Categorie: "Varia"

Mooie advertentie voor Tesco die nu ineens niet meer kan (milieu!)

Twee jaar geleden werd deze allround prachtige advertentie -beeld en tekst- in Engeland gemaakt voor supermarktketen Tesco. Trots als ze waren, dat ze die peultjes helemaal uit Guatemala lieten overvliegen. Bekroond door de Britse club van creatieven (D&AD). Maar hoe anders is het nu, zegt FishNChimps, zelf reclameman, op zijn Scampblog. ''We've gone carbon emission mad in the UK. Global warming is the new political correctness. Politicians and the royal family are lambasted for "wasteful" jet travel, 4×4 cars are spanked for gushing out co2 (although I doubt modern ones are any worse than saloons), etc etc. I can't think of a single event that triggered it, but we've gone bonkers over it.''  Dat staat ons in Nederland ook te wachten, en ik vind dat, met mate, helemaal niet verkeerd. Minder consumeren, minder energieverspilling, why not? We zijn toch niet gek, uh, bonkers?

Bono’s ‘Red’-campagne kost héél veel maar brengt héél weinig op

De internationale  ''Red''-campagne van pop-icoon en goeddoener Bono, die een jaar geleden is losgebarsten, heeft misschien wel 50-100 miljoen dollar aan marketingkosten gekost. En tot op heden slechts 18 miljoen dollar opge- bracht voor het goede doel: de Global Fund to Fight AIDS, Tuberculosis and Malaria. Dat onthult het Amerikaanse vakblad Advertising Age. De Red-campagne van Bono ging van start met de rode T-shirts van Gap in Londen, maar werd ook gesteund door Apple en Motorola die speciale (en prijzige) ''Red''-producten op de markt brachten. Als je ze koopt, steun je de Global Fund. Maar ook sterren als Steven Spielberg, Christy Turlington en Oprah Winfrey maakten en maken er gratis reclame voor. Slogan van Bono's wereldwijde campagne is ''Use Red, nobody's dead.'' Het miserabele resultaat  totnogtoe heeft veel rumoer veroorzaakt in de VS. Niet alleen de betrokken

Wedstrijd: ondernemers maken eigen ‘Even Apeldoorn bellen’-filmpje

Zes finalisten -drie vrouwen, drie mannen (toevallig?)- van Zibb.nl Business Challenge, een interactieve ondernemers- wedstrijd, hebben een eigen versie van de veelbekroonde reclamecampagne 'Even Apeldoorn bellen' gemaakt. Als laatste onderdeel van de competitie, waarmee een Chrysler Voyager kan worden gewonnen, meldt Admanager. Ze kregen tips van reclamebureau DDB, dat de filmpjes voor Centraal Beheer Achmea bedacht en werden bijgestaan door een professionele studiocast. In het filmpje moet reclame richting bedrijven (business-to-business), niet, zoals de echte CB-commercials, richting consumenten. Een jury maakt woensdag a.s.

‘Psychisch onder cosmetica-reclame lijdende’ vrouwen naar rechter?

Unilevermerk Dove -dat zulke uitstekende reclame maakt- constateerde een tijd geleden na een onderzoek dat vrouwen problemen hebben met het feit dat ze er altijd jong uit moeten zien. Dus paste Dove de campagne aan. Alle vrouwen, jong en oud, zijn mooi vindt dit merk (en wil wel een handje helpen want er moet ook verdiend worden). Maar nu bericht dagblad Trouw dat Nederlandse vrouwen die ''psychische schade'' ondervinden van de reclame van de cosmetische industrie, dat binnenkort kunnen melden. Er is een kans dat fabrikanten voor de rechter worden gesleept. Dat is een heel ander verhaal, dat wordt toegelicht in de kritische VPRO-documentaire ''Beperkt Houdbaar'' die donderdag a.s. -Internationale Vrouwendag- wordt uitgezonden. „Veel vrouwen lijden onder de door de industrie gepropageerde schoonheidsidealen", zegt initiatiefneemster Sunny Bergman (34). Zij maakte

