Identieke spots over auto’s & electriciteit: wie ‘leende’ hier?

De zogenaamde speculatieve autocommercial -die stuur je op naar de betreffende adverteerder en dan hopen dat-ie ‘m wil gebruiken en vooral er ook voor wil betalen- voor de electrische auto Mitsubishi iMiEV is vorig jaar gemaakt door Duitse filmstudenten. Claimt de poster op YouTubemade. Waarna twee bijna identieke commercials voor andere automerken, Nissan en Renault, volgen. Bizar. En te toevallig om waar te zijn. Twitteraars DesmondDemian vragen daarom ook of hier copycats aan het werk zijn, want ze zijn ook nog eens tegelijkertijd gepost op YT.

Lees ook:Waarom zijn Franse autospotjes zo raar vraagt NRC Q aan Peugeot en Citroën
Lees ook:Merkel en Sarkozy omarmen elkaar, nu hun automerken nog
Lees ook:Cliché-autospotjes op de korrel genomen in reclame Nissan Maxima
Lees ook:‘Heilige koe auto wordt stevig uitgebeend’ zegt BNR-columnist Bik
Lees ook:‘Besteelauto’ SNS-er Sjoerd van Keulen op Nissan-billboard

2 reacties op “Identieke spots over auto’s & electriciteit: wie ‘leende’ hier?

  1. Redactie, Michael

    UPDATE: Zie wat online magazine ZerCustoms er over schrijft: ”Nissan and Renault formed an alliance quite some time ago, in order to share technology and various means of production. Recently, they also started to share commercial campaign ideas, maybe to cut costs on the advertising side. Nissan recently launched a TV spot for the Leaf, called Gas Powered Everything. The main idea of the advert is that humans have already switched to electricity for various everyday objects, such as hair dryers and microwave ovens. Why not make the switch when it comes to cars?
    Renault uses the same idea for their ‘The Electric Life’ campaign which advertises the French manufacturer’s electric range. Even though the two commercials are pretty clever, to say the least, it’s a bit odd and confusing that both car manufacturers chose to sell their products in the same way.”
    Met dat laatste punt ben ik het geheel eens natuurlijk.
    PS Met dank aan @Reclameblog, dat naar ons toe reageerde op twitter.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.