Categorie: "Varia"

Groei radioreclame loopt nauwelijks achter op tv

De netto-reclamebestedingen op de radio zijn vorig jaar bijna even flink gestegen als de reclameuitgaven op televisie, 3,4 pct vergeleken met 3,8 pct. Voor radio betekent dat een forse stijging vergeleken met 2005 (+1,2 pct). Dat blijkt uit cijfers van het nieuwe RAB/Radio Advies Bureau (site helaas onvindbaar), zoals bericht door het weekblad Adformatie. In euro's was de reclamebesteding op radio vorig jaar ruim 236 miljoen. Terwijl de groei van de reclamebestedingen op tv dit jaar naar verwachting wat afvlakken, want geen grote evenementen in 't verschiet, gaat RAB uit

Te weinig advertenties: Credits stopt glossy Blvd

De glossy Blvd, een uitgave van Credits Media, houdt na 14 jaar op te bestaan. Uitgever Eugen van de Pas verklaart dat het blad zo verliesgevend is, dat hij niet anders kon dan de stekker eruit trekken. 'De advertentiemarkt zit zo tegen, dat het niet meer te doen is,' citeert Adformatie Online hem vandaag. 'De andere bladen hebben er te veel van te lijden,' zegt Van de Pas. Het maandblad met de onderkop ‘fashionably different'

Zachte winter drijft veel reclamemakers tot wanhoop

We beleven de warmste januarimaand ooit, maar niet alleen schaats- en sneeuwliefhebbers zitten met de handen in het haar, ook de vaderlandse reclamemakers. Volgens De Telegraaf vandaag drijft het kwakkelende weer ze tot wanhoop. Hun vaak kostbare campagnes voor seizoensgebonden producten blijven noodgedwongen op de plank liggen nu de sneeuw en echte kou uitblijven, weet docent merkmanagement en Communicatie Karel Jan Alsem van de Rijksuniversiteit Groningen. ''In die kernmerkende

Waarom ‘reclamevrij’ de Publieke Omroep schaadt

Een reclamevrije Publieke Omroep. Die wens is wel eens geuit door de drie aanstaande coalitiepartners. Of ze er al iets over zijn overeengekomen is nog niet bekend, maar Arian Buurman, directeur van de STER neemt geen risico. En gaf gisteren CDA, PvdA en ChristenUnie nog snel even een duidelijke boodschap mee, via De Telegraaf op Zondag. Omdat ‘'reclamevrij'' de omroep zal schaden. En de BBC is geen goed voorbeeld voor Nederland. Ze legt ook graag uit waarom.

Fashion for survival: T-Shirts voor burgeroorlogen

Fashion for survival. Een burgeroorlog is al aan de gang in Irak en dreigt in mijn geliefde Libanon, waar ik enkele jaren heb gewoond en op school heb gezeten (en genoeg Arabisch heb geleerd om kort te kunnen converseren met de eigenaar van de Egyptische snackbar bij mij om de hoek). Maar humor zal er altijd zijn, in Libanon (meer HIER). Nu te koop, via Imaginary Arab-site, zijn twee T-shirt, die je altijd bij je moet hebben in tijden van burgeroorlogen… Niet los te kopen (en zelfs niet af te beelden, haha) De ene met het opschrift: Soenniet. Niet schieten. En de ander met: Sjiiet. Niet schieten (en ook in het Arabisch uiteraard). Geestig. Ik zeg: Niet schieten, welke niet dan ook.

Campagne gepland voor ‘nieuwe’ Malsovit-brood

Malsovit, het ‘'afslankbrood'' met de mooie naam van tien jaar en langer geleden, is weer terug bij de bakker en er komt ook een mediacampagne aan. Maar voor zo'n naamsbekendheids- campagne moet merkeigenaar Natural Foods eerst een betere dekking hebben in Nederland, dus meer verkooppunten.Concreet: minimaal 250bakkers. Dat zegt Aalt van der Kraats in het FD. Nu helpen ze locale warme bakkers nog om het merk een nieuwe uitstraling te geven via raamposters. Hij verzet zich wel tegen de omschrijving

Kelder lang niet irritant genoeg in Asperion-spotje

De zak zit in as. Arme Jort Kelder, een aangifte wegens smaad van Bram Moszkowicz aan zijn broek en geen Loden Leeuw voor zijn irritante optreden in de commercial voor online boekhouders Asperion. Derde werd-ie maar. Kelder op Quotenet: ‘'Zelfs een matig geacteerde, humorloze, agressieve low-budget commercial bleek niet slecht genoeg om te kwalificeren voor de titel Irritantste BN'er in een tv-commercial.'' Maar waarom zei Kelder nou ‘'ja'' tegen die Asperion-schnabbel? Vanwege: zijn magere Kwootloontje, zijn lage uitbetaling van levensverzekering bij ''die berggeiten bij Zwitserleven'' , Asperion's ambitie om de aanval te openen op arrogante softwarehuizen als Exact en vooral op ‘'de boekhouders.'' Gelukkig heeft er een 1 pct-belang in Asperion aan overgehouden, dat tikt tenminste aan. Jort kan wat extra

Eerste ‘Stop Hillary’-commercial al op tv in Amerika

In Amerika zet een PAC, een Political Action Committee, printadvertenties en een commercial in om te zorgen dat Hillary Clinton geen presidents- candiaat wordt namens de Democrats. In het alleszins beschaafde spotje -KLIK HIER- vertellen Democraten in Iowa waarom ze haar niet lusten. Het gaat allemaal om geld, ze is onduidelijk over Irak, draait te veel; ze is gewoon niet eerlijk. En nog zo wat. Enkele minder vriendelijk foto's van haar bevat de ''Stop Hillary''-site ook. En als je 100 dollar doneert voor de campagne, krijg je het boek ''The Truth About Hillary'', dat weinig goeds over haar voorspelt. Een interessant Amerikaans fenomeen, zo'n PAC. De man erachter is een voormalig Amerikaans congreslid, John LeBoutillier. Zie HIER Hillary's site, met nieuws en webcasts (en mooie foto's). Voor wie de nuance zoekt.

Reclame moet gratis autoweekblad ANWB financieren

De ANWB komt eind maart met een nieuwe autotitel: de ANWB Autokrant, meldt Automotive Online. Het weekblad met autonieuws en tests krijgt een plek naast de Autokampioen, dat gewoon blijft bestaan en zijn twee-wekelijkse frequentie behoudt. De ANWB Autokrant wordt gratis verspreid in een oplage van liefst 500.000 stuks via supermarkten en tankstations, dus gefinancierd door advertenties en andere bronnen. Het zou  worden gelanceerd tijdens de AutoRAI, aldus Automotive, maar wanneer het precies overal ligt is nog onduidelijk. Het weekblad kan, verwacht ik, een flinke concurrent

‘Kruidenierenoorlog, want verder weinig te melden?’

Prijzenoorlogen voeren zit vooral in de psyche van de kruideniers, denkt reclameman Eugène Roorda. ‘'Ze willen in zichzelf steeds dat oorlogs- gevoel oproepen. Waarschijnlijk om de interne monotonie te doorbreken en het personeel te motiveren'', suggereert hij vandaag in zijn column op BNR Nieuwsradio. Al heeft Roorda z'n twijfels. ‘'Maar het kan óók zijn dat ze de oorlog uitroepen omdat ze verder weinig te melden hebben. Dus verklaren ze elkaar maar de oorlog, dan gebeurt er tenminste weer wat.'' De oorlogsbudgetten zijn overigens niet kinderachtig. ''Albert Heijn geeft