Categorie: "Varia"

Waar blijven ze nou, die Burger King Xbox 360-games?

‘'Yeah, en wij wii games bij de McDonalds… Dat zal de vetverslaving van mensen alleen nog maar aan- wakkeren, waarna er van allerlei instanties protesten komen …'' Schrijft Denise heel wijs op zusterweblog Games.blog, waar de TRAILERS te zien zijn. Maar blogchef Eric Roggeveen betreurt het zeer dat die uiterst succesvolle actie in Amerika nog steeds niet naar Nederland is gearriveerd: de Burger King Xbox360-games. ''Ik bedoel spellen die gratis bij een Value Meal zitten, hoeveel kan dat in hemelsnaam voorstellen? Maar nu ik

Zwangere vrouwen als ijsscultpuren in anti-rookspot

  

The Truth, de Amerikaanse organisatie die het roken bestrijdt, bracht net een nieuw internetfilmpje uit van een opmerkelijke actie. De anti-roken ''commercial'' duurt enkele uren, want beelden van zwangere vrouwen van ijs smelten, waarna plastic baby's, die ze in hun buik hadden, op straat rollen. Wel kort is het internetfilmpje, dat een goede impressie geeft. De tekst ernaast: ‘'Elke dag verliezen meer dan 30 kinderen hun moeders door toedoen van tabak.'' Crispin Porter + Bogusky is het (Amerikaanse) reclamebureau.

Verboden ‘subliminal advertising’ door McDonald’s?

Subliminal advertising' mag niet, bij mijn weten. Je laat een enkel beeldje zien in een commercial waarvan de kijker zich niet bewust is. Toch ziet-ie ''iets.'' En als dat verschillende malen wordt herhaald, dan blijft juist dat beeldje ‘'hangen'', wat de verkoop van een product of dienst stimuleert. Onbewust. Maar eerlijk reclamemaken is dat niet. In een aflevering van Iron Chef America, op het Food Network -een kabelzender- waar culinaire baasjes met elkaar in gesprek waren, dook ineens zo'n beeldje op van McDonald's, met I'm loving it. Gespot en op YouTube gezet en geanaliseerd (en gemeld door blog Adfreak). Productiefoutje? Of heel getruct van de hamburgergigant? Fascinerend!

Optimel Contr. op? Danone: ‘Briljante marketingtruc’

Optimel Control, het nieuwe zuiveldrankje dat de eetlust moet drukken, maar geen afslankmiddel is, is tijdelijk uitverkocht. Meldden voorpagina-advertenties van producent Campina deze week bijna trots. Maar de concurrent, Danone, zegt: ‘'Dit is een briljante marketingtruc.'' Niek van Ekster in de Volkskrant vandaag: ‘'Ik heb Optimel het afgelopen weekend nog in de supermarkt zien staan, zelfs met 35 pct korting- stickers erop.'' Maar de Danone-baas heeft ook scherpe kritiek op het product zelf. ‘'Voor de consument klinkt dit te mooi om

40 jaar Super Bowl-spotjes kostten 1,33 miljard euro

Super Bowl Sunday is op 4 februari in Amerika en dat is meteen de 41ste football-finale. Onderzoeksbureau TNS Media Intelligence belichtte de onvoorstelbaar hoge advertentie-uitgaven in de afgelopen veertig jaar. Toen werd ongeveer elf uur advertentieruimte gekocht, ter waarde van 1.72 miljard dollar, zo'n 1.33 miljard euro, schreef Frank Heukels op Molblog. De commercials zijn vaak van hoge kwaliteit. De SuperBowl is jaarlijks ook een reclameblok voor de makers, de bureaus. Grootste SuperBowl-adverteerder allertijden? Biergigant Anheuser Busch, gevolgd door de huidige hoofdsponsor Pepsi-Cola. Voor de liefhebbers: de spotjes van 2006 zijn te bekijken via humor.about. Volgens

