Slimme marketing of economische noodzaak? Over een zoektocht naar minimaal een half miljoen euro sponsoring via internet… ‘'Voor de eerste keer in de geschiedenis van de Formule 1'' krijgen sponsors de mogelijkheid zich via een online veiling aan een team te binden. Het Nederlandse crossmedia- bedrijf Media Republic bedacht dat het een goed idee zou zijn om de, zegt de gezwollen taal in het pers- bericht, ‘'online grootheid eBay en de glamourwereld van de Formule 1'' samen te brengen. In Spyker Formula One Team heeft het bureau een betrouw- bare samenwerkingspartner gevonden voor deze unieke veiling. eBay verzorgt eea en biedt alle bieders de mogelijkheid hun merknaam ‘'wereldwijd op het hoogste niveau in de racerij aan te bieden.'' Vanaf middernacht op vrijdag 6 april kan iedereen
een bod uitbrengen zodat zijn/haar merknaam jaarlijks door miljarden mensen wordt gezien. Het prijskaartje voor een heel seizoen liegt er niet om – de bovenkant van de neus van de auto moet minimaal 500,000 euro opbrengen. De veiling is via HIER te bezoeken en zal rechtstreeks worden uitgezonden en duurt tot middernacht op maandag 16 april.
Veel mensen zullen zeggen dat merknamen bij snelheden van meer dan 300 km/u onduidelijk zullen overkomen. Het persbericht van MediaRepublic daarover: ''Media Republic gelooft echter dat de samenwerking met eBay en het aanbieden van Formule 1-sponsoring via een veiling een unieke kans biedt, omdat er voor, tijdens en na de race voldoende publiciteitsmogelijkheden zijn, de merknamen goed zichtbaar zijn en de sponsors gebruik kunnen maken van de zeer gewilde VIP-arrangementen.''
De volgende race van het F1-seizoen is op 8 april in Maleisië. Daarna reizen de teams naar Bahrein voor de Grand Prix van 15 april. Spyker F1 maakt zijn Europese debuut op 13 mei in Barcelona, Spanje.
Op eBay zijn meer zeer ongebruikelijke producten aangeboden, zoals een MiG-21 straaljager, de BMW-cabrio van David Beckham, en paus Benedictus XVI verkocht er zijn Volkswagen Golf voor bijna 190.000 euro, aldus MR. Het duurste product dat tot op heden via een online veiling op eBay is verkocht, is een privévliegtuig ter waarde van $4.900.000.
Lees ook:Honda trekt zich terug uit Formule 1- team staat te koop
Lees ook:Tom Coronel in hoofdrol GPPro Formule 1-competitie meldt advertentie
Lees ook:ING wil ook Formule 1-raceteam Renault sponsoren
Lees ook:Marktplaats heeft de 500 miljoenste advertentie genoteerd
Lees ook:Breng wijnen naar de veiling vraagt Winefield in advertentie
UPDATE: Economische noodzaak? Christijan Albers had gisteren wederom bar weinig te lachen, meldt De Telegraaf op de VP. En zijn sponsorwervers ook niet, denk je dan. De Forule 1-coureur van het Spyker-team eindigde op het circuit van het Maleisische Sepang beide trainingssessies als 22ste en laatste (lekke band). ”In Melbourne kon de equipe ook al geen enkel botje breken. Daar vloog Albers tijdens de race na tien ronden van het parcours.” Tja.
UPDATE: Het Nederlandse Formule 1-team van Spyker had bij de Grand Prix van Maleisië zondag wederom weinig geluk. Na acht ronden lagen beide wagens uit de race.
Op het snikhete circuit van Sepang viel al in de eerste ronde de Duitse Spyker-coureur Adrian Sutil uit. Zeven ronden later moest ook de Nederlandse rijder Christijan Albers afhaken. Door problemen met zijn versnellingsbak vloog de motor in de brand.
Lease Plan heeft na de nieuwste stunt van Christijan bij de GP van Frankrijk meteen hun sponsorplek op de Spyker bolide ter beschikking gesteld en heeft een prijsvraag uitgeschreven waar je gratis kunt meedingen om je logo in hun plaats op de auto te krijgen: http://www.nieuwesponsorF1.nl
Opmerkelijk nieuws, Victor, dank. Eraf gehaald vanwege dat gestuntel, dat de wereldpers haalde (leek net een commercial voor Centraal Beheer/Even Apeldoorn bellen…)?