Communicatienetwerk brengt ook reclame Turkse moskeeën in

Nog dit jaar moeten 80 Turkse moskeeën in Nederland zijn aangesloten op een ''narrow- castingnetwerk'', onderling verbonden schermen waarop informatie (al dan niet betaald) en advertenties komen te staan. Nu hebben al 14 mos- keeën zo'n in de entreehal. Adverteerders die zich richten op de Turkse gemeenschap financieren het netwerk, meldt Emerce. Dat aantal groeit naar uiteindelijk 110 moskeeën met in totaal zo'n 10.000 bezoekers per dag. Erachter zit het bedrijf Ataline van Bulent Yigittop, die het netwerk vanuit zijn reclamebureau Esthetica financiert. Ook de Turkse overheid blijkt een vinger in de (communi- catie)pap te hebben. Want Ataline

werkt nauw samen met Diyanet, een Turks overheidsorgaan voor Godsdienstzaken, dat rechtstreeks onder de Turkse premier valt. Onder dat overheidsonderdeel vallen alle Turkse moskeeën, maar ook een groot deel (146) van de Turkse moskeeën in Nederland. Yigittop: "Diyanet heeft ons toestemming gegeven om in de moskeeën schermen op te hangen."

Financiering vindt niet vanuit Turkije plaats, benadrukt Yigitopp. Veel hoeven de moskeeën niet te doen. "Zij stellen hun locatie beschikbaar en zorgen voor een internetverbinding." Op de schermen is lokaal nieuws, informatie van de moskee en overheidsinformatie te zien, zegt Yigittop. Advertenties en gesponsorde informatie moeten voor inkomsten zorgen.

Mijn vraag: overheidsinformatie? Van de Turkse? Zou wel apart zijn, zo'n mogelijkheid tot eenrichtingscommunicatie met Turkse Nederlanders, to say the least.

Lees ook:Diverse religroepen achter ‘Ik geloof in dialoog’-advertentie in krant
Lees ook:Bankreclame, mits correct, moet blijven, aldus Reclamewereldpoll
Lees ook:Gmail is nieuwste doelwit agressieve campagne Microsoft
Lees ook:Zakennetwerk LinkedIn ook in Nederland open voor adverteerders
Lees ook:Commotie over Turks spotje waarin Hitler shampoo aanprijst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.