Britse artsen willen ban op alle alcoholreclame en -sponsoring

De Britse Royal College of Physicians (RCofP) wil een verbod op alle alcohol- reclame en -sportsponsoring om het snel groeiende alcoholprobleem van de bevolking op te lossen. Dat meldt de Britse krant The Guardian. Het aantal doden in verband gebracht met alcoholconsumptie in het Verenigd-Koninkrijk is gestegen tot 8221 in 2004 (was 4144 in 1991), zegt de organisatie. Volgens artsenvoorman Ian Gilmore, voorzitter van de RCofP, moet in eerste de jeugd worden gevrijwaard van alcoholreclame, daarna

Geico’s succesvolle holbewonerscommercials nu ook als tv-serie

De commercial is springlevend. En  sluikreclame is voor losers. Het is pas cool als de reclame- campagne voor je klant omgebouwd wordt tot een tv-serie. De droom van elke reclameman/vrouw. En dat is precies wat de Amerikaanse verzekeraar Geico overkomt met zijn prachtige Caveman/ holbewoners- campagne (''So easy, even a caveman can do it'', zie enkele COMMERCIALS HIER). TV-zender ABC gaat er een comedyserie van maken, waarin de voor commercialwatchers bekende vooroordelen over holbewoners -ze wonen in de staat Atlanta- de revue zullen passeren. Kan geestig worden. Gelukkig wordt de belangrijkste

Roorda ambieert geen ‘diepe emotionele band’ met benzineboer Shell

Na de politiek is nu ook het adverterend bedrijfsleven aangeraakt door de passie- koorts, constateert reclame- maker Eugène Roorda vandaag in zijn wekelijke column op BNR Nieuwsradio. Daaronder Shell. ‘'Die willen geen gewone reclame meer maken omdat de mensen daar gek van worden volgens Shell, nee, wat ze willen is een diepe emotionele band met het grote publiek. (…) Op basis van positief denken, menselijkheid en passie. Maar ambieert hij dat eigenlijk wel, een diepe emotionele band met een benzine boer? Nee. ‘'Geef mij nou maar excellente dienstverlening, schone toiletten, lieve dames en goeie benzine.'' In Shell's nieuwe corporate campagne

Transavia maakt voortaan reclame met all-in prijzen

Luchtvaartmaatschappij Transavia.com publiceert vanaf donderdag (1 maart) alle tarieven in reclame-uitingen inclusief belastingen en toeslagen. Hiermee loopt de low cost carrier van Air France-KLM een maand vooruit op de invoering van de Code Reisaanbiedingen, die vanaf 1 april verplicht dat de kosten die aan een boeking verbonden zijn, direct en duidelijk vermeld moeten zijn, schrijft Zakenreisnieuws. Transavia.com heeft op internet de all-in tarieven gepubliceerd

Veel media-aandacht voor verkoop pixelreclame Delftse studenten

Beter goed gejat en een beetje aangepast, dan slecht bedacht. Twee Delftse studenten zijn op weg rijk te worden, hopen ze dan. Met de verkoop van reclame pixels (0,14 cent ppx) -er zijn er ruim 73.000 verkocht van de 927.000- willen ze met hun website PixelCompany het succes evenaren van de Engelse student Alex Tew. Die verdiende vorig jaar met zijn website Million-DollarHomepage in zes maanden een miljoen dollar. Nathan Volkers en Paul Everts krijgen veel media aandacht en dat is beslissend voor hun succes. Ze gaan volgende week adverteren in de NRC.next, dat al op hun site adverteert. Helemaal gejat is het concept gelukkig niet. Het nieuwe

Campagne Iamsterdam heeft gewerkt, heeft niet gewerkt

Ondanks de campagne Iamsterdam is de stad niet populairder geworden, zo blijkt uit de City Brands Index 2006, een populariteitslijst van 60 wereldsteden. Maar dat die campagne niet zou hebben bijgedragen aan de imago-verbetering is een voorbarige conclusie, zegt Charles van Renesse, directeur van het verantwoordelijke Amsterdam Partners in een reactie, opgetekend door Intermediair. Hij noemt de onveranderde 11e plaats een hele mooie