Interessant plan. Na zijn ideeën om de Franse publieke omroepen TV5 met France 24 samen te smelten, stelt Frankrijk's president Nicolas Sarkozy nu voor om de reclame te bannen op de publieke Franse zenders (France 2 en 3 zijn de belangrijkste). Extra zendtijd moet er komen voor Franse cultuur en in buitenlandse (dure) programma's moet gekapt worden. Dit alles te financieren, en dat is maar raar, door een belastingheffing op internet en mobiele telefonie. Bovendien komt er een heffing op de commercials voor de commerciële omroep (F1 is verreweg de grootste), die natuurlijk enorm profiteert van Sarkozy's plan. Wat wel logisch is. Volgens de Volkskrant vandaag is de Franse president jaloers op de Britse BBC, die volledig door de overheid wordt bekostigd en zich van kijkcijfers weinig en van wensen van adverteerders niets aan hoeft te trekken. ''Kwaliteit moet het criterium zijn,'' citeert het blad hem. ''Ik wil niet zeggen dat de publieke televisie saai of elitair moet zijn. Maar wel dat ze niet kan functioneren volgens strikt zakelijke criteria.'' Très bien, Monsieur le Président.
Lees ook:Franse publieke omroep wordt per 1 januari reclamevrij (na 20.00 uur)
Lees ook:Sarkozy boos over afbeelding in reclamecampagne Ryanair
Lees ook:Grote meerderheid Reclamewereld-stemmers voor reclamevrije PO
Lees ook:Programmamakers willen Nederland 2 als reclamevrije kwaliteitszender
Lees ook:Sexy schoolgirl-rel: Ryanair negeert Britse verbod reclamewaakhond