Categorie: "Varia"

‘Kruidenierenoorlog, want verder weinig te melden?’

Prijzenoorlogen voeren zit vooral in de psyche van de kruideniers, denkt reclameman Eugène Roorda. ‘'Ze willen in zichzelf steeds dat oorlogs- gevoel oproepen. Waarschijnlijk om de interne monotonie te doorbreken en het personeel te motiveren'', suggereert hij vandaag in zijn column op BNR Nieuwsradio. Al heeft Roorda z'n twijfels. ‘'Maar het kan óók zijn dat ze de oorlog uitroepen omdat ze verder weinig te melden hebben. Dus verklaren ze elkaar maar de oorlog, dan gebeurt er tenminste weer wat.'' De oorlogsbudgetten zijn overigens niet kinderachtig. ''Albert Heijn geeft

Heel wat anders: chat en kijk mee op Diesel.com live

Rara wat is dit allemaal en wat gebeurt hier allemaal. Heidies for succesful living? Heel wat anders, veel onderbroekenlol, maar ook reclame voor Diesel, geloof ik. Ga snel even kijken. Chat eventueel mee en kijk naar little brothers & sisters op Diesel.com. Na DIT, en DIT, Diesel kan niet genoeg krijgen van dit moderne live gedoe…

Zelf commercials maken op ‘mash-up’-site van Nike

The Second Coming. Onder die noemer stelt Nike internetters in staat om zelf een eigen montage (mash-up) te maken, via de SITE NikeMashUp, van een net nieuwe commercial. Daarop is een grote hoeveelheid beeldmateriaal te vinden, inclusief muziek, waarvan een kleine selectie gebruikt is voor de originele commercial. Met het ruwe materiaal kunnen internetters nu een eigen montage maken, meldt Emerce. De nieuwe commercial vormt een

Waar blijven ze nou, die Burger King Xbox 360-games?

‘'Yeah, en wij wii games bij de McDonalds… Dat zal de vetverslaving van mensen alleen nog maar aan- wakkeren, waarna er van allerlei instanties protesten komen …'' Schrijft Denise heel wijs op zusterweblog Games.blog, waar de TRAILERS te zien zijn. Maar blogchef Eric Roggeveen betreurt het zeer dat die uiterst succesvolle actie in Amerika nog steeds niet naar Nederland is gearriveerd: de Burger King Xbox360-games. ''Ik bedoel spellen die gratis bij een Value Meal zitten, hoeveel kan dat in hemelsnaam voorstellen? Maar nu ik

Zwangere vrouwen als ijsscultpuren in anti-rookspot

  

The Truth, de Amerikaanse organisatie die het roken bestrijdt, bracht net een nieuw internetfilmpje uit van een opmerkelijke actie. De anti-roken ''commercial'' duurt enkele uren, want beelden van zwangere vrouwen van ijs smelten, waarna plastic baby's, die ze in hun buik hadden, op straat rollen. Wel kort is het internetfilmpje, dat een goede impressie geeft. De tekst ernaast: ‘'Elke dag verliezen meer dan 30 kinderen hun moeders door toedoen van tabak.'' Crispin Porter + Bogusky is het (Amerikaanse) reclamebureau.

Verboden ‘subliminal advertising’ door McDonald’s?

Subliminal advertising' mag niet, bij mijn weten. Je laat een enkel beeldje zien in een commercial waarvan de kijker zich niet bewust is. Toch ziet-ie ''iets.'' En als dat verschillende malen wordt herhaald, dan blijft juist dat beeldje ‘'hangen'', wat de verkoop van een product of dienst stimuleert. Onbewust. Maar eerlijk reclamemaken is dat niet. In een aflevering van Iron Chef America, op het Food Network -een kabelzender- waar culinaire baasjes met elkaar in gesprek waren, dook ineens zo'n beeldje op van McDonald's, met I'm loving it. Gespot en op YouTube gezet en geanaliseerd (en gemeld door blog Adfreak). Productiefoutje? Of heel getruct van de hamburgergigant? Fascinerend!

Optimel Contr. op? Danone: ‘Briljante marketingtruc’

Optimel Control, het nieuwe zuiveldrankje dat de eetlust moet drukken, maar geen afslankmiddel is, is tijdelijk uitverkocht. Meldden voorpagina-advertenties van producent Campina deze week bijna trots. Maar de concurrent, Danone, zegt: ‘'Dit is een briljante marketingtruc.'' Niek van Ekster in de Volkskrant vandaag: ‘'Ik heb Optimel het afgelopen weekend nog in de supermarkt zien staan, zelfs met 35 pct korting- stickers erop.'' Maar de Danone-baas heeft ook scherpe kritiek op het product zelf. ‘'Voor de consument klinkt dit te mooi om

40 jaar Super Bowl-spotjes kostten 1,33 miljard euro

Super Bowl Sunday is op 4 februari in Amerika en dat is meteen de 41ste football-finale. Onderzoeksbureau TNS Media Intelligence belichtte de onvoorstelbaar hoge advertentie-uitgaven in de afgelopen veertig jaar. Toen werd ongeveer elf uur advertentieruimte gekocht, ter waarde van 1.72 miljard dollar, zo'n 1.33 miljard euro, schreef Frank Heukels op Molblog. De commercials zijn vaak van hoge kwaliteit. De SuperBowl is jaarlijks ook een reclameblok voor de makers, de bureaus. Grootste SuperBowl-adverteerder allertijden? Biergigant Anheuser Busch, gevolgd door de huidige hoofdsponsor Pepsi-Cola. Voor de liefhebbers: de spotjes van 2006 zijn te bekijken via humor.about. Volgens

Dierenvriendin in striptease voor Peta-organisatie

Peta/People for the Ethical Treatment of Animals, de dierenrechtenorganisatie met wereldwijd meer dan 1.6 miljoen leden, doet soms rare dingen om de aandacht te trekken. Deze keer met een Amerikaans viral FILMPJE -om dooor de sturen- van een heuse striptease, verpakt als State of the Union (Undress)-speech. We zien Marianne Thieme van onze Partij voor de Dieren dat haar niet zo gauw na doen voor 't goede doel. Het Petameisje praat maar door tijdens het strippen, maar luisteren naar haar woorden is moeilijk als je weet wat er komt. En die zijn inhoudelijk niet verkeerd. Dat filmpje is verkeerd, maar als fenomeen de moeite waard om te bekijken; Peta is toch een gerespecteerde organisatie, niet waar – de grootste van zijn soort ter wereld nog wel. Daarna volgen afschuwelijk beelden van verminkte dieren, dat dan nog wel.

Top-3 retailadverteerders: AH, Blokker en Kruidvat

Wat reclamemaken betreft was Albert Heijn vorig jaar weer de big spender onder de retailketens, gevolgd door Blokker en daarna Kruidvat. AH gaf bruto 46,7 miljoen uit -de bedragen zijn in alle gevallen exclusief gerealiseerde kortingen. Blokker heeft vorig jaar bruto 36,8 miljoen euro uitgegeven aan reclame, bijna twee keer zoveel als in 2005, blijkt uit metingen van Nielsen Media Research, opgetekend door AD.nl. Al ontkent Blokker zelf die verdubbeling. Ikea (+79 pct), supermarkt Plus (+32 pct) en Media Markt (+11 pct) verhoogden ook hun reclame-inspanningen ook substantieel. AH gaf minder