Categorie: "Varia"

Nieuwe reclamevorm van Symantec: een rockband

Aandacht voor weer eens een andere vorm van reclame. Computerbeveiliger Symantec heeft de rockband "Rockdotrock" opgericht, meldt Security.nl. De band is een alternatief voor "broadcast advertising", en heeft als doel Symantec bij het publiek bekend te maken en natuurlijk rock 'n roll te spelen. De eerste "adverband" ter wereld is via rockdotrock.com te beluisteren. De teksten bevatte genoeg internetjargon. De begintune spettert lekker met ''Mr Software can you help me out, there's something I'm not sure about…'  Blogger DWizzy reageerde: ''Wat grappig, in de clip heeft de 'held' een Mac. Vervolgens reclame voor Norton producten die daar natuurlijk niet op draaien.''

 

Reclame Folgers-koffie en IKEA-hond ‘gekst van 2006′

Adfreak, het blog van het Amerikaanse reclamevakblad Adweek, stelde een top-10 lijst op van meest irritante/rare/leukste postings van 2006. Twee pikken we eruit, een erg irritante, een erg rare. De irritante is de ''Tolerate mornings'' COMMERCIAL, van reclamebureau Saatchi & Saatchi in de VS, voor Folgers koffie. Een legertje getikte, zonnetypes terroriseert een buurt met vreselijk muziek en teksten (''Get up/out of bed, you can sleep when you are dead''). Er is nog een site ook, om dat liedje te downloaden of een ringtone op te halen. Ook op de lijst de rare FOTO uit de IKEA-catalogus. Is het, op de pagina in die Canadese catalogus, ''gewoon'' het pootje van het hondje, of een gephotoshopte menselijk penis? IKEA ontkent dat laatste…

Red Bull heeft behalve tijdschrift nu ook tv-zender

Handig voor de marketing. De Oostenrijkse fabrikant van de Red Bull-drankjes, dat al actief is in de media en onder meer het magazine ''Seitenblicke'' exploiteert, stapt nu ook in televisie. Het bedrijf, inmiddels een van de grootste van Oostenrijk, heeft de regionale zender Salzburg TV overgenomen voor een onbekend bedrag. De zender bereikt maxiaal 760.00 gezinnen via de kabel, schrijft Horizont.net, maar gaat in de toekomst ook uitzenden naar meer landen via een satelliet. De zender bereikt al meer delen van Oostenrijk en ook zuid-Duitsland en zal ongetwijfeld worden betrokken bij de marketing van Red Bull. Daarover wordt niets gezegd. De uitgeverij heet Red Bulletin Verlags. De oprichter van Red Bull komt uit Salzburg, waar de fabrikant diverse sportclubs sponsort.

Goedkoop: ‘Nederlander dubbelhartig over reclame’

Nederlanders zijn ''dubbelhartig'' als het om reclame gaat. Dat constateerde gisteravond Hans Goedkoop, presentator van het NPS/VPRO-programma Andere Tijden, dat deze keer aan 40 jaar STER-reclame (klik om uitzending te zien) was gewijd. De eerste STER-op zwart/wit-tv was op 2 januari 1967, waaraan tien jaar politiek gesteggel vooraf was gegaan. Het publiek moest worden beschermd tegen het ''geweld van de commercie'', vond men in Den Haag. Dubbelhartig omdat vooral Publieke Omroepkijkers vinden dat reclame eigenlijk weg moet

De grote lessen voor 2007 – volgens Eugène Roorda

De grote lessen voor 2007 zijn volgens reclame/marketingcolumnist Eugène Roorda dat ‘'niks meer blijft zoals het was, niemand nog een exclusieve domein kan claimen en dat snelheid de belangrijkste asset wordt.'' En, vervolgt hij in zijn column bij BNR Nieuwsradio vandaag, dat ‘'onvermoede product/ markt combinaties de toekomst hebben op basis van dat sterke multimerk met die diepgevoelde zingeving en betekenis.'' Zo stapt Harley Davidson binnenkort in de vleessnackjes, gaat Pepsi in biologische voedsel, verkoopt Hema al condooms, komt Bavaria

TopGear mag Daihatsu Copen niet ‘nichterig’ noemen

Een oudejaarsconference van Youp van 't Hek bezegelde in 1989 het (Nederlandse) lot van het alcoholvrije biertje Buckler. Van 't Hek toen, onder meer: ''Dat is dat gereformeerde bier. Daar heb ik zo'n ongelofelijke hekel aan. Aan Buckler-drinkers. Gadverdamme. Die types die naast je in het café staan en niet dronken worden.''  In Engeland is het Japanse sport- autootje Daihatsu Copen onderhanden genomen door presentator Jeremy Clarkson van het populaire BBC TV-programma TopGear. Hij noemde het een ''nichterige auto.''  Letterlijk:  'A bit gay, very ginger beer.'' Mocht dus niet. De

Geen auto. Maar WAT lanceert BMW deze maand wel?

Wat is your idea of joy? Als onderdeel van wat kennelijk een marketing- campagne is, is BMW druk aan het teasen. Wat voor nieuw product komt er uit hun koker later deze maand? KLIK HIER en dan op, haha, de ufo, bovenaan. Zijn de getoonde producten echt? Iets dat in de BMW gaat passen maar er ook uitgehaald kan worden? Bloggers in diverse landen bezorgt het filmpje genoeg hoofdbrekens, in ieder geval. En daar gaat het toch om, weet BMW. Zie wat ''het'' te bieden heeft: USB-connection, MP3-speler, DVD/CD-drive, Bluetooth interface, LCD-display met 65,000 kleuren, voice recognition, high processor performance, low energy-consumption, Recharges itself… Rara, WAT is dit voor een joystick?

Dankzij reclame: gratis sms-en met mobiele telefoon

Het Groningse bedrijf TwinningMinds start deze maand onder de naam FreeM een proef waarbij gebruikers gratis sms-jes kunnen versturen via hun eigen mobiele telefoon.  Kosteloos -mits de benodigde ''spaarpunten''  zijn verzameld- want gesponsord door adverteerders, meldt het Financieele Dagblad. Ook is het downloaden van een programmaatje nodig en moet de gsm een mobiele internetverbinding kunnen maken. Tijdens de pilotperiode,

Donderdagavond op de VPRO: 40 jaar STER-reclame

De 30-seconde commercial is, ook in het internettijdperk, nog steeds alive and kicking. Zie de belangstelling voor de Gouden Loeki-verkiezing en -uitzending. Maar nu gelukkig ook wat fundamenteler aandacht voor tv-reclame. Andere Tijden, het kwaliteitsprogramma van VPRO/NPS, besteedt donderdagavond, op Nederland 2, om 21.25 uur, aandacht aan veertig jaar Ster-reclame. ‘'Hoe televisiereclame in veertig jaar van braaf en burgertruttig tot sexy en shocking werd en hoe humor en amusement steeds meer worden ingezet voor diepvrieskroket en doperwt in pot.'' Dinsdagmiddag

‘Witte fietsenplan’ onderdeel buitenreclame-deal

Buitenreclame-exploitant JCDecaux, dat zichzelf omschrijft  als ‘'stadsmeubilairbedrijf dat dit meubilair financiert middels de verkoop van reclameruimte,'' heeft een leuk plan, het ‘'witte fietsenplan'', bedacht voor grotere Nederlandse gemeenten. Om zo makkelijker exclusieve contracten met gemeenten aan te gaan voor abri- en/of billboardconcessies. Al rept het van origine Franse bedrijf van ''idealistische motieven, die aan de basis staan van dit initiatief'', dat al een succes is gebleken in Frankrijk, België en