Categorie: "Varia"

Kelder lang niet irritant genoeg in Asperion-spotje

De zak zit in as. Arme Jort Kelder, een aangifte wegens smaad van Bram Moszkowicz aan zijn broek en geen Loden Leeuw voor zijn irritante optreden in de commercial voor online boekhouders Asperion. Derde werd-ie maar. Kelder op Quotenet: ‘'Zelfs een matig geacteerde, humorloze, agressieve low-budget commercial bleek niet slecht genoeg om te kwalificeren voor de titel Irritantste BN'er in een tv-commercial.'' Maar waarom zei Kelder nou ‘'ja'' tegen die Asperion-schnabbel? Vanwege: zijn magere Kwootloontje, zijn lage uitbetaling van levensverzekering bij ''die berggeiten bij Zwitserleven'' , Asperion's ambitie om de aanval te openen op arrogante softwarehuizen als Exact en vooral op ‘'de boekhouders.'' Gelukkig heeft er een 1 pct-belang in Asperion aan overgehouden, dat tikt tenminste aan. Jort kan wat extra

Eerste ‘Stop Hillary’-commercial al op tv in Amerika

In Amerika zet een PAC, een Political Action Committee, printadvertenties en een commercial in om te zorgen dat Hillary Clinton geen presidents- candiaat wordt namens de Democrats. In het alleszins beschaafde spotje -KLIK HIER- vertellen Democraten in Iowa waarom ze haar niet lusten. Het gaat allemaal om geld, ze is onduidelijk over Irak, draait te veel; ze is gewoon niet eerlijk. En nog zo wat. Enkele minder vriendelijk foto's van haar bevat de ''Stop Hillary''-site ook. En als je 100 dollar doneert voor de campagne, krijg je het boek ''The Truth About Hillary'', dat weinig goeds over haar voorspelt. Een interessant Amerikaans fenomeen, zo'n PAC. De man erachter is een voormalig Amerikaans congreslid, John LeBoutillier. Zie HIER Hillary's site, met nieuws en webcasts (en mooie foto's). Voor wie de nuance zoekt.

Reclame moet gratis autoweekblad ANWB financieren

De ANWB komt eind maart met een nieuwe autotitel: de ANWB Autokrant, meldt Automotive Online. Het weekblad met autonieuws en tests krijgt een plek naast de Autokampioen, dat gewoon blijft bestaan en zijn twee-wekelijkse frequentie behoudt. De ANWB Autokrant wordt gratis verspreid in een oplage van liefst 500.000 stuks via supermarkten en tankstations, dus gefinancierd door advertenties en andere bronnen. Het zou  worden gelanceerd tijdens de AutoRAI, aldus Automotive, maar wanneer het precies overal ligt is nog onduidelijk. Het weekblad kan, verwacht ik, een flinke concurrent

‘Kruidenierenoorlog, want verder weinig te melden?’

Prijzenoorlogen voeren zit vooral in de psyche van de kruideniers, denkt reclameman Eugène Roorda. ‘'Ze willen in zichzelf steeds dat oorlogs- gevoel oproepen. Waarschijnlijk om de interne monotonie te doorbreken en het personeel te motiveren'', suggereert hij vandaag in zijn column op BNR Nieuwsradio. Al heeft Roorda z'n twijfels. ‘'Maar het kan óók zijn dat ze de oorlog uitroepen omdat ze verder weinig te melden hebben. Dus verklaren ze elkaar maar de oorlog, dan gebeurt er tenminste weer wat.'' De oorlogsbudgetten zijn overigens niet kinderachtig. ''Albert Heijn geeft

Heel wat anders: chat en kijk mee op Diesel.com live

Rara wat is dit allemaal en wat gebeurt hier allemaal. Heidies for succesful living? Heel wat anders, veel onderbroekenlol, maar ook reclame voor Diesel, geloof ik. Ga snel even kijken. Chat eventueel mee en kijk naar little brothers & sisters op Diesel.com. Na DIT, en DIT, Diesel kan niet genoeg krijgen van dit moderne live gedoe…

Zelf commercials maken op ‘mash-up’-site van Nike

The Second Coming. Onder die noemer stelt Nike internetters in staat om zelf een eigen montage (mash-up) te maken, via de SITE NikeMashUp, van een net nieuwe commercial. Daarop is een grote hoeveelheid beeldmateriaal te vinden, inclusief muziek, waarvan een kleine selectie gebruikt is voor de originele commercial. Met het ruwe materiaal kunnen internetters nu een eigen montage maken, meldt Emerce. De nieuwe commercial vormt een

Waar blijven ze nou, die Burger King Xbox 360-games?

‘'Yeah, en wij wii games bij de McDonalds… Dat zal de vetverslaving van mensen alleen nog maar aan- wakkeren, waarna er van allerlei instanties protesten komen …'' Schrijft Denise heel wijs op zusterweblog Games.blog, waar de TRAILERS te zien zijn. Maar blogchef Eric Roggeveen betreurt het zeer dat die uiterst succesvolle actie in Amerika nog steeds niet naar Nederland is gearriveerd: de Burger King Xbox360-games. ''Ik bedoel spellen die gratis bij een Value Meal zitten, hoeveel kan dat in hemelsnaam voorstellen? Maar nu ik

Zwangere vrouwen als ijsscultpuren in anti-rookspot

  

The Truth, de Amerikaanse organisatie die het roken bestrijdt, bracht net een nieuw internetfilmpje uit van een opmerkelijke actie. De anti-roken ''commercial'' duurt enkele uren, want beelden van zwangere vrouwen van ijs smelten, waarna plastic baby's, die ze in hun buik hadden, op straat rollen. Wel kort is het internetfilmpje, dat een goede impressie geeft. De tekst ernaast: ‘'Elke dag verliezen meer dan 30 kinderen hun moeders door toedoen van tabak.'' Crispin Porter + Bogusky is het (Amerikaanse) reclamebureau.

Verboden ‘subliminal advertising’ door McDonald’s?

Subliminal advertising' mag niet, bij mijn weten. Je laat een enkel beeldje zien in een commercial waarvan de kijker zich niet bewust is. Toch ziet-ie ''iets.'' En als dat verschillende malen wordt herhaald, dan blijft juist dat beeldje ‘'hangen'', wat de verkoop van een product of dienst stimuleert. Onbewust. Maar eerlijk reclamemaken is dat niet. In een aflevering van Iron Chef America, op het Food Network -een kabelzender- waar culinaire baasjes met elkaar in gesprek waren, dook ineens zo'n beeldje op van McDonald's, met I'm loving it. Gespot en op YouTube gezet en geanaliseerd (en gemeld door blog Adfreak). Productiefoutje? Of heel getruct van de hamburgergigant? Fascinerend!

Optimel Contr. op? Danone: ‘Briljante marketingtruc’

Optimel Control, het nieuwe zuiveldrankje dat de eetlust moet drukken, maar geen afslankmiddel is, is tijdelijk uitverkocht. Meldden voorpagina-advertenties van producent Campina deze week bijna trots. Maar de concurrent, Danone, zegt: ‘'Dit is een briljante marketingtruc.'' Niek van Ekster in de Volkskrant vandaag: ‘'Ik heb Optimel het afgelopen weekend nog in de supermarkt zien staan, zelfs met 35 pct korting- stickers erop.'' Maar de Danone-baas heeft ook scherpe kritiek op het product zelf. ‘'Voor de consument klinkt dit te mooi om