BusinessWeek: ‘Wat rookt Sony in Amsterdam?’

Een onbegrijpelijk kop, die uitleg behoeft. Het gerenommeerde Amerikaanse zakenblad BusinessWeek beschreef onlangs het succes van Amsterdam als vestigingsplaats voor internationale reclamebureaus. Zo openden o.m. Wieden + Kennedy, 180 en Strawberry Frog er kantoren. En, belangrijker, ze halen de een na de andere grote internationale klant binnen. Rara hoe kan dat? Amsterdam is in Amerika primair bekend vanwege Rembrandt, de grachten en de gelegaliseerde cannabisverkoop. Toen ook Sony in Amerika onlangs klant werd bij 180, grapte BW: ‘'What is Sony smoking?''  Het artikel

verklaart de populariteit van Amsterdam als vestigingsplaats door te wijzen op, los van de hash en de grachten, de mix van nationaliteiten, het zeer levendige klimaat voor reclamecreatieven en designers in de hoofdstad, maar ook op het kunnen wandelen of fietsen naar de werkplek blijkt een trekker. Evenals de nabijheid van Schiphol.

Maar die bureaus, met klanten als Coca-Cola, Motorola, Nike, Adidas, zijn kwalitatief natuurlijk uitstekend en weten niet-Nederlands toptalent aan zich te binden. Brian Elliott, mede-oprichter van reclamebureau Strawberry Frog in BW -het artikel bereikte ons via de VEA/vereniging van reclamebureaus- vat samen: ''Amsterdam maakt het voor ons mogelijk om in contact te onderhouden met de wereld, zonder dat we verzwolgen worden door een of andere cultuur.''

Lees ook:Amerikanen kopen reclamebureau 180 Amsterdam
Lees ook:‘Hello Tomorrow’ nieuwe internationale campagne Emirates
Lees ook:Legende Zodiac Race tot leven gebracht in promotiefilmpje Onisuka Tiger
Lees ook:Dansende autorobots/transformers geparodieerd: Chevrolet Aveo
Lees ook:Reclame-effectiviteit: Euro-prijs naar Adidas en 180

2 reacties op “BusinessWeek: ‘Wat rookt Sony in Amsterdam?’

  1. tom kniesmeijer

    Ha, Amsterdam als Creative Capital. Is al jaren een stokpaardje van me, ben blij dat Business Week onze Europese Reclame Hoofdstad heeft ontdekt, dankzij 180. Nu maar hopen dat de VEA de PR rondom Amsterdam verder gaat aanwakkeren, zodat meer zachtjes in slaap gesukkelde wereldwijde merken een bureau zoeken in Nederland.
    Gelukkig zijn ze bij FHV ook al goed begonnen, met Mercedes erbij voor 18 landen.
    Meer internationale klanten voor meer Nederlandse bureaus, een goede wens voor 2007.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Robert Röling

    Tja, en dan de gemeente die het belang van een Miami Ad School blijkbaar niet inziet…. Wil je er voor zorgen dat deze nieuwe internationale reclamebureaus ingebed raken in Amsterdam moet je ook zorgen voor institutionalisering..dwz onder meer onderwijs en kennisuitwisseling!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.