Categorie: "Varia"

Leuke commercial voor Wii, maar niet van Nintendo

Voor Nintendo's Wii verscheen op YouTube een erg leuke geanimeerde reclamefilm. Mijn collega van Animatie.blog spreekt van een ''kunststukje'' en heeft heel wat in dit genre aan zich voorbij zien trekken. Ferry Piekart: ''Het verhaal wil dat Nintendo niks heeft te maken met dit filmpje.'' Het is volgens hem gemaakt door Super 78 in Hollywood, en volgens de verhalen op internet 'just for fun'. Ze spelen zich er mooi in de kijker, tenzij het gewoon enorme Wii-fans zijn, meent Piekart. Maar het is dan wel oppassen geblazen, want Super 78 heeft  … Sony als klant.

Opel maakt meeste reclame, maar VW verkoopt meer

Volkswagen verkoopt meer auto's in Nederland, maar Opel geeft veel meer geld uit aan reclame. Raar, maar waar. Als we het RANG- LIJSTJE van Nielsen Media Research i.s.m. Aumacon, met daarop de 25 grootste reclame-spenders onder de automerken, mogen geloven dan. Werd gepubliceerd op autoblog.nl. De lijst geeft wel de bruto bedragen per merk, dus exclusief kortingen verstrekt aan de media (en die zijn doorgaans aanzienlijk). Veel werd gemeten, maar niet alles. Internet niet, maar ook evenementen en sponsoring niet. Niet onmogelijk dus dat die bruto getallen de netto-cijfers benaderen, als je dat allemaal meetelt. In totaal werd voor de 25 bruto 259.7 miljoen euro aan reclame uitgegeven vorig jaar, waarvan ruim de helft naar het medium televisie ging (136.9 miljoen). Opel

Pro-homo spotje IKEA ‘krenkt’ American Family Assn

IKEA heeft het in het puriteinse Amerika aan de stok gekregen met de conservatieve -en vreselijke- American Family Association (AFA) na het vertonen van een commercial met daarin twee mannen en hun dochter in de hoofdrol. De meubelretailer wordt ervan beticht de VS de liberale Zweedse waarden op te willen leggen. Via een tv-spotje! Vorige zomer was er al kritiek van de AFA op Ford, dat moest worden geboycott omdat de Amerikaanse autofabrikant te veel in homobladen adverteerde. De gewraakte IKEA-commercial, na lang zoeken vonden we ‘m, gaat over

Snoepreclame: OudersOnline contra ReclameRakkers

OudersOnline/Mijnkindonline  verwel- komt beperking van de alcohol- reclame door het inkomende kabinet, evenals Masterfoods/Mars' beslissing om te stoppen met reclame gericht op kinderen onder de 12 jaar. Wel in het verkeerde keel geschoten bij hoofd- redacteur Justine Pardoen is de reactie van het kennis/lobbycentrum ReclameRakkers. Hun directeur Liebeth Hop noemde de maatregel van Mars' ‘'onnodig.'' Pardoen: ‘'Ik hoop toch werkelijk dat dit niet te maken heeft met het feit dat de voedselproducenten de stichting ReklameRakkers (mede, MvO) betalen voor hun voorlichting aan ouders en kinderen…'' Pardoen is het ook oneens met Hop dat  kinderen van 6 jaar en ouder

—————————————————————————————————————- A D V E R T E N T I E : Blogonline, het netwerk van human interest/thema en b-to-b blogs waarbij ook Reclamewereld.blog is aangesloten, heeft een vacature voor een energieke junior salesman/woman voor 16 uur per week. Reageer uiterlijk 19 februari. Meer info over werkzaamheden HIER.

—————————————————————————————————————-

Super Bowl-spotjes: Budweiser beste, Salesgenie minst

Wat werd die Super Bowl gehypd, als het gaat om de commercials. Mede omdat ze wel maximaal 2.6 miljoen dollar per 30 seconden kostten (exclusief productie). Maar er keken wel 93 miljoen Amerikanen naar, want die ene avond zappen ze de reclame niet weg, schijnt het. Zelf vond ik het allemaal erg teleurstellend. Wazzup, having a Bud, lijkt wel heel ver weg. Polletjes buitelden ook over elkaar heen, ik heb er de enige uitgeplukt die enigszins wetenschappelijk is. Dagblad USA Today vroeg 238 volwassenen om een rapportcijfer. Budweiser scoorde het hoogst in de top-tien, met de krabben op strandbezoek (gemiddelde score 8.56). HIER de volledige lijst. We doen de allerslechtste er ook maar bij, de gelikte super- salesman van Salesgenie (4.5). Brrr. 

Newsweek ook zonder tabaksreclame te koop in VS

De in de VS zeer sterke anti-tabakslobby claimt weer een succesje. Ze wist het bekende weekblad Newsweek te bewegen abonnees de optie van een ‘'rookvrije'' editie desgevraagd te bieden. Dus zonder advertenties voor tabaksartikelen. Al in 2003 besloten Newsweek, Time en U.S. News and World Report onder druk om geen nummers met tabaksadvertenties meer te sturen naar scholen. Maar Newsweek is het eerste Amerikaanse tijdschrift dat zijn abonnees de keuze laat – met of zonder.
De beslissing van het blad werd onlangs met een ludieke advertentie aangekondigd in The New York Times. Het leek op een Newsweek-pagina, maar het bleek een duur feestje van de plaatselijke anti-rook organisaties Tobacco Action Coalition of Long Island en de NYC Coalition for a Smoke-Free City.

Reclamerakkers noemt reclamebesluit Mars ‘onnodig’

Zoals verwacht staat de foodbranche niet te trappelen om de reclamebeperkingen over te nemen die snoepfabrikant Masterfoods zichzelf heeft opgelegd, meldt vakblad Adformatie vandaag. De producent van Mars, M&M's, Snickers, Twix, Balisto en Bounty stopt wereldwijd met reclame speciaal gericht op kinderen tot twaalf jaar. Er is ook fundamentele kritiek. Zo noemt Liesbeth Hop van kenniscentrum Reklame Rakkers -waarin diezelfde foodbranche ook participeert- de stap van Masterfoods ‘onnodig'. Hop: ‘Wij hanteren

Huwelijksaanzoek in reclamezendtijd (en ze zei ‘ja’)

Rand Fishkin probeerde genoeg geld op te halen bij sponsors om zijn ''SuperProposal'' uit te zenden tijdens de SuperBowl. Hij wilde erin zijn vriendin Geraldine DeRuiter (Nederlandse roots?) ten huwelijk vragen. Het ging om ruim 3 miljoen euro omgerekend, dat -surprise- niet werd opgehaald. Hoewel CBS het toch overwoog, maar op 't laatste moment afhaakte. Met een gift van 3000 dollar van zijn moeder kocht Rand reclameruimte op een locale zender in Seattle, in Geraldine's favoriete tv-serie (Veronica Mars). Bij het zien gaat ze bijna angstig over de rooie en zegt gelukkig 'ja'. Ik denk dat ze het niet had overleefd als dat spotje echt tijdens de SuperBowl door 93 miljoen mensen was gezien…  HIER zijn aanzoek-per-spotje, HIER haar reactie. Erg leuk allemaal.

‘Wig-out’ film op YouTube blijkt reclame (?) Sunsilk

Is er nog wat heilig, in de commerciële communicatie? Gaat dit niet te ver? Of is dit juist heel goed, want heel leuk & populair. En het tegendeel van schadelijk voor een gerenommeerd merk. En vindt ''de consument'' het allemaal prima, hoe meer leuk hoe beter, maakt niet uit van wie afkomstig? Leuke discussie. Fake of niet. Die vraag komt steeds vaker op als je naar YouTube-filmpjes kijkt. Soms blijkt DEZE FILM HIER, hoe levensecht ook, niet alleen een fake, maar zelfs een vorm van reclame-uiting te zijn. Zoals, in dit geval, voor shampoomerk Sunsilk, bedacht door de Unilever-vestiging in Canada. De lange video, sla de eerste minuten gerust over, toont een ‘'wigout'' van een aankomende bruid. Kennelijk geen onbekend verschijnsel, we zullen er maandblad Psychologie eens voor opslaan. Jonge vrouw wordt hysterisch, kapper verknalde huwelijkshaar. Ze zet  zelf(s)

Gefinancierd door reclame: ‘Gratis krant KPN en PCM’

Telecomconcern KPN en PCM Uitgevers beginnen samen een nieuwe gratis krant, de vierde in Nederland, Dag geheten. Volgens het Algemeen Dagblad is er een principe akkoord- letter of intent – waaruit blijkt dat deze krant ook op de computer, tv schermen in treinen en op mobiele telefoons wordt gebracht en te beginnen met een (digitale) televisiegids. De gratis krant zou al in mei verschijnen. KPN en PCM geven geen commentaar