Is Borsato’s ‘Wit Licht’ lange Postbus 51-spot voor War Child?

Arne Toonen, succesvolle commercialsfilmer te Amsterdam, heeft zich enorm geërgerd aan een recensie in Het Parool waarin werd gezegd dat Wit Licht een ”dubbel gevoel” achterlaat. Reden waarom de film slechts twee sterren kreeg.”Het lijkt een lange Postbus 51-spot” voor Marco Borsato’s War Child, aldus de krant, die overigens vol lof is over het vakmanschap van de makers. ”Wat is daar mis mee? WarChild is een prachtig initiatief en waarom mogen zij niet via een film een aangrijpend verhaal vertellen en daarvoor een bekende zanger in de hoofdrol gebruiken om meer publiciteit te trekken?” Toonen, zelf maker van veel kwalitatieve spotjes, is in alle opzichten onder de indruk van Wit Licht film, want vol drama, entertaining en met een duidelijke boodschap.Hij grijpt de recensie aan om alle Nederlandse filmrecenten aan te pakken die Wit Licht overdiend zwart maken en met nauwelijks enige trots naar films van Nederlandse makelijk kijken. Paul Verhoeven, Theo van der Sande (cameraman Wit Licht) en vele andere topfilmmakers vluchtten daarom naar de VS. ”Omdat ze daar wel de waardering krijgen die ze verdienen voor hun gedegen vakmanschap en gedurfde creativiteit.”

Eerder in zijn ingezonden stuk in Het Parool gisteren noemde filmer Toonen regisseur Van de Velde en cameraman Van de Sande ”te getalenteerd en ervaren om simpelweg een Postbus 51-spot te maken.” Waarmee hij de kwaliteit van veel van die spotjes toch te kort doet. Met de rest op recensenten ben ik het wel eens (maar, toegegeven, ik heb ‘Wit Licht’ niet gezien).

Lees ook:Postbus 51-spots bij Beeld en Geluid: ook als lesmateriaal
Lees ook:‘Life’ van Anton Corbijn: reclametrailer en advertentie
Lees ook:Postbus 51-campagnes overheid: minder maar wel effectiever
Lees ook:RVD over eigen werk: ‘Impact Postbus 51-campagnes verbeterd’
Lees ook:Ingezonden ‘psoedo commercial’ voor de brandweer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.