Dierenvriendin in striptease voor Peta-organisatie

Peta/People for the Ethical Treatment of Animals, de dierenrechtenorganisatie met wereldwijd meer dan 1.6 miljoen leden, doet soms rare dingen om de aandacht te trekken. Deze keer met een Amerikaans viral FILMPJE -om dooor de sturen- van een heuse striptease, verpakt als State of the Union (Undress)-speech. We zien Marianne Thieme van onze Partij voor de Dieren dat haar niet zo gauw na doen voor 't goede doel. Het Petameisje praat maar door tijdens het strippen, maar luisteren naar haar woorden is moeilijk als je weet wat er komt. En die zijn inhoudelijk niet verkeerd. Dat filmpje is verkeerd, maar als fenomeen de moeite waard om te bekijken; Peta is toch een gerespecteerde organisatie, niet waar – de grootste van zijn soort ter wereld nog wel. Daarna volgen afschuwelijk beelden van verminkte dieren, dat dan nog wel.

Top-3 retailadverteerders: AH, Blokker en Kruidvat

Wat reclamemaken betreft was Albert Heijn vorig jaar weer de big spender onder de retailketens, gevolgd door Blokker en daarna Kruidvat. AH gaf bruto 46,7 miljoen uit -de bedragen zijn in alle gevallen exclusief gerealiseerde kortingen. Blokker heeft vorig jaar bruto 36,8 miljoen euro uitgegeven aan reclame, bijna twee keer zoveel als in 2005, blijkt uit metingen van Nielsen Media Research, opgetekend door AD.nl. Al ontkent Blokker zelf die verdubbeling. Ikea (+79 pct), supermarkt Plus (+32 pct) en Media Markt (+11 pct) verhoogden ook hun reclame-inspanningen ook substantieel. AH gaf minder

Fotomodel Joanna Krupa in anti-bontcampagne Peta

Joanna Krupa, internationaal fotomodel en boegbeeld van Dollhouse Clothing, heeft zich zonder veel clothing geleend voor een nieuwe anti-bont campagne van Peta/ People for the Ethical Treatment of Animals, de dierenrechten- organisatie die in de verschillende landen meer dan 1.6 miljoen leden/supporters telt. De van orgine Poolse knappert Joanna, die de omslagen van onder meer Playboy en FHM haalde, is in 't verleden wel gefotografeerd met bont aan, maar gaat dat nu echt laten. Aldus blog  Adpunch. Want ze zegt: ‘I'd Rather Go Naked Than Wear Fur'.  Ook Pamela Anderson voert campagne voor Peta tegen Kentucky Fried Chicken, zie HIER.

‘Jochem de Bruin Moet Blijven’-campagne mislukt

Op 1 jan 2007, in Frankrijk (!!), kwam de site www.jochemdebruinmoetblijven.nl, tot stand. Een idee van ‘'Jan, Joost en Marcel.'' Site is gemaakt door Marcel. Drie weken later moet echter worden geconcludeerd dat deze moedige campagne geen Effie zal krijgen – Jogoem de Broen is vergeten en opvolger Fatima Moreiro de Melo is all over the place. Zelfs de link naar de 'making of JdB', op de site van reclamebureau v/h UbachsWisbrun, geeft niet meer thuis. Triest einde. En 't polletje

Pam Anderson in ‘Kentucky Fried Cruelty’-campagne

Ex-Baywatch-ster en erkend dierenvriendin -en vegetariër- Pamela Anderson is ingeschakeld voor de anti-Kentucky Fried Chicken-campagne van Peta/People for the Ethical Treatment of Animals, dat in de verschillende landen meer dan 1.6 million leden en supporters telt. "The largest animal rights organization in the world,'' claimt Peta. De kippetjes die Kentucky Fried Chicken gebruikt worden bar slecht behandeld, legt Pamela uit -en laat ze zien- in een video op de 'Kentucky Fried Cruelty'- site, die kan worden rondgemaild. Boycott die vestigingen dus, is het advies. Het weerwoord van Kentucky – ''KFC says'' - staat HIER. De anti-campagne loopt al sinds 2003. Na een rechtzaak moest de anti-crueltysite drastisch worden gewijzigd.