Johan Cruijff had ook wat met reclamemakers volgens Dick van der Lecq
Lees ook:Reclamelente geopend verklaard door columnist Dick van der Lecq