De publieke televisie moet een kwaliteitszender krijgen zonder reclame. Nederland 2 zou hiervoor het meest geschikt zijn. Verschillende televisiedeskundigen en programmamakers pleiten vandaag in Trouw voor een publiek net met kwaliteits- programma’s zonder onderbreking door reclameblokken, melden o.m. Adformatie en Elsevier. Kijkers met behoefte aan diepgang en achtergrond weten dan waar zij terechtkunnen, net zoals kijkers voor amusement afstemmen op Nederland 1, schrijft het dagblad. Nederland 2 leent zich volgens tv-deskundigen het best voor het label kwaliteitszender, maar dan moet die niet langer gebukt gaan onder opgelegde marktaandelen en de dwingende eis van hoge kijkcijfers. Hierdoor is het publieke net nu een mix van spelletjesprogramma’s als Twee voor twaalf, royaltytelevisie, kunstdocumentaires en Zembla.
Nederland lijdt onder de jacht op hoge kijkcijfers, vindt VPRO-directeur Marieke Schoenmakers. De Stichting Ether Reclame (STER), die gaat over reclame op televisie, legt omroepen en programmamakers hieromtrent eisen op.
Met het verdwijnen van de reclames kunnen programma’s op de zender ‘meer worden beoordeeld op basis van kwaliteitseisen en maatschappelijke impact,’ denkt Schoenmakers. De vraag blijft dan wie of wat het bestaansrecht gaat bepalen van programma’s die doorgaans een kleine groep kijkers trekken, aldus Elsevier.
Lees ook:‘Publiek ziet reclame als nuttige informatie’
Lees ook:Doven willen ondertiteling van tv-commercials
Lees ook:President Sarkozy wil Franse staatstelevisie geheel reclamevrij maken
Lees ook:VPRO’s ‘Bang voor Rutte 2′-advertentie in dagbladen
Lees ook:PvdA: omroep minder afhankelijk van reclame