Tien regels waaraan reclame moet voldoen – om effectief te zijn

 De Duitse club van creatieven die in de reclame werkzaam zijn vroeg het managementadviesbureau McKinsey om de tien succesfactoren van geslaagde, dus effectieve reclame op een rijtje te zetten. Het blijkt om tien ''succesfactoren'' te gaan, meldt Marketing Online, dat op zijn beurt het Duitse vakblad Werben u. Verkaufen citeert. Waaraan campagnes allemaal niet moeten voldoen! Ze moeten 1. originaliteit tonen, 2. duidelijk zijn, 3. overtuigings- kracht hebben, 4. en een ambachtelijke kwaliteit, 5. de want-to-see- again factor in zich herbergen, 6. relevant zijn,  7. verschillen van de concurrentie, 8. consistent zijn met eerdere campagnes,  9. geloof- waardig zijn en tenslotte 10. een activerende werking hebben. Ga er maar aan zitten, reclamemakers!

 

De nummers 1 t/m 5 hebben vooral te maken met creativiteit (en hopelijk zit daar vaak een dosis humor bij) en liggen
goed bij de reclamebureaus, met MO/WuV. De nummers 6 t/m 10 zijn in trek bij de
adverteerders, blijkt uit het onderzoek van McKinsey, dat, surprise surprise, adviseert ''in ieder geval om bij een nieuwe campagne alle tien de punten langs te gaan''. Zodat een campagne niet doorschiet in welke richting dan ook.

Lees ook:Partij v.d. Dieren klaagt over varkenscampagne van Bennie Jolink
Lees ook:Onderzoek bewijst: negatieve reclame blijft beter bij
Lees ook:WK: Ook ING hoopt dat Uruguay vanavond naar huis gaat
Lees ook:RVD over eigen werk: ‘Impact Postbus 51-campagnes verbeterd’
Lees ook:‘Campagnes partijen bezorgt schaamrood op de kaken’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.