Categorie: "Varia"

Top-3 retailadverteerders: AH, Blokker en Kruidvat

Wat reclamemaken betreft was Albert Heijn vorig jaar weer de big spender onder de retailketens, gevolgd door Blokker en daarna Kruidvat. AH gaf bruto 46,7 miljoen uit -de bedragen zijn in alle gevallen exclusief gerealiseerde kortingen. Blokker heeft vorig jaar bruto 36,8 miljoen euro uitgegeven aan reclame, bijna twee keer zoveel als in 2005, blijkt uit metingen van Nielsen Media Research, opgetekend door AD.nl. Al ontkent Blokker zelf die verdubbeling. Ikea (+79 pct), supermarkt Plus (+32 pct) en Media Markt (+11 pct) verhoogden ook hun reclame-inspanningen ook substantieel. AH gaf minder

Fotomodel Joanna Krupa in anti-bontcampagne Peta

Joanna Krupa, internationaal fotomodel en boegbeeld van Dollhouse Clothing, heeft zich zonder veel clothing geleend voor een nieuwe anti-bont campagne van Peta/ People for the Ethical Treatment of Animals, de dierenrechten- organisatie die in de verschillende landen meer dan 1.6 miljoen leden/supporters telt. De van orgine Poolse knappert Joanna, die de omslagen van onder meer Playboy en FHM haalde, is in 't verleden wel gefotografeerd met bont aan, maar gaat dat nu echt laten. Aldus blog  Adpunch. Want ze zegt: ‘I'd Rather Go Naked Than Wear Fur'.  Ook Pamela Anderson voert campagne voor Peta tegen Kentucky Fried Chicken, zie HIER.

‘Jochem de Bruin Moet Blijven’-campagne mislukt

Op 1 jan 2007, in Frankrijk (!!), kwam de site www.jochemdebruinmoetblijven.nl, tot stand. Een idee van ‘'Jan, Joost en Marcel.'' Site is gemaakt door Marcel. Drie weken later moet echter worden geconcludeerd dat deze moedige campagne geen Effie zal krijgen – Jogoem de Broen is vergeten en opvolger Fatima Moreiro de Melo is all over the place. Zelfs de link naar de 'making of JdB', op de site van reclamebureau v/h UbachsWisbrun, geeft niet meer thuis. Triest einde. En 't polletje

Pam Anderson in ‘Kentucky Fried Cruelty’-campagne

Ex-Baywatch-ster en erkend dierenvriendin -en vegetariër- Pamela Anderson is ingeschakeld voor de anti-Kentucky Fried Chicken-campagne van Peta/People for the Ethical Treatment of Animals, dat in de verschillende landen meer dan 1.6 million leden en supporters telt. "The largest animal rights organization in the world,'' claimt Peta. De kippetjes die Kentucky Fried Chicken gebruikt worden bar slecht behandeld, legt Pamela uit -en laat ze zien- in een video op de 'Kentucky Fried Cruelty'- site, die kan worden rondgemaild. Boycott die vestigingen dus, is het advies. Het weerwoord van Kentucky – ''KFC says'' - staat HIER. De anti-campagne loopt al sinds 2003. Na een rechtzaak moest de anti-crueltysite drastisch worden gewijzigd.

Teun contra Fatima: ‘Getverdemme, ABN Amro’

Je leest wel eens iets over sport en sponsering dat je denkt: wat leuk! En je leest wel eens iets dat je denkt "getverdemme". Dat laatste gevoel kreeg hij vorige week. Reclameman Eugène Roorda vindt de ‘'copycat''-actie van ABN Amro, om net als concurrent Rabobank ook voor het hockey te gaan -en Teun de Nooijer inzet waar Rabo het met Fatima Moreira de Melo doet- helemaal niets. Zegt hij vandaag in zijn column op BNR Nieuwsradio. Roorda: ‘'Kom met iets origineels ABN Amro. Sponsor het ijsdansen, dwergwerpen, boogschieten of klootschieten, steek daar energie in, trek je poeplap

Olm-bier wil het eerst zien te redden zonder reclame

Olm-bier, begonnen in 2003 als goedkoop studentenbiertje, is inmiddels te koop in honderd cafés, maar wil groeien en komt ook beschikbaar in een aantal supermarkten. Gaan we een reclamecampagne zien? Voorlopig niet, vertelt directielid Mark Schneider van Olm Brouwerij aan het FD. ‘'We hopen op voldoende free-publicity en daar zullen we al onze creativiteit voor gebruiken. Eén keertje zullen mensen het wel proberen. Pas als blijkt dat dit niet genoeg is om

Gefinancierd door reclame: gratis PCM-krant komt er

PCM Uitgevers komt nog dit jaar met een gratis krant, zegt topman Ton aan de Stegge deze week in een interview in HP/De Tijd. Er zijn verschillende mogelijkheden, zegt hij, ''en daaraan doen allerlei andere partners mee.'' Of Planet Internet daarbij zit wil hij niet zeggen. ''De krant is onderdeel van een totaal concept'', aldus Aan de Stegge, die verder zwijgt. Behalve dan dat de Britse aandeelhouder van PCM, Apax, bereid is om er 100 miljoen euro in te investeren. ''Dat lijkt mij een aardige start.'' Later deze maand verschijnt De Pers, als kwalitatieve gratis krant, waarvan het inkomen ook  van advertenties moet komen. Maar niet alle adverteerders staan op ze te wachten…

Krant: ‘Streaksterfilmpje Wennemars reclame Gilette’

Het in het Oosten verschijnende dagblad De Stentor  weet het zeker, maar ik kan 't moeilijk geloven: de Zwolse schaatskampioen Erben Wennemars is niet alleen op de ijsbaan vooruitstrevend, maar is ook flitsend snel op marketinggebied. Wennemars figureert met een bijna naakte streakster in een  viral-FILMPJE bij VK Mag op internet. Daar zou Gilette achter zitten, Wennemars isdaarvan het nieuwe boegbeeld. De schaatser gaat er keurig mee om, trouwens. De goed gevormde blondine ‘mag er wezen,' zegt hij slechts. Hij geeft haar

Wereld-web-tv Joost wordt gratis dankzij reclame

Joost wordt vanaf dag één legaal en niet omstreden zoals Kazaa. En vanuit New York zoeken ze naar adverteerders en in Londen naar programma's. Want Joost (spreek uit: juiced) , de nieuwe wereld-web-tv, wordt gratis, dankzij reclame, als nieuwe project van het duo Niklas Zennström en Janus Friis (bekend van muziekruil- programma Kazaa en internetbelbedrijf Skype). Nu hopen ze met Joost de norm te zetten voor tv-kijken via het web: het streven is om alle programma's die wereldwijd nu nog via de gewone tv worden bekeken, via Joost aan te bieden, meldt onder meer Trouw. Dit moet