Zendtijdverkiezingen: wie verdient de meeste zendtijd?

Opmerkelijke advertentie vanochtend over ik noem het maar de Hilversumse zendtijdverkiezingen. Die bestaan natuurlijk niet, maar een bescheiden advertentie vandaag in zowel de Volkskrant als de Telegraaf -en vermoedelijk in méér dagbladen- roept op om te stemmen: ‘Wie lid is, bepaalt.’ Op de site Omroepkiezer kun je ‘ontdekken’ -dus niet bepalen, kennelijk- ‘welke omroep volgens jou de meeste zendtijd verdient.’ Moet je wel ergens lid van zijn, of worden. De advertentie vandaag: ”De Nederlandse Publieke Omroep is van iedereen. Logisch, want omroepen en hun programma’s worden met belastinggeld betaald.” En, effe vergeten in de advertentietext, met STER-inkomsten. De campagna zal wel zo getimed zijn vanwege de niet aflatende politieke discussie over de bezuinigingen op de Publieke Omroep en de diverse omroepfusies die onderwerp van discussie zijn.

Lees ook:Dekker tegen programma-onderbrekende reclame op Publieke Omroep
Lees ook:‘Meer reclame NPO is oneerlijke concurrentie’ klagen commercialos
Lees ook:Protestcampagne Publieke Omroep tegen extra bezuiniging van €100 mln
Lees ook:STER verwacht 13 miljoen euro extra reclame dankzij voetbalrechten
Lees ook:PvdA: omroep minder afhankelijk van reclame

Eén reactie op “Zendtijdverkiezingen: wie verdient de meeste zendtijd?

  1. Redactie, Michael

    UPDATE: De KRO blijkt de initiatiefnemer te zijn van Omroepkiezer.nl, meldt De Telegraaf vandaag. Via die website kunnen mensen ontdekken welke omroep het beste bij hen past. Omroepkiezer is ontwikkeld door politicoloog André Krouwel, ook de man achter het Kieskompas.
    „Het is een ludieke start van onze ledenwerfcampagne ’Kies KRO’ die deze week begint”, zegt KRO-voorman Koen Becking. De uitslag van de ’verkiezing’ kent Becking niet. „Dit is vooral bedoeld om de publieke omroep op de kaart te zetten, het maakt mij niet uit van welke omroep iemand lid wordt. Áls mensen maar lid worden, want leden bepalen indirect welke programma’s er te zien zijn en wie het meeste geld krijgt.”
    Ter promotie van Omroepkiezer stonden advertenties in diverse dagbladen. Becking: „De campagne wordt betaald van verenigingsgeld.” Aldus De Telegraaf vandaag.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.