Waarom ‘reclamevrij’ de Publieke Omroep schaadt

Een reclamevrije Publieke Omroep. Die wens is wel eens geuit door de drie aanstaande coalitiepartners. Of ze er al iets over zijn overeengekomen is nog niet bekend, maar Arian Buurman, directeur van de STER neemt geen risico. En gaf gisteren CDA, PvdA en ChristenUnie nog snel even een duidelijke boodschap mee, via De Telegraaf op Zondag. Omdat ‘'reclamevrij'' de omroep zal schaden. En de BBC is geen goed voorbeeld voor Nederland. Ze legt ook graag uit waarom.

Het zal niemand verbazen dat Buurman geen voorstander is van een reclamevrije publieke omroep, waarvoor regelmatig stemmen opgaan. Wie graaft immers graag zijn eigen graf? Buurman: ,,Los van mijn eigen positie denk ik dat 'reclamevrij' voor de publieke omroep helemaal niet goed is. Als de Ster verdwijnt, kunnen adverteerders alleen terecht bij commerciële zenders. Dat betekent dat de reclamezendtijd schaarser en dus duurder wordt. Dat heeft weer tot gevolg dat de commerciëlen meer geld binnenkrijgen en gemakkelijker dure programmarechten of presentatoren kunnen betalen. Wellicht ten koste van de publieke omroep."

Bovendien, zo zegt zij in de DTOZ, 'helpt' de Nederlandse overheid dan buitenlandse aandeelhouders van commerciële omroepen te spekken.'' Voor de adverteerders zou het ook niet goed zijn, die moeten meer voor minder betalen. Want via de publieke omroep kunnen zij ook een interessante groep van hoger opgeleiden bereiken die slechts af en toe televisie kijkt, maar wel veel te verteren heeft."

Die mensen kijken volgens haar, naast naar sport en actualiteiten, naar wat minder toegankelijke programma's als documentaires die de commerciëlen nooit of te nimmer zullen uitzenden. ''Ik zie dan ook niets in het reclamevrije BBC-model, waar sommigen het over hebben. Er wordt vergeten dat de BBC haar programma's over de hele wereld kan verkopen en dat is een enorme bron van inkomsten." En net als iedere STER-directeur voor haar pleit ook Buurman -helaas- weer voor programma-onderbrekende reclame bij de Publieke Omroep.

Over inkomsten gesproken, een paar nuttige cijfers in de Telegraaf op Zondag: van de rijksbijdrage van 672 miljoen euro die de landelijke publieke omroep in 2005 (!) ontving, waren 186 miljoen euro afkomstig van de STER. En dat is veel minder dan ik had gedacht. 

 

Lees ook:Plasterk wil reclame op websites Publieke Omroep aanpakken
Lees ook:STER verwacht 13 miljoen euro extra reclame dankzij voetbalrechten
Lees ook:Max, de publieke omroep voor ouderen, wil af van de STER (‘Loeki pensioneren’)
Lees ook:STER komt met portal ‘Welovereclame’ over reclame
Lees ook:Mediaminister kijkt of Ster spots concurrentie mag weigeren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

Current ye@r *