Categorie: "Uit de oude doos"

Sterk verhaal: dankzij Optimel zak je niet in de sneeuw

Only 0.1% fat.’ Uit De Oude Doos, 2005. Geen advertentie voor deze tijd van het jaar, maar-ie komt dan ook helemaal uit India, dit sterke (reclame)verhaal. Site Adoholic daar haalde ‘m op haar beurt weer uit Duitsland, dus dat gereis door cyberspace heeft gewoon een aantal jaren geduurd. Misschien is deze reclame zelfs een tijdje zoek geweest. En nu sneeuwt het dus niet meer. Optimel, van producent Friesland Campina, heet in Duitsland Optiwell (in Duitsland). De uiting werd destijds gemaakt door reclamebureau KNSK/BBDO in Hamburg.

Messi vertelt iets over zichzelf aan Adidas, en dan aan Pepsi

Bij zijn club FC Barcelona is sterspeler Lionel Messi niet te stuiten, maar bij de nationale ploeg van Argentinië loopt het allerminst op rolletjes. Hij werd zelfs uitgefloten op de Copa de afgelopen week, want uitschakeling dreigt. Maar nu even over reclame. Onlangs toonde ik, als ode aan Messi vanwege Barcelona’s Europa Cup, een oud spotje van Adidas, waarin hij wat over zichzelf vertelde. Over zijn groeiziekte, waardoor hij over de grond is leren spelen. Dat was in 2007. Maar drie jaar later vertelde hij zijn verhaal ook aan sponsor Pepsi, wel in een heel andere setting. Met de toevoeging dat Barcelona destijds bereid was geweest, toen ze hem wilde halen, om alle medische kosten te betalen… Zie ook deze WK-commercial van Pepsi Max met o.a. Messi.

Huiselijk geweld en de ‘slechtst geplaatste advertentie ooit’

Het lijkt wel bewust gedaan, maar onmogelijk, gezien het onderwerp. Zo’n pijnlijke blunder. Uit de Oude Doos, van enkele jaren geleden, maar hier nog niet gepubliceerd, de volgens site AdFreak -en volgens niet niet: ”waarschijnlijk de slechtst geplaatste advertentie ooit.” De Britse krant Daily Mirror brengt een verhaal over huiselijk geweld, over vrouwen die door hun echtgenoten worden geslagen (een op de vier!). Eronder prominent een verwen hem‘ Vaderdag-advertentie van het Britse (online) warenhuis Asda. Met een groene pijl die ook nog eens verwijst naar een plaatje van bokser Rocky Balboa, die een dreun in de lucht geeft. Over de nasleep hiervan meldt de site helaas geen woord.

Ode aan Lionel Messi. Vertelt wat over zichzelf in Adidas-spot

Messi. ”Impossible Is Nothing.” Uit de Oude Doos, uit 2007, deze commercial uit een prachtige serie van Adidas. Waarin tal van bekende voetballers voorkwamen. Zie dit als een ode aan Argentijn Lionel Messi, de allerbeste, zagen we nog eens in de CL-finale van Barcelona tegen Manchester United. In deze commercial van reclamebureau 180 Amsterdam (inmiddels werkt een ander bureau voor Adidas) vertelt Messi wat over zichzelf, wat goed aansluit bij het toenmalige Impossible Is Nothing-thema van de campagne. Toen hij 11 bleek hij een groei(hormonen)probleem te hebben en zou altijd klein blijven, reden waarom hij goed over de grond wilde leren spelen. En of dat goed gelukt is zien we elke keer weer.

Reclame voor de AutoRAI, maar dan voor de geschiedenis

De AutoRAI 2011 is nog in Amsterdam te zien t/m zaterdag 23 april, maar hier een aardig filmpje over de geschiedenis ervan, ter gelegenheid van de 100ste AutoRAI in 1980. Afkomstig van het Hilversumse Beeld & Geluid. RAI, dat staat voor de Rijwiel- en Automobiel-Industrie, hield in 1895 de eerste tentoonstelling, met alleen fietsen. In 1922 kreeg de RAI een eigen gebouw in Amsterdam en organiseert sindsdien tentoonstellingen die het autogebruik en de verkoop moeten stimuleren.

De rijke reclame-carrière van filmdiva Elizabeth Taylor

De dinsdag overleden filmdiva Elizabeth Taylor (79) won niet alleen filmprijzen, maar had ook een rijke reclamecarrière. Via Elizabeth Arden Co. bracht ze verschillende parfummerken op de markt, zoals Passion, White Diamonds en Black Pearls, memoreert vaksite AdAge. Haar spotje “White Diamonds” met het beroemde zinnetje “These have always brought me luck,” is nog wel eens te zien op TV in de VS. AdAge complimenteert Taylor voor de deal met tv-zender CBS in 1996, waarin haar Black Pearls-parfum als sluikreclame -tegenwoordig in programme sponsoring geheten- werd verwerkt in een serie van vier avondshows. ‘’It is testament to Ms. Taylor’s legend that no other celebrity has been able to pull off an integration deal of that scope since.’’ Maar Elizabeth Taylor maakte ook reclame voor meer producten als voor Whitman’s-Chocolade, Lustre-Creme-shampoo, Lux-zeep, cosmetica van Max Factor en voor ArtCarved Diamonds. Meer reclame-uitingen hier.

32 filmsterren in eerste iPhone-spotje Apple (Uit Oude Doos)

Hello hello… Vanavond komen ze er weer aan, de Oscars/Academy Awards, aflevering 83. Uit De Oude Doos: vanavond vier jaar geleden werd tijdens de uitzending van de uitreiking in de VS de eerste iPhone-commercial vertoond, als een soort teaser voordat die succeshit vier maanden later in de winkel kwam te liggen. Met 32 filmsterren erin. Zie de namen, met dank aan Danackermangreenberg op YouTube, in de overlees.

Liegen op weg naar de slaapkamer in spotje Levi’s 501

Uit de Oude Doos. Hijgerig en hongerig liegen ze zich een weg naar de slaapkamer. Leugens om bestwil, want twee zielen, één gedachte, dan is de waarheid geen spelbederver meer. Secrets and Lies heet deze best heftige commercial voor een Amerikaanse adverteerder van enkele jaren geleden, die reclame moet maken voor Levi’s 501-spijkerbroeken. Gemaakt door reclamebureau Bartle Bogle Hegarty London.