LG&F, een van de grote Belgische reclamebureaus, heeft zijn kantoor geopend in Amsterdam. En de oprichters trekken
meteen van leer tegen de Nederlandse reclame in een gesprek met het dagblad Het Parool. Die is minder
verrassend en minder fantasierijk.
LG&F telt in Belgisch 100 medewerkers, maar in Amsterdam
is het nog geen handjevol. Maar meteen al een grote mond. Joeri Jansen, nota
bene een Nederlandse reclamemaker , vindt dat zijn landgenoten altijd een
behoorlijk niveau halen, een zeven. ‘’Belgen kunnen hoger scoren, maar halen
ook wel eens een onvoldoende. Nederlandse reclame is degelijk, de Belgische is
veel verrassender en fantasierijker.’’ Zijn partner Alexis Verschueren, de
enige Belg van de drie starters, is diplomatieker. ‘Nederlanders zijn vooral
goed in het bouwen van merken. Belgen gaan voor de mooie reclames.’
Waarom komt een Belgisch bureau naar Amsterdam, dat al
barstens vol zit met Amerkaanse, Britse, Franse en uiteraard Nederlandse
reclamebureaus? Omdat LG&F in haar thuismarkt uitgegroeid is en bijna geen
nieuwe klanten meer kan aannemen. Want die zouden dan kunnen concurreren met de
eigen klanten. ‘’Daarom gaan we de grens over’’, zegt Verschueren tegen Het
Parool, de Amsterdamse krant. Kennelijk zien ze hier mogelijkheden om klanten
te winnen. De derde oprichter is een vrouw, Marieke van den Berg, die net als Jansen ook van een Nederlands bureau komt.
Zodra de eerste campagne van LG&F klaar is, zullen we ‘m
hier graag tonen. Kan iedereen oordelen of die campagne inderdaad ‘’verrassender’’
of ‘’fantasierijker’’ is dan wat de al hier gevestigde reclamebureaus plegen te
maken.
Lees ook:BusinessWeek: ‘Wat rookt Sony in Amsterdam?’
Lees ook:Obama, Poetin, Clinton, Berlusconi maken reclame voor Koninginnedag
Lees ook:Gemeente Amsterdam en reclamebureau beticht van plagiaat anti-discriminatiecampagne
Lees ook:‘Belang van goede reclame stijgt in crisistijd’ zegt Lode Schaeffer
Lees ook:Onderzoek: ‘Grote adverteerders verspillen miljoenen’
Beste meneer Van Os,
Langs deze weg willen wij u attenderen op het feit dat onze eerste campagne al een tijdje in de lucht is. Zie voorpagina Adformatie 21 September 2006.
U kunt de campagne en de reacties van de pers ook bekijken op http://www.lgf.nl
Hier kunt u het werk downloaden voor plaatsing in uw blog.
Een vriendelijke doch bescheiden groet,
Joeri Jansen, Marieke van den Berg en Alexis Verschueren.
LG&F
Hallo daar. Eigenlijk was dit blog nog niet in de lucht in juli, maar ik heb alles maar laten staan na de ”opening” van Reclamewereld.blog medio september. Dank voor jullie reactie. Ik zal even kijken of ik er nog wat aan kan doen. En is er al iets, een account, dat de schoorsteen wel doet roken in plaats van de borsten kloppen?
De Pink Ribbon viral lijkt van hun te zijn.
De video’s staan bij hun op de site.
Ik word wel wat ongemakkelijk van elke keer die nipslip van Halina Reijn in banners van LG&F ter zelfpromotie die je tegenkomt.
Ontzettend goede actie van Halina maar om het nu zo uit te melken (sorry).
naar mijn mening zijn de belgische reclamens vreselijk. kom op zeg, “you should have eaten your Lotus peperkoek”??????? wat een belachelijk spotje.
nederlands reclamens mogen dan wel degelijker zijn, maar in ieder geval niet belachelijk.
Lotus Bakeries wil de vernieuwende productconcepten van zijn kersverse Nederlandse dochter Koninklijke Peijnenburg ook in België en Frankrijk introduceren. Je moet niet uitsluiten dat dat spotje door een … Nederlands bureau is gemaakt, Loes. Zeker weet ik het niet, ik zal eens checken.
Ik vind die reclame keigoed, dat liedje gonst constant door m’n hoofd, you should’ve eaten your loatus peaperkoek, loatus peaperkoek.. mmm een smullertje. O ja, ik ben Belg !