Categorie: "Varia"

De grote lessen voor 2007 – volgens Eugène Roorda

De grote lessen voor 2007 zijn volgens reclame/marketingcolumnist Eugène Roorda dat ‘'niks meer blijft zoals het was, niemand nog een exclusieve domein kan claimen en dat snelheid de belangrijkste asset wordt.'' En, vervolgt hij in zijn column bij BNR Nieuwsradio vandaag, dat ‘'onvermoede product/ markt combinaties de toekomst hebben op basis van dat sterke multimerk met die diepgevoelde zingeving en betekenis.'' Zo stapt Harley Davidson binnenkort in de vleessnackjes, gaat Pepsi in biologische voedsel, verkoopt Hema al condooms, komt Bavaria

TopGear mag Daihatsu Copen niet ‘nichterig’ noemen

Een oudejaarsconference van Youp van 't Hek bezegelde in 1989 het (Nederlandse) lot van het alcoholvrije biertje Buckler. Van 't Hek toen, onder meer: ''Dat is dat gereformeerde bier. Daar heb ik zo'n ongelofelijke hekel aan. Aan Buckler-drinkers. Gadverdamme. Die types die naast je in het café staan en niet dronken worden.''  In Engeland is het Japanse sport- autootje Daihatsu Copen onderhanden genomen door presentator Jeremy Clarkson van het populaire BBC TV-programma TopGear. Hij noemde het een ''nichterige auto.''  Letterlijk:  'A bit gay, very ginger beer.'' Mocht dus niet. De

Geen auto. Maar WAT lanceert BMW deze maand wel?

Wat is your idea of joy? Als onderdeel van wat kennelijk een marketing- campagne is, is BMW druk aan het teasen. Wat voor nieuw product komt er uit hun koker later deze maand? KLIK HIER en dan op, haha, de ufo, bovenaan. Zijn de getoonde producten echt? Iets dat in de BMW gaat passen maar er ook uitgehaald kan worden? Bloggers in diverse landen bezorgt het filmpje genoeg hoofdbrekens, in ieder geval. En daar gaat het toch om, weet BMW. Zie wat ''het'' te bieden heeft: USB-connection, MP3-speler, DVD/CD-drive, Bluetooth interface, LCD-display met 65,000 kleuren, voice recognition, high processor performance, low energy-consumption, Recharges itself… Rara, WAT is dit voor een joystick?

Dankzij reclame: gratis sms-en met mobiele telefoon

Het Groningse bedrijf TwinningMinds start deze maand onder de naam FreeM een proef waarbij gebruikers gratis sms-jes kunnen versturen via hun eigen mobiele telefoon.  Kosteloos -mits de benodigde ''spaarpunten''  zijn verzameld- want gesponsord door adverteerders, meldt het Financieele Dagblad. Ook is het downloaden van een programmaatje nodig en moet de gsm een mobiele internetverbinding kunnen maken. Tijdens de pilotperiode,

Donderdagavond op de VPRO: 40 jaar STER-reclame

De 30-seconde commercial is, ook in het internettijdperk, nog steeds alive and kicking. Zie de belangstelling voor de Gouden Loeki-verkiezing en -uitzending. Maar nu gelukkig ook wat fundamenteler aandacht voor tv-reclame. Andere Tijden, het kwaliteitsprogramma van VPRO/NPS, besteedt donderdagavond, op Nederland 2, om 21.25 uur, aandacht aan veertig jaar Ster-reclame. ‘'Hoe televisiereclame in veertig jaar van braaf en burgertruttig tot sexy en shocking werd en hoe humor en amusement steeds meer worden ingezet voor diepvrieskroket en doperwt in pot.'' Dinsdagmiddag

‘Witte fietsenplan’ onderdeel buitenreclame-deal

Buitenreclame-exploitant JCDecaux, dat zichzelf omschrijft  als ‘'stadsmeubilairbedrijf dat dit meubilair financiert middels de verkoop van reclameruimte,'' heeft een leuk plan, het ‘'witte fietsenplan'', bedacht voor grotere Nederlandse gemeenten. Om zo makkelijker exclusieve contracten met gemeenten aan te gaan voor abri- en/of billboardconcessies. Al rept het van origine Franse bedrijf van ''idealistische motieven, die aan de basis staan van dit initiatief'', dat al een succes is gebleken in Frankrijk, België en

Reclamewereld.blog wenst u GELUKKIG NIEUWJAAR

Reclamewereld.blog wenst alle bezoekers een goed, gezond en zakelijk voorspoedig 2007. En uiteraard ook kwalitatieve reclame (maar wel met mate). Een goed moment wellicht om even stil te staan bij de gang van zaken bij dit blog sinds de officiële lancering op 12 september vorig jaar als ‘'publieksblog voor reclame,'' met een mix van opinie en reclame- nieuws. Wekelijks is het aantal pageloads gestegen tot over de 5000 p.w. en het aantal unique visitors tot ruim 3500 p.w. Met enkele formidabele -niet meegetelde- uitschieters. Bij voorbeeld

Is er een overeenkomst tussen reclame en religie?

''In een wereld vol e-mail is de kerk het telegram gebleven, dat langzaam maar zeker met haar gebruikers uitsterft'', aldus Léon Bouwman, hoofdredacteur van vakblad Adformatie, onlangs in zijn tweewekelijkse column in de Telegraaf op Zondag. Hij ging onder meer in op recente opmerkingen van de Belgische kardinaal Godfried Danneels over reclame als middel om de kerk weer vol te krijgen. Zie hier. Het probleem van het merk kerk is complex, stelde Bouwman, want geloven mag weer, ''kijk maar naar het succes van het spirituele tijdschrift

Nieuw: Opinio, opinieweekblad zonder advertenties

In de krant die deze vrouw leest, staan ze volop: advertenties, plaatjes en cartoons. Maar vanaf vrijdag 19 januari verschijnt er een nieuw opinieblad, een wekelijkse krant op tabloidformaat, dat het alleen moet hebben van inkomsten van lezers en inhoudelijk van woorden. Dat meldt Het Parool over Opinio, dat in eerste instantie in een oplage van 50.000 verschijnt. Het blad wordt geleid door de oud-directeur van De Groene Amsterdammer, Huub Schreurs, en een oud-eindredacteur van dagblad Trouw. Opinio moet 

Toppertje: verkoop verdubbeld, zangers afgescheept

Een mager bedankje… Heeft Drinks & Liquors, de producent van Toppertje, ooit een bedankje gestuurd naar de Amsterdamse volkszangers Guillermo & Tropical Danny, vroeg de VPRO? Mede-eigenaar Parvin: “We hebben ze een paar dozen Toppertje gegeven.” Mixdrankje Toppertje bestond al drie jaar toen het duo afgelopen zomer het voor het eerst bezong via de Amsterdamse lokale zender AT5. Ze scoorden een nummer 1 hit met 'Toppertje', maar wat deed de verkoop? "Die is na de zomer verdubbeld. Waren de shooters Feigling en Boswandeling voorheen nog marktleider, tegenwoordig doen we lekker mee," aldus Parvin. Ook voor platen- maatschappij Universal