Hear, hear! ”Reclame is, als ze goed en mooi gemaakt is en op een slimme manier is ingezet, voor het grote publiek aantrekkelijk,” schrijft Ster in zijn jaarverslag over 2011. Met een nettoresultaat van 209 miljoen euro in dat jaar levert de verkooporganisatie van de Publieke Omroep een belangrijke bijdrage aan de mediabegroting van het ministerie van OCW. ”Hierdoor zorgt Ster er mede voor dat de publieke omroep mooie, onderscheidende programma’s kan blijven maken,” pepert het persbericht die boodschap er nog maar eens in, mede richting politieke partijen in Den Haag. Verder in het verslag constateert Ster dat ‘reclame leeft’ (zie ook hun nieuwe We Love Reclame-site). ”Het Nederlands publiek waardeert bijzondere, mooie, goed gemaakte reclame. Ster blijft inzetten op aantrekkelijke en aansprekende reclame – op welk mediumtype dan ook. Met de Ster Gouden Loeki ‘vieren’ we ieder jaar televisiereclame en geven we het Nederlands publiek letterlijk een stem. In 2011 zien 1,5 miljoen mensen ‘Altijd Samen’ van T-Mobile de Ster Gouden Loeki winnen tijdens een spetterende liveshow. Twitter staat bomvol reacties en felicitaties en de Ster Gouden Loeki is trending topic. Ook tijdens SterLab 2011 zien we veel reacties op de innovatieve reclameblokken, de making ofs en de historische tv-commercials.” En Ster -ze hebben de vier hoofdletters kennelijk laten vallen, daar in Hilversum- tenslotte: ”Reclame is, als ze goed en mooi gemaakt is en op een slimme manier is ingezet, voor het grote publiek aantrekkelijk. We blijven – samen met de branche en samen met de publieke omroep – werken aan aantrekkelijke reclame en een optimaal resultaat. Reclame leeft!”
PS Ster verkoopt dus reclame voor de Publieke Omroep, maar niet alleen op tv, wat sommigen ten onrechte denken, maar ook radio en internet. De publieke omroep wordt ‘duaal’ gefinancierd, op twee manieren dus. Enerzijds uit algemene middelen van de overheid (via het ministerie van OCW), anderzijds uit reclameopbrengsten van Ster. Vorig jaar was die bijdrage dus 209 miljoen euro netto. Ster-directeur Arian Buurman spreekt in dat verband van een substantiële bijdrage aan de mediabegroting van de overheid. ”Op deze manier draagt Ster al jaren bij aan een vitale en onafhankelijke publieke omroep.”
Lees ook:Ster-reclame draagt minder bij aan mediabegroting OCW in 2015
Lees ook:50-jarige Ster bedankt adverteerders met commercial vol Gouden Loeki-hits
Lees ook:Gouden Loeki 2011 voor Ali B’s ‘Altijd samen’ van T-Mobile en reclamebureau Etcetera (2e: Gamma/Bouwsteentjes/TBWA)
Lees ook:Gouden Loeki 07: kiezen uit tien commercials voor maand maart
Lees ook:Art Rooijakkers presenteert Ster Gouden Loeki 2013