Reclamecampagne Esso en Tchibo teruggetrokken vanwege ‘Nazi-leus’

Nadat Nokia in Amerika de mist in was gegaan met de slogan ”To Each His Own”, is het nu de beurt aan koffieleverancier Tchibo and en Esso. De bedrijven moesten een landelijke Duitse reclamecampagne terugtrekken, vanwege het gebruik van de historisch beladen woorden ”Jedem den Seinen” (dus ieder zijn eigen koffie). Deze tekst lijkt sterk op de spreuk ‘Jedem das Seine’ (foto), die in Nazi-Duitsland boven de toegangspoort van concentratiekamp Bu chenwald stond. Wie daar naartoe werd gevoerd, kregen wat ze verdienden, vonden de Nazi’s. Joodse groeperingen hadden bij Tchibo en Esso geklaagd. Tchibo bood onmiddellijk haar verontschuldigingen aan, evenals Esso, aldus Spiegel Online. De woordvoerder van de oliegigant is boos op het reclamebureau, dat kennelijk de historische gevoeligheid van het zinnetje had onderschat. In de VS verving Nokia de woorden snel door Shakespeare’s ”As You Like It”, aldus Spiegel Online.

Lees ook:Nokia verrast met video advergame vanwege introductie GPS
Lees ook:Kinderen met Jodenster in ‘Vergeet dit nooit’-advertentie
Lees ook:Nokia wijst de weg in Londen met ‘world’s greatest signpost’
Lees ook:Brandstofverbruik hier en daar verminderd dankzij Esso claimt advertentie
Lees ook:Sprookjesachtige N82-commercial Nokia komt uit Singapore

3 reacties op “Reclamecampagne Esso en Tchibo teruggetrokken vanwege ‘Nazi-leus’

  1. Rolf

    Ik geloof dat Daewoo tien jaar geleden ook al dezelfde fout maakte door op de Duitse markt de slogan ‘Jedem das Seine’ te gebruiken.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Tim van den Dries

    Ik kreeg laatst een nieuwsbrief van Project Splitwheel (splitwheel.com), waar ze ook zo’n historisch foutje maakte… Daar was in één van de plaatjes de term ‘kraft durch freude’, vermeld (‘Sterkte door Plezier’, door een Rus, een bezoeker die een ontwerp had ingestuurd),…
    Ze waren wel zo vriendelijk een excuus-mailtje te sturen toen ze daar achter kwamen..

      /   Beantwoorden  / 
  3. Redactie, Michael

    Ook pijnlijk, meldt Spiegel Online (Engelstalige site van dat Duitse weekblad) verder: German food retailer Rewe failed to stop a brochure that read “Barbecuing: To Each His Own.” Rewe made a public apology.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.