De STER, de organisatie die de reclamezendtijd op de publieke omroepen verkoopt, verwacht een flinke stijging in reclame-inkomsten nu de voetbalsamenvattingen terugkeren bij de NOS. 'Mijn eerste inschatting is dat de eredivisie zo'n 11 tot 13 miljoen euro per jaar aan reclamezendtijd zal genereren', zegt STER-directeur Arian Buurman, zo meldt ZNu. Met die schatting had de NOS natuurlijk rekening gehouden bij het bieden. De kosten die de publieke omroep maakt voor het verwerven van de televisierechten, zo'n 16 miljoen per jaar, worden door die terugvloeiende reclame-inkomsten voor een groot deel gecompenseerd. 'Dat is een prettige bijkomstigheid, maar niet de drijfveer van een publieke omroep', zegt Buurman politiek correct. 'Het is aan ons om de komst van extra kijkers te verzilveren', zegt Buurman ook. En dat kan natuurlijk niet alleen via een lang blokje ervoor of erna (want dan kijkt niemand meer), maar ook in het programma zelf… Het wordt dus bijna net als de zeer behoorlijk voetbaluitzending van RTL, minus, gelukkig, Umberto Tan.
Lees ook:Waarom ‘reclamevrij’ de Publieke Omroep schaadt
Lees ook:50-jarige Ster bedankt adverteerders met commercial vol Gouden Loeki-hits
Lees ook:Adverteerder omarmt vernieuwd Nederland 1 met €30 m. meer omzet
Lees ook:Ster-reclame draagt minder bij aan mediabegroting OCW in 2015
Lees ook:Unilever sluit deal van €70 miljoen voor reclame op Publieke Omroep