Commercials NS met Johan Cruijff ‘ongeloofwaardig’

Johan Cruijff en NS’s nieuwe dienstregeling. ‘Een garantie voor messcherpe analyses over opstelling, samenwerking, ambitie, tactiek en tijd.’ Aldus de site van de NS. ‘Multi-analist Cruijff trapt af; naar verwachting ve rrassend en overtuigend voor alle Nederlanders en overige Oranje-fans. Bovendien de man die ingewikkelde dingen heel eenvoudig kan uitleggen, en soms andersom.’ De communicatiedirecteur van de NS, Joost Ravoo, op het blog van het vakblad Communicatie. Ontspoord, nee, ongeloofwaardig, is die campagne, om ‘t vriendelijk te zeggen. Betoogt Adformatie-hoofdredacteur Léon Bouwman in de zondageditie van De Telegraaf, ‘s lands grootste dagblad.

Aanleiding voor de publiekscampagne is het van start gaan van de NS dienstregeling 2007, na veel politiek geharrewar. NS’s Joost Ravoo eerst nog even: ‘’Dat is niet raar voor een radicale wijziging in een essentiële dienst met 1,1, miljoen dagelijkse klanten. Om te voorkomen dat wij zouden vervallen in het herhalen van saaie logistieke feiten hebben wij de boodschapper en het perspectief gewijzigd.’’ Arriveert onze Johan.

Bouwman noemt de commercials in zijn tweewelijkse column in de Telegraaf op Zondag niet alleen ongeloofwaardig, maar bovendien gebaseerd op een misverstand.
In een geestig stuk -maar als je communicatie bedrijft voor de NS of bij hun reclamebureau werkt denk je daar vast anders over- zegt Bouwman: ‘’Cruijff die de NS aanprijst. Het is alsof je Kelly de nieuwste Mulisch laat aanbevelen. Of die Gouden Kooi-moeder Nederland in een Sire-campagne op het belang van een hecht gezinsleven laat wijzen.’’

Maakt Cruijff van moeilijk makkelijk? Bij de NS moet een complexe puzzel voor de reiziger tot een simpel en heldere boodschap worden gemaakt. Bouwman: ‘’Dat is geen Cruijffiaanse aanpak. Laat Cruijff het nieuwe spoorboekje samenstellen en je weet zeker dat heel Nederland voortaan zonder morren in de file aanschuift.’’ De NS en Cruijff, geen geloofwaardige combinatie.

Deze mooie alinea wil ik u niet onthouden. Bouwman: ‘’Ik geloof Martine Bijl als ze tussen de andijvie de groenten van Hak aanprijst, ik zie de doperwten van haar bord rollen. En ik hoorde Hazes smakken toen hij z’n knakworstjes naar binnen werkte. Maar Johan in de trein geloof ik niet. Die heeft sinds lijn 9 naar Betondorp nooit meer in zoiets als het openbaar vervoer vertoefd.’’

Als we ergens een reactie van de NS lezen, zullen we die zeker vermelden. Wordt hopelijk vervolgd.

Zie ook: reclamewereld.blog.nl

Lees ook:Johan Cruijff bedankt voor zijn mooie columns in rouwadvertentie redactie De Telegraaf
Lees ook:Johan Cruijff Schaal-finale PSV-FC Groningen gratis te zien op Fox meldt advertentie.
Lees ook:Scènes uit ‘Johan’ gebracht als reclame voor tv-serie VPRO
Lees ook:Boodschap over Ajax en Johan Cruijff in FC Barcelona-filmpje van sponsor Turkish Airlines
Lees ook:‘Een inspiratie voor jong en oud’ noemt KNVB Johan Cruijff in rouwadvertentie

5 reacties op “Commercials NS met Johan Cruijff ‘ongeloofwaardig’

  1. Michael van Kerkwijk, reclamebureau Only

    Over geloofwaardigheid gesproken. Johan Cruyff reist regelmatig met de trein, ondanks het feit dat hij dan de hele reis met iedereen op de foto moet en handtekeningen moet uitdelen. En wist je dat JC, in een recent onderzoek over leiderschap, in de top-20 stond waar het ging om ‘aansprekend leiderschap’? Verder moet je het boek ‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’ van Pieter Winsemius eens lezen, over leiderschap in het bedrijfsleven. Tenslotte is recent op basis van een opmerking van JC iets in de belastingwet aangepast, over invloed gesproken. En ja, ik ben een JC-adept.

      /   Beantwoorden  / 
  2. JC

    een JC adept…en een vuile christenhond ja…

      /   Beantwoorden  / 
  3. Michiel

    Even 2 correcties:
    Het is Cruijff en niet Cruyff
    Lijn 9 rijdt naar betondorp en niet Lijn 12

      /   Beantwoorden  / 
  4. Habay

    Ook ik ben een enorme JC-adept. En ook ik heb dat boek van PW gelezen. Maar dat maakt JC er echt niet geloofwaardiger op als treinreiziger. Eigenlijk minder…

    Want van iemand die hoog in de top zoveel van ‘aansprekend leiderschap’ staat verwacht men nu eenmaal dat ie zich verplaatst in een, bij zijn positie passende, fraaie bolide, liefst met chauffeur.

    In dit verband is reizen met de trein meer voor de ‘volgers’, voor de ‘losers’. Dat is natuurlijk een vooroordeel, en best eens goed om te doorbreken, maar dat gebeurd niet in deze commercials en is ook niet de inzet.

    In de reclame gaat het om de perceptie en niet om de naakte feiten. Ook al heeft JC kortingskaart of een abbo, als treinreiziger is hij gewoon niet geloofwaardig.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Redactie, Michael

    @Michiel: dank, lijn 9 is aangepast, spelling naam JC ook. Zijn ‘buitenlandse’ is kennelijk Cruyff (zo is er b.v. de Johan Cruyff Foundation)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.