De adverteerder heeft Nederland 1 teruggevonden sinds de invoering van de nieuwe programmering in september 2006. Uit cijfers van mediabureau Carat blijkt dat de bruto reclame-inkomsten zijn geste- gen van 155 miljoen euro in 2005 naar 160 miljoen in 2006 en 191 miljoen in 2007, meldt het AD. Edwin Rietberg van Carat: ,,Vooral eve- nementen als schaatsen en populaire programma's als Boer zoekt vrouw, Mooi Weer! de Leeuw en de Reünie trekken veel naar zich toe.'' Het mediabureau constateert dat de totale bruto reclame-inkomsten van de publieke omroep daarentegen zijn gedaald. Adverteerders besteedden in 2005 bij de STER 575 miljoen, in 2006 597 miljoen en in 2007 slechts 505 miljoen euro. Als oorzaak noemt Rietberg de ‘moordende concurrentie' en de lagere kijkdichtheid op Nederland 2 en 3. De STER reageertvia woordvoerder Sabine van Aken in het AD. ,,We zijn in
2007 ten opzichte van 2006 netto 3 miljoen gezakt. Maar 2006 was een
evenementenjaar, met het WK voetbal en de Olympische Spelen. Dan wordt
er altijd meer besteed.'' Dat komt dit jaar dus wel weer goed voor STER/Publieke Omroep, met het
EK en de OS in China in het vooruitzicht.
Lees ook:STER verwacht 13 miljoen euro extra reclame dankzij voetbalrechten
Lees ook:Waarom ‘reclamevrij’ de Publieke Omroep schaadt
Lees ook:Bruto reclamebestedingen in Nederland voor ´t eerst boven 6,1 miljard
Lees ook:Dake tot Plasterk: ‘Publieke omroep zónder reclame houdt geld over’
Lees ook:Wegens te weinig reclame: omroep wil 125 mln